Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Som trådstart lyder, hur ser er ekonomi ut i dessa högräntetider?
Jag gjorde nyss månadens budget och det blev ännu en månad på minus, har legat på minus ungefär 4000-10000kr/månad hela året.
Det är lite missvisande för vi amorterar 8000kr i månaden och har valt att se det som av kostnad, men om jag rensar för amortering så går vi precis runt.Oavsett så gör det lite ont i hjärtat att se saldot varje månad. Vi har fortfarande en ok buffert och har inte gjort några livsstilsförändringar men börjar inte räntorna falla under 2024 så lär vi bli tvungna.
Är lite nyfiken på hur andra hushåll har det?
Vi bor billigt. Bytte boende just när allt elände började. Jag hade lite misstankar om att saker skulle barka åt fanders, men tyvärr så blev jag tagen på sängen av Putins invasion, vilket gjorde att vi fick ha dubbla boenden under ca 12 mån. Det gick bra eftersom vi har haft ganska bra marginaler och sparande, men det var ändå en mycket kallt inomhus i det gamla huset som var dyrt att värma upp, men ändå en hög elräkning.
Nu har vi sålt med en bra vinst. Vi har bara en inkomst just nu, men det funkar. Om ett år så har vi nog två igen. Vi snålar en del, för att inte hamna i knipa i fall det blir än värre. Kan spara kanske 10-20 tusen per månad, lite beroende på. Det var några oförutsedda utgifter i några månaders på raken tyvärr.