Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-11-24, 01:01
  #37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absurdopinions
Eller är det så att främst kvinnor blivit så indoktrinerade och förskörade att de faktiskt får PTSD bara en man blinkar åt dem?

Vi har faktumet idag att många yngre och även de som nu börjar bli medelålder, dvs 35 år levt liv där inte mycket hänt. Dessa har haft pengar på kontot, bilar som fungerat, arbeten som varit välbetalda. Kanske aldrig träffat någon sjuk, berusad eller mobbare.

Dessa individer får panikångest, eftersom dessa, många kvinnor ej lärt sig hur problem ska, bör och kan hanteras. De kan få panikångest av simpla tankar som att de fyllt 35 år och ej längre räknas som ungdomar. Jag tror det är en kombination av att folket levt för bekymmerslöst samtidigt som dessa får panikångest eller PTSD.
Citera
2023-11-24, 05:44
  #38
Avstängd
F.Hansens avatar
Kvinnor är sämst på att överleva så varje liten grej de faktiskt lyckas åstadkomma blir en fjäder i hatten.
Citera
2023-11-24, 06:24
  #39
Medlem
Testa att dejta män så kommer ni märka att det är lika mkt offerkoftor där med.
Och det är oftast mer patetiska grejer män gnäller över som är lättlösta eller egenskapade.
Citera
2023-11-24, 11:28
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är uppenbarligen hämtat från USA, där man inom den progressiva pop-psykologin är en "survivor" så fort man genomgått något oönskat över huvud taget. Och främst som sagt när det gäller kvinnor.
Ett grundantagande i de cirklarna är att ditt öde beror på andras påverkan och på orsakskedjor, inte på ditt eget agerande och din egen styrka. Man tänker sig att t ex ett övergrepp kan leda till döden, för om man tar sitt liv eller börjar ha en skadlig livsstil, så kan detta direkt härledas till övergreppet. Därför ser man orsakssambandet som totalt mellan ett upplevt trauma och att man tar livet av sig, och då kan man tänka sig att man "överlevt" händelsen (det här förvirrade mig längre, då jag trodde att en "rape survivor" var en person som överlevde själva våldtäkten, inte en person som avstod från att ta sitt liv efteråt).

En annan irriterande grej som bara kvinnor är, är "skör". När hörde du en man beskrivas som "skör" senast? "Jag känner mig skör idag", betyder "Passa dig för fan". Det kryper i hela kroppen när man beskriver någon som "skör" efter sin skilsmässa. Vad kan hända liksom? Kommer personen fysiskt gå sönder, eller få ett "sammanbrott" som man fick på artonhundratalet?

Ja, som allting annat importerar man kulturskapandet från USA.

Jag kan såklart förstå att människor som exempelvis har en traumatisk uppväxt eller är i relation med en våldsam man får allvarliga beteendeavvikelser som eventuellt kan utmynna i självmord. Dessa människor kan kalla sig överlevare utan att jag anmärker på saken.

Problemet är inflationen i begreppet. Minsta lilla obekväma händelse i livet och kvinnan är en "överlevare". Jag vet inte om det beror på att kvinnor blivit snöflingor eller om det helt enkelt är ett sätt att få fördelar.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback