Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-23, 20:47
Medlem
Som trådstart lyder, hur ser er ekonomi ut i dessa högräntetider?

Jag gjorde nyss månadens budget och det blev ännu en månad på minus, har legat på minus ungefär 4000-10000kr/månad hela året.

Det är lite missvisande för vi amorterar 8000kr i månaden och har valt att se det som av kostnad, men om jag rensar för amortering så går vi precis runt.Oavsett så gör det lite ont i hjärtat att se saldot varje månad. Vi har fortfarande en ok buffert och har inte gjort några livsstilsförändringar men börjar inte räntorna falla under 2024 så lär vi bli tvungna.

Är lite nyfiken på hur andra hushåll har det?
Citera
2023-11-23, 20:51
Bannlyst
Amortera mindre om du går minus jävla träskalle.
Citera
2023-11-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Amortera mindre om du går minus jävla träskalle.
Varför det?
Citera
2023-11-23, 20:57
Medlem
revodnebs avatar
Jag går 250K+/år på ränteinkomsterna, så jag ska inte klaga.
Citera
2023-11-23, 21:16
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Har inga lån, så ränta är bara mer inkomst.
Citera
2023-11-23, 21:41
Medlem
Koprofilias avatar
Högräntetider? Jag har skrivit om mina lån i år och har fortfarande runt 4,5%
Man måste ju vara efterbliven om man lånar pengar och inte har råd med en ränta som är historiskt normal.
Dagens ränta är väl fortfarande låg historiskt sett?
Citera
2023-11-23, 21:56
Medlem
Inne i hyressystemet så min hyra är ungefär 50% av kapitalförlusten av dagens ränta med boende i samma område. Överskott på ca 20k i månaden, men sparar ca 10-13k på börsen för att kompensera att jag hyr. Behöver jag dock pengar så är de inte fast i en lokal jag är beroende av.
Bettar på att Sverige kommer bli sämre över tid och det kommer pressa ner priserna om det börjar byggas. Vill inte äga land i detta land, vill kunna dra enkelt och när det passar.
Citera
2023-11-23, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag går 250K+/år på ränteinkomsterna, så jag ska inte klaga.

Jag tror verkligen inte du ljuger men hur är detta möjligt?

4% är inte högränte. De, som betalar höga räntor till banken, har sällan råd med lån.
Citera
2023-11-23, 22:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Jag tror verkligen inte du ljuger men hur är detta möjligt?

4% är inte högränte. De, som betalar höga räntor till banken, har sällan råd med lån.

5,7 miljoner till 4,25% ränta ger det. Det är inte fett men det går. Räntan borde vara det dubbla. Pengar är fan inte gratis!
Citera
2023-11-23, 22:15
Medlem
Jag bor i hyresrätt så har inget bolån. Inga andra lån heller. Så ränteläget har inte påverkat mig mer än indirekt.

har flera vänner som påverkats av de höjda räntorna dock. Jag ser inga tydliga livsstilsförändringar från deras sida men jag har åh andra sidan ingen koll på hur ofta de äter ute eller gjort annat som det är "lätt" att dra in på.
Citera
2023-11-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Jag gjorde nyss månadens budget och det blev ännu en månad på minus, har legat på minus ungefär 4000-10000kr/månad hela året.

Det är lite missvisande för vi amorterar 8000kr i månaden och har valt att se det som av kostnad, men om jag rensar för amortering så går vi precis runt.Oavsett så gör det lite ont i hjärtat att se saldot varje månad. Vi har fortfarande en ok buffert och har inte gjort några livsstilsförändringar men börjar inte räntorna falla under 2024 så lär vi bli tvungna.

Vi bor billigt. Bytte boende just när allt elände började. Jag hade lite misstankar om att saker skulle barka åt fanders, men tyvärr så blev jag tagen på sängen av Putins invasion, vilket gjorde att vi fick ha dubbla boenden under ca 12 mån. Det gick bra eftersom vi har haft ganska bra marginaler och sparande, men det var ändå en mycket kallt inomhus i det gamla huset som var dyrt att värma upp, men ändå en hög elräkning.

Nu har vi sålt med en bra vinst. Vi har bara en inkomst just nu, men det funkar. Om ett år så har vi nog två igen. Vi snålar en del, för att inte hamna i knipa i fall det blir än värre. Kan spara kanske 10-20 tusen per månad, lite beroende på. Det var några oförutsedda utgifter i några månaders på raken tyvärr.
Citera
2023-11-24, 00:00
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Det ser helt okej ut. Vi har ungefär 4000kr mer i kostnader per månad sedan årets början, men jag tycker inte det är nåt vi märker egentligen. Vet inte vad de tusenlapparna gick till tidigare riktigt.
Sparar 10-11 varje månad precis som tidigare och har börjat löneväxla för ett tag sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in