2023-11-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser att det finns ett sjuttiotal trådar på Flashback om psykakuten (svårtolkad essens). På 1177 nämns att man skall dit om man är på väg skada sig själv. Ca 1500 tar livet av sig i hela landet, det är fyra om dan fördelat över en massa psykakuter. Så - nån som vet - hur blir det så fullt att en sån tjej får vända i dörren, hur avgör de egentligen vilka som är mest i behov av vård (borde vara den som skriker minst, som på en vanlig akut). Frustrerande.

De flesta som tar livet av sig har inte varit i kontakt med psykiatrin. Det är det vanligaste.
Sen vet vi inte om hon i detta fall berättade om sina självmordsplaner för vården. Det vanliga när man söker akutpsykiatrin är att man inte blir inlagd utan får uppföljning i öppenvård. Förmodligen borde hon ha fått en uppföljningstid. Hon har nog inte fått vända i dörren utan haft läkarsamtal och fått uppföljningstid, men inte blivit inlagd på heldygnsvård. Eftersom det kan vara stökigt på en avdelning med många patienter och få personal så är det oftast ingen trevlig miljö. Man har det tryggare hemma. Men med en anhörig. Inte åka hem ensam.
De flesta suicidhandlingar är de facto impulshandlingar varav de flesta inte leder till döden. Går ungefär 10 självmordsförsök på ett fullbordat suicid.
Citera
2023-11-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Man tar inte livet av sig pga sin anorexia, man DÖR pga anorexian.......
Man svälter sig själv till döds med andra ord.
Anorexia är den dödligaste av alla psykiatriska diagnoser. Ungefär 10 % dör till följd av sjukdomen. Vanligaste dödsorsak är problem med hjärtat och suicid. Så jo anorexia är en stark riskfaktor för suicid. Det hänger ihop.
Citera
2023-11-23, 20:44
Bannlyst
Utmattningsdepression hette det förut.
Inte kul att drabbas av.
Kroppen säger ifrån och gör inte det som hjärnan vill.
Det enda som hjälper är vila och sömn.
Alla klarar inte den omställningen och försöker forcera fram friskheten i jakten på att bli som vanligt.
Det slutar med att man blir sämre och i många fall aldrig kommer tillbaka till den nivå man höll innan man blev sjuk.
Får man inte rätt hjälp så kan det sluta så här.
Citera
2023-11-23, 20:55
Medlem
Emilia hade POTS och försökte få sjukvårdens hjälp över 20 gånger. Det fanns ingen annan väg och hon visste det. Jag kände inte henne personligen, men jag har gått igenom samma sak och vet hur hårt det tar på psyket. Jag vet hur sjukvården är och hur de säger saker som man vet inte är sant och hur det får dig att tappa allt hopp. Det är fruktansvärt.

Vila i frid.
Citera
2023-11-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Så jävla sorgligt. En ung, svensk, och dessutom framgångsrik tjej, tar sitt liv. Man undrar vad fan som hänt? Hur det kunde ske? Samtidigt undrar jag inte, med tanke på hur mycket idioter som arbetar inom psykiatrin. LAS m.m.
Känns även ett misslyckande för en själv, även om jag inte alls kände henne.
Alltid fel personer som tar livet av i sig.

Får mig att tänka på hur en del vanligt folk ser på psykisk ohälsa, som att det skulle gå att se på någon i förväg. Tänker på när vår brottare(Mikael tog livet av sig i slutenvård för ett antal år sedan och många idrottarna, på alla nivåer, som tagit livet sig, utan att någon dessföre lagt mycket märke till något.

Synd att sjukvården har tagit bort lex-maria anmälningar för självmord inom slutenvård.
Öppenpsykiatrin måste upprustas. Så att det blir lättare att åtminstone ge folk en första kontakt och lite säkrare bedömningar.
Fast det är ändå ingen ide att rusta upp, med tanke på hur utbildningssystemet ser ut, och vilka riktlinjer som psykiatrin följer, och vilka som kommer att arbeta med psykisk ohälsa.

Det görs alltid internutredningar efter suicid i vården. Lex Maria togs bort eftersom det indikerar att något fel skulle ha begåtts. I väldigt många fall är det faktiskt inte så. Och Lex Maria ledde aldrig till något ändå. Om psykiatrin skulle tvångsomhänderta alla som har självmordstankar så är det ungefär 90% av alla psykiatriska patienter. Ingen skulle någonsin få gå på permission. Inte för att försvara de misstag som görs, men det är oerhört svårt att veta vilka patienter som gör självmordsförsök innan det händer. Och det är alltid väldigt traumatiskt och jobbigt för personalen när det händer. Inget som någon lätt skakar av sig.
Jag har läst flera undersökningar om att psykiatrisk personal själva drabbas av PTSD efter patienters självmord. Det är inte roligt att vara den sista som träffade patienten innan ett självmord. Eller att hitta patienten på avdelningen.
Citera
2023-11-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Det görs alltid internutredningar efter suicid i vården. Lex Maria togs bort eftersom det indikerar att något fel skulle ha begåtts. I väldigt många fall är det faktiskt inte så. Och Lex Maria ledde aldrig till något ändå. Om psykiatrin skulle tvångsomhänderta alla som har självmordstankar så är det ungefär 90% av alla psykiatriska patienter. Ingen skulle någonsin få gå på permission. Inte för att försvara de misstag som görs, men det är oerhört svårt att veta vilka patienter som gör självmordsförsök innan det händer. Och det är alltid väldigt traumatiskt och jobbigt för personalen när det händer. Inget som någon lätt skakar av sig.
Jag har läst flera undersökningar om att psykiatrisk personal själva drabbas av PTSD efter patienters självmord. Det är inte roligt att vara den sista som träffade patienten innan ett självmord. Eller att hitta patienten på avdelningen.
Hm... Tack för givande och förklarande inlägg!
Kan nog stämma som du säger. Hoppas på en utveckling i rätt riktning.
Citera
2023-11-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det har hänt förr, elitidrottare som av någon anledning måste sluta, och hamnar i depression.
Mikael Ljungberg t.ex..
Tror det kan bli knas i hjärnkontoret med sådan omställning för kroppen.

Man behöver inte vara elitidrottare för att bli deprimerad av att inte kunna träna om det är viktigt och i vissa fall sker dagligen men ej längre kan genomföras pga skador eller annat. Många med hög träningsdos har ångest, stress , oro som hanteras med stora mängder träning.
Citera
2023-11-23, 21:55
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Det kryllar av såna idioter. Jag hade en tjejbekant som dog för några år sedan, hon blev 35. Hade problem med tunga mediciner och när hon var i livet så tog 98% av alla gamla bekanta avstånd från henne. När hon väl hade dött så dök alla jävlar upp som gamar runt en buffel med kommentarer som "Åh, vila i frid" "Kommer sakna dig" etc etc När trettio eller fyrtio kommentarer hade fällts så gick jag själv in och bad flertalet av dom att dra åt helvete med deras hyckleri, det hade Jonna uppskattat ändå så.

Mycket bra gjort. De vill bara skaffa sig snabba godhetspoäng utan ansvar som de inte vill ta för att de hellre tar en kaffe på stan eller hänger där det är som ballast för stunden. De är hyenor, riktigt riktigt fula och äckliga människor.

Kan riktigt känna uppgivenheten de kände när de behövde hjälp och stöd som mest, så skickas det enbart "ta hand om dig", det är ju snudd på att önska livet ur någon. Samtliga som skrev "ta han om dig" på Emilias inlägg bör känna skuld i hennes död.
Citera
2023-11-23, 22:34
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kanske inte. Det är illa såklart. Men man måste ändå förstå att samhället är lite av en chimär..

Samhället med sin tillhörande vårdapparat består av människor med alla dess brister. Den mänskliga faktorn är närvarande precis överallt. Många är dessutom, särskilt i vården, utarbetade och stressade.

Sedan har du allt annat av mänsklig dumhet, självupptagenhet, nonchalans etc. Andra är oengagerade efter många år av slentrian i yrkeslivet.

Ytterligare andra är distraherade av sina privata problem och kan därför inte utföra sitt arbete till belåtenhet. Vidare har du de som är bakbundna på ett eller annat sätt, av verksamhetsmål, budgetmål eller annat.

Men det finns såklart många som är fantastiska också, men någon från den gruppen hade Emilia uppenbarligen inte turen att träffa.

Min poäng är att många har orealistiska förväntningar. Rätt attityd är istället att inte förvänta sig något alls av samhället/vården. Och om man mot förmodan erhåller något som gör skillnad på riktigt för hälsan, något som upplevs som verklig hjälp, så får man se det som en välkommen bonus.

Med en sådan attityd växer betydelsen av att vårda sitt eget nätverk av människor som verkligen känner och älskar en. Man tar s.a.s. tillbaka ansvaret för sitt välmående, istället för att "outsourca" det till samhället/vårdapparaten.

Herregud, många människor blir missuppfattade, missförstådda och ignorerade även av sina nära och kära som tror att det bara handlar om att "rycka upp sig själv" eller "vila ut och inte tänka katastroftankar", i liknande fall. Hur kan vi då begära att en "anonym" vårdapparat ska ha perfekt gehör och lyhördhet?

Du har inte speciellt mycket erfarenhet av någon som är akut suicidal va?
Man KAN INTE LÄGGA DET PÅ EN ANHÖRIG!! Det är ett enormt jävla ansvar att hålla någon vid liv. Det är ungefär som att hålla koll på att en hundvalp inte tuggar på nånting, fast du har inga rättigheter att på något sätt hålla fast eller låsa in människan. En fullvuxen person med en helt egen vilja och helt egna rättigheter, ofta med ett enormt målfokus. Det är ingenting en anhörig ska ens försöka sig på. På psykiatrin är det inte helt ovanligt att de sätter två väktare utanför dörren och du får inte stänga dörren när du går på toaletten. De är alltså beredd både på att det blir fysiskt och att det kan hända precis vilken sekund som helst.

Bonus.. en suicidal person kan inte se en livräddande åtgärd som en bonus
Det är som att komma in med en hjärtinfarkt på akuten och dom tittar på klockan och bara "Nä, det är söndagkväll ikväll, återkom på tisdag istället så kanske vi har tid med dig!".
Citera
2023-11-23, 22:36
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Angående psykiatrin så kan de vara bra då det gäller bipolära eller psykotiska patienter. Det kan de. Men när någon hamnat i livskris eller något mindre ”medicinskt” så finns det stora brister. De kan inte ge det omhändertagande man behöver i dessa situationer. Finns ingen beredskap för det, söktrycket är också hårt så man prioriterar. Många läkare kan enbart mediciner och är usla på att ge ett gott omhändertagande.

Uppföljningen är också usel.

Kan garantera dig att psykiatrin inte kan bipolära patienter.
Psykiatrin kan lyssna om du behöver prata och ge dig mediciner som i många fall ger mer biverkningar än effekt. Det är vad dom kan..
Citera
2023-11-23, 22:38
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Det är nog lättare att få utskrivet starka preparat via privat. Och man betalar så det är inte alls överbokat.

Du vet att nästan alla mediciner får dig att må sämre innan du mår bättre?
Är någon redan suicidal ska man inte sätta in en medicin utan övervakning..

Jag har själv försökt betala för privat vård, det var uppbokat minst ett år framåt där jag bor.
Citera
2023-11-23, 22:46
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
De flesta som tar livet av sig har inte varit i kontakt med psykiatrin. Det är det vanligaste.
Sen vet vi inte om hon i detta fall berättade om sina självmordsplaner för vården. Det vanliga när man söker akutpsykiatrin är att man inte blir inlagd utan får uppföljning i öppenvård. Förmodligen borde hon ha fått en uppföljningstid. Hon har nog inte fått vända i dörren utan haft läkarsamtal och fått uppföljningstid, men inte blivit inlagd på heldygnsvård. Eftersom det kan vara stökigt på en avdelning med många patienter och få personal så är det oftast ingen trevlig miljö. Man har det tryggare hemma. Men med en anhörig. Inte åka hem ensam.
De flesta suicidhandlingar är de facto impulshandlingar varav de flesta inte leder till döden. Går ungefär 10 självmordsförsök på ett fullbordat suicid.

Helt fel, majoriteten av de som tar sitt liv HAR SÖKT VÅRD innan.
Tyvärr minns jag inte vart jag läste det och nu hittar jag bara en låst artikel och en artikel om unga.. men jag har även läst en nyare med fokus på alla åldrar.

https://www.expressen.se/nyheter/vag...ar-sokt-hjalp/
https://unt.se/nyheter/uppsala/artik...hjalp/lywq80pj

Brodern skriver ju att de inte kunde ta emot henne pga personalbrist, det bör ju betyda att de bedömt att hon behövt stanna kvar men ändå skickat hem henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in