2023-11-23, 18:27
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
De tonar ned psykisk ohälsa så mycket de kan, och fokuserar på självmord. Som om de sker gripna ur luften.
Ja, det är ett hyckleri att det finns hjälp att få. Sjukvården blir allt sämre överlag och psykvården drabbas mest. Svensken har ett obegripligt högt förtroende för sjukvården.

100% eniga.
Citera
2023-11-23, 18:33
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Riktigt tragiskt när unga människor drabbas såhär. Mycket kritik i tråden mot vården ser jag. Men är det verkligen sunt att ha så höga förväntningar på vårdapparaten(kritiken kommer ju av höga förväntningar som inte infrias, för höga?)

Om en ung tjej går till psykiatrin och säger "Snälla hjälp mig, jag mår jättedåligt" och vården svarar "Nej, vi kan inte hjälpa dig. Gå hem igen". Ett dygn senare är hon död.

Menar du då att vården uppfyllt det man kan förvänta sig av dom?
Citera
2023-11-23, 18:37
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Va hon vaccinerad? I så fall är det säkert orsaken till hennes höga puls och sedan depression pga detta och suicid.

Kavla upp ärmen grabbar!

Man får spekulera på fb, men det finns gränser för respektlösa och korkade spekulationer.
Citera
2023-11-23, 18:58
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Det hjälper föga när även den privata vården är överbokad..
Dessutom har vi väl ingen privat akutpsykiatri?
Där jag bor jobbar de privata uteslutande med terapi, det hjälper inte en akut suicidal person.

Det är nog lättare att få utskrivet starka preparat via privat. Och man betalar så det är inte alls överbokat.
Citera
2023-11-23, 18:59
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Man får spekulera på fb, men det finns gränser för respektlösa och korkade spekulationer.

Det var en rimlig frågeställning och spekulation. Du behöver inte bli butt-hurt min vän.
Citera
2023-11-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad brodern skrev:

Låter lite väl lätt?

Hon uppsökte psykvården första gången 12:e November - fick inte hjälp - avslutade sitt liv dagen efter.

12:e November är en Söndag. Hur mycket bemanning och resurser finns det då? Alla vet väl att det är dåligt med resurser på vården - att åka in en Söndag akut för något som förmodligen varit med en i flera månader och år för att sedan ge upp när det inte sitter massa personer och väntar på en...

Har bra insyn i hur psykvården fungerar. Baserat på vad brodern skrev så blev hon ju inskriven på en psykiatrisk vårdavdelning (eftersom att hon skrev ut sig). Att bara skriva in sig på på psyk och sedan blandas med psykotiska, maniska och abstinenta missbrukare kan vara en väldigt skrämmande upplevelse.

Scenario 1
På en psykavdelning kan det ibland vara hela havet stormar och man måste hantera det mest akuta när någon håller på att kasta möbler eller slå sönder tvn. Då blir andra patienter som inte kräver samma fokus lidande. Händer då att patienter som Emilia hamnar längre ner på "att göra listan" av naturliga skäl. Kan tänka mig att man då ställer sig frågan vad man gör här och skriver ut sig.

Scenario 2
Lat personal som helst sitter i soffan och kollar på tv. "Vad jobbigt det blev nu, nu måste vi ta in en patient". Personal som helt enkelt inte gör sitt jobb (dom finns det många av). Man skriver därför ut sig.

Båda scenarierna är lika troliga enl mig.

Edit: Dessutom krävs det för många väldigt mycket mod att söka psykvården. Många ser det som ett enormt stigma och lågvattenmärke att behöva söka psyk, vad ska folk säga om detta kommer ut? När sedan psykvården inte alls är som man förväntat sig så kan känsla infinna sig av att "då finns det ingen som kan hjälpa mig". Kan vara det som tippar människor över kanten.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2023-11-23 kl. 19:08.
Citera
2023-11-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skrev så otroligt negativt om den svenska psykvården. Bemötandet var dessutom droppen.

Jag tittar redan mig själv i spegeln och uppmanar alla andra att göra samma sak.

Patienten HAR ett eget ansvar. Vårdpersonalen kan inte trolla fram psykisk hälsa.

På kort sikt finns inget annat att ge en medicin - eventuellt tvångsvård. På långsikt medicinering och samtalsterapi.

Men patienten har fortfarande rätt att låta bli att äta tabletterna och inte lyssna på råden.

Jag vet inte vad du och likasinnade anser att ni kan kräva av vården så att alla skulle klara sig.

På den somatiska sidan händer det inte heller

Det finns inget positivt med den svenska psyksjukvården? Därför skrev jag så. Har aldrig hört nånting positivt om den någonsin. Svenska sjukvården är fantastisk på hjärna, hjärta och cancer men det är inte det den här diskussionen handlar om. Fortsätt dela med dig av dina dagdrömmar på centerpartiets kansli där de hör hemma.
Citera
2023-11-23, 19:32
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Om en ung tjej går till psykiatrin och säger "Snälla hjälp mig, jag mår jättedåligt" och vården svarar "Nej, vi kan inte hjälpa dig. Gå hem igen". Ett dygn senare är hon död.

Menar du då att vården uppfyllt det man kan förvänta sig av dom?

Kanske inte. Det är illa såklart. Men man måste ändå förstå att samhället är lite av en chimär..

Samhället med sin tillhörande vårdapparat består av människor med alla dess brister. Den mänskliga faktorn är närvarande precis överallt. Många är dessutom, särskilt i vården, utarbetade och stressade.

Sedan har du allt annat av mänsklig dumhet, självupptagenhet, nonchalans etc. Andra är oengagerade efter många år av slentrian i yrkeslivet.

Ytterligare andra är distraherade av sina privata problem och kan därför inte utföra sitt arbete till belåtenhet. Vidare har du de som är bakbundna på ett eller annat sätt, av verksamhetsmål, budgetmål eller annat.

Men det finns såklart många som är fantastiska också, men någon från den gruppen hade Emilia uppenbarligen inte turen att träffa.

Min poäng är att många har orealistiska förväntningar. Rätt attityd är istället att inte förvänta sig något alls av samhället/vården. Och om man mot förmodan erhåller något som gör skillnad på riktigt för hälsan, något som upplevs som verklig hjälp, så får man se det som en välkommen bonus.

Med en sådan attityd växer betydelsen av att vårda sitt eget nätverk av människor som verkligen känner och älskar en. Man tar s.a.s. tillbaka ansvaret för sitt välmående, istället för att "outsourca" det till samhället/vårdapparaten.

Herregud, många människor blir missuppfattade, missförstådda och ignorerade även av sina nära och kära som tror att det bara handlar om att "rycka upp sig själv" eller "vila ut och inte tänka katastroftankar", i liknande fall. Hur kan vi då begära att en "anonym" vårdapparat ska ha perfekt gehör och lyhördhet?
Senast redigerad av TupolevTu-144 2023-11-23 kl. 19:51.
Citera
2023-11-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Hur fan vet du att dom ser mellan fingrarna? Du har väl inte den blekaste vsd som hänt eller vilka diskussioner som förts?

Det vet vi såklart inte, men det är helt uppenbart att hon led av ätstörningar redan när hon tog sin medalj i Thailand.

Bör hon tillåtits tävla öht?
Citera
2023-11-23, 20:17
Medlem
Angående psykiatrin så kan de vara bra då det gäller bipolära eller psykotiska patienter. Det kan de. Men när någon hamnat i livskris eller något mindre ”medicinskt” så finns det stora brister. De kan inte ge det omhändertagande man behöver i dessa situationer. Finns ingen beredskap för det, söktrycket är också hårt så man prioriterar. Många läkare kan enbart mediciner och är usla på att ge ett gott omhändertagande.

Uppföljningen är också usel.
Citera
2023-11-23, 20:19
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Bottenlöst sorgligt.

Jag tror att jag kan relatera till hur hon kände. I min ungdom pressade jag kroppen hårt under lång tid. Underbart att se resultat och att bli hyllad. Jag var aldrig så duktig som Emilia, men känslan och fokuset var nog densamma.

Sen orkade inte kroppen. Vid de första varningstecknen så pressade jag bara på. Fortsatte ända ”kämpa” tills kroppen rasade.

Under något halvår var jag helt under isen fysiskt, kunde knappt gå. Att komma tillbaka (nästan) helt tog flera år. Psykiskt blev det ett hårt slag: all min självkänsla och glädje låg ju i prestationerna.

Jag hade nog lite tur att jag tog mig igenom det. Responsen från vården var dålig. Varken läkarna eller psykvården verkade riktigt fatta. Nu när det har gått många år så är jag ännu mer kritisk till den dåliga vården.

Kanske gick Emilia igenom något liknande och isåfall förstår jag henne.

Absolut att alla individer är olika men förbundet måste väl ha skyddsnät för speciellt unga individer som pressar "för hårt". Förbundet bör ha mer erfarenhet och kunskap inom detta område, visst att det kanske är ytterst ovanligt att det går så långt som i detta fallet men ändå. Detta lär ju inte ske som en blixt från klar himmel utan det måste väl gå i steg, där det sista steget är att man helt sonika inte kan fortsätta träna alls (det skapar då detta vacum och onda spriral som får den följd som det tyvärr fick här). Jag gissar att sporten varit en väldigt stor del av hennes liv, och tar man då bort detta och inte ser till att hjälpa till att fylla det så medör det risker ( det behöver man inte direkt vara någon utbildad expert för att förstå).

Man tycker att förbundet borde varit mer aktiva i tidigare steg i detta fall, nu ska jag dock vara tydlig med att jag inte har insyn i vilket hjälp förbundet har bidragit med men det låter utav den information vi har att det inte varit mycket. Sen får även vårdinstansen ta på sig ett ansvar här, som helt sonika vägrar att erbjuda vård med det absolut värsta utfallet som följd. Fy fan vad tragiskt, som alltid när unga individer väljer att ta sitt liv, här är ju även någon som försökt få hjälp men blivit nekad.
Senast redigerad av Neroxx 2023-11-23 kl. 20:22.
Citera
2023-11-23, 20:20
Medlem
Så jävla sorgligt. En ung, svensk, och dessutom framgångsrik tjej, tar sitt liv. Man undrar vad fan som hänt? Hur det kunde ske? Samtidigt undrar jag inte, med tanke på hur mycket idioter som arbetar inom psykiatrin. LAS m.m.
Känns även ett misslyckande för en själv, även om jag inte alls kände henne.
Alltid fel personer som tar livet av i sig.

Får mig att tänka på hur en del vanligt folk ser på psykisk ohälsa, som att det skulle gå att se på någon i förväg. Tänker på när vår brottare(Mikael tog livet av sig i slutenvård för ett antal år sedan och många idrottarna, på alla nivåer, som tagit livet sig, utan att någon dessföre lagt mycket märke till något.

Synd att sjukvården har tagit bort lex-maria anmälningar för självmord inom slutenvård.
Öppenpsykiatrin måste upprustas. Så att det blir lättare att åtminstone ge folk en första kontakt och lite säkrare bedömningar.
Fast det är ändå ingen ide att rusta upp, med tanke på hur utbildningssystemet ser ut, och vilka riktlinjer som psykiatrin följer, och vilka som kommer att arbeta med psykisk ohälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in