2023-11-22, 11:36
Medlem
NickeNicknames avatar
Sitter i Thailand och brukar alltid ha med mig lite filmer och serier för vissa tröga dagar eller regniga dagar, men merparten av dessa Tv apparater på rummen verkar inte klara mkv
finns det något enkelt snabbt sätt att konvertera en film i MKV format till Mp4 ,vissa funkar se filmen, men inget ljud,
Någon med tips
Citera
2023-11-22, 11:45
Medlem
Öppna VLC
Ctrl + R
Välj fil(er) som du vill konvertera
Klicka på convert / save
Välj output format
Konvertera
Citera
2023-11-22, 12:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Sitter i Thailand och brukar alltid ha med mig lite filmer och serier för vissa tröga dagar eller regniga dagar, men merparten av dessa Tv apparater på rummen verkar inte klara mkv
finns det något enkelt snabbt sätt att konvertera en film i MKV format till Mp4 ,vissa funkar se filmen, men inget ljud,
Någon med tips
Du kan använda Handbrake.
Jag har prövat VLC's konvertering men den var inge vidare.
Citera
2023-11-22, 12:14
Medlem
NickeNicknames avatar
Stort Tack verkade fungera med VLC metoden, dock tog det lika lång tid som att se filmen, så jag avbröt, för strax utgång För några kalla, men det jag såg verkade funka på Tv:n
Ska prova Handbrake i morrn
Iallafall TACK
Citera
2023-11-22, 12:18
Medlem
BackToHegels avatar
Ska du bara ändra container ska det inte behöva konverteras något. Processen är då i princip bara att kopiera en fil.

Kan vara knepigt att veta om det är container-formatet som spelaren i TVn inte fixar eller om det är formatet på video och/eller ljudspår.

Varför inte en liten Raspberry Pi med OSMC eller LibreELEC så man slipper beroendet av vad TVn klarar?
Citera
2023-11-22, 13:02
Medlem
ffmpeg i Linux använder jag. Den kan konvertera mellan mkv, mp4, webm, mfl. format enkelt och lätt.

Kör man Windows eller OSX som sitt OS kan man dra igång valfri Linux-instans i en VM eller i Docker container, installera ffmpeg och köra konverteringen.
Citera
2023-11-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Stort Tack verkade fungera med VLC metoden, dock tog det lika lång tid som att se filmen, så jag avbröt, för strax utgång För några kalla, men det jag såg verkade funka på Tv:n
Ska prova Handbrake i morrn
Iallafall TACK

Ah tar en stund att konvertera speciellt om det är stora filer och man har trög dator. Jag har en skitdator och brukar konvertera mina filer medan jag gör annat.
Citera
2023-11-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
ffmpeg i Linux använder jag. Den kan konvertera mellan mkv, mp4, webm, mfl. format enkelt och lätt.

Kör man Windows eller OSX som sitt OS kan man dra igång valfri Linux-instans i en VM eller i Docker container, installera ffmpeg och köra konverteringen.
Lite onödigt iom att FFmpeg finns för windows och macos också https://ffmpeg.org/download.html

Men FFmpeg är vad jag skulle använda också. Till TS: FFmpeg är ett command line-tool (inget GUI) men skriv
Kod:
ffmpeg -i ditt_filnamn.mkv -c copy ditt_filnamn.mp4
för att bara byta container utan någon re-encoding (vilket de flesta andra metoder kommer innebära). Sen kommer det förstås inte funka om det är codec-stöd som TV:n saknar snarare än problem med MKV-containern, då blir du tvungen att re-encoda video och/eller ljud.

Måste man absolut ha GUI så finns diverse GUI till FFmpeg att ladda ner till åtminstone windows, men jag har ingen koll på vilka som är bra och inte och vilka som uppdateras.
Citera
2023-11-22, 18:50
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ska du bara ändra container ska det inte behöva konverteras något. Processen är då i princip bara att kopiera en fil.

Kan vara knepigt att veta om det är container-formatet som spelaren i TVn inte fixar eller om det är formatet på video och/eller ljudspår.

Varför inte en liten Raspberry Pi med OSMC eller LibreELEC så man slipper beroendet av vad TVn klarar?
Avidemux byter container på några sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in