2023-11-22, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Innan Elon och SpaceX var det ryzzka raketer som användes.
OK. Jag är glad över att elon musk beslutade sig för att investera i att bygga amerikanska raketer. Var det på eget bevåg eller ett federalt kontrakt han nappade
Citera
2023-11-22, 16:43
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
OK. Jag är glad över att elon musk beslutade sig för att investera i att bygga amerikanska raketer. Var det på eget bevåg eller ett federalt kontrakt han nappade
Jag tippar på att han fick kontraktet efter att han startat upp sitt företag och fått upp några raketer. Bezos försökte sig på samma bravad, men misslyckades.
Att stora globala företag till viss del går runt på federala kontrakt är ganska vanligt.
Jag ser dock Elon som en entreprenör och inte som en politisk spelare. I jämförelse med USAs statsapparat är han en småfisk som saknar reell betydelse. En dag tar någon annan över ledartröjan.
Citera
2023-11-22, 17:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:
I hans senaste intervju sa han att han önskade att han kan få tillgång till Blue origins shepherd bärraketer därför att de är så bra.(ej färdig byggda ännu)

Så nej. Alla i branschen vet vad Jeff gör.

Har rumble och MAGA konton på x lurat dig igen?

När jag säger att ingen vet vad Blue håller på med syftar jag såklart inte på den suborbitala pocket rocket för dom rika som är new shepard.

Vad ska Musk med en turistattraktion till när han äger en av Historiens mest framgångsrika orbitala bärsystem redan?

Hänger inte på X och avskyr Donald Trump.
Citera
2023-11-22, 17:27
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Han började på eget bevåg. Efter tre försök med Falcon 1 hade han nästan slut på deg. Fjärde försöket lyckades. Efter det budade Spacex på COTS (commercial orbital transportation sercices) och byggde Falcon 9 för detta.
Citera
2023-11-22, 18:56
Medlem
Sqrbankens avatar
Som direkt svar på rubrik så näe - känns som att ta i, men nog har karln tillskansat sig en (väldigt) stor portion av makt med åren i min mening. Framförallt i form av den symbios han uppgått i med diktaturer.

För att hålla oss mer runt knuten så blir det onekligen intressant att följa upp Ifall han är mäktigare än svenskt ~ sekelgamalt fackväsen. Det behöver inte, men har potiential till, att växa till nått ganska omfattande då förbund efter förbund nu backar upp (och det gick fort!) IF Metalls sak.

De tycks då åtminstone inte tvivla på Musks (potentiella) makt.
Citera
2023-11-22, 19:07
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Som direkt svar på rubrik så näe - känns som att ta i, men nog har karln tillskansat sig en (väldigt) stor portion av makt med åren i min mening. Framförallt i form av den symbios han uppgått i med diktaturer.

För att hålla oss mer runt knuten så blir det onekligen intressant att följa upp Ifall han är mäktigare än svenskt ~ sekelgamalt fackväsen. Det behöver inte, men har potiential till, att växa till nått ganska omfattande då förbund efter förbund nu backar upp (och det gick fort!) IF Metalls sak.

De tycks då åtminstone inte tvivla på Musks (potentiella) makt.

Blir tråkigt för alla som äger Tesla i Sverige samt alla som jobbar hos Tesla när Musk helt enkelt anser att Sverige är en liten skitmarknad och drar sig ur.
Citera
2023-11-22, 19:42
Medlem
Delvis.
Och det är sådan sjukt jävla underbar känsla att se att mainstream media totalt tappa kontrollen.
Deras monopol till opinionsbildning krackelerar. Vilket jag tror är anledningen att dom vrider allting Elon gör till något negativt, för att försöka få folk att lämna Twitter. Den enda webbplatsen där både antifa och NMR kan dela sina åsikter (nästintill) helt fritt.
Tror till och med ifall Neuralink lyckas få paralyserade människor att gå igen, kommer mainstreammedia hitta vinkla det till något negativt.
Citera
2023-11-22, 20:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Delvis.
Och det är sådan sjukt jävla underbar känsla att se att mainstream media totalt tappa kontrollen.
Deras monopol till opinionsbildning krackelerar. Vilket jag tror är anledningen att dom vrider allting Elon gör till något negativt, för att försöka få folk att lämna Twitter. Den enda webbplatsen där både antifa och NMR kan dela sina åsikter (nästintill) helt fritt.
Tror till och med ifall Neuralink lyckas få paralyserade människor att gå igen, kommer mainstreammedia hitta vinkla det till något negativt.

Han har ju ändå satt sig i en intressant sits. Om allt går som det ska blir han den som gör mänskligheten multiplanetär för första gången (spacex). Han blir den som får lama att gå(neural link). Gav internet till ALLA på jorden(starlink). Beskyddare av det öppna samtalet(x). Grundaren av första super AI (Open AI eller Grok). Han kickstartade ju på sätt och vis även elbilsbomen.

Går det åt andra hållet blir han fadern till en destruktiv superintelligens som tar med sig alla hans andra projekt ned i sopkorgen
Citera
2023-11-22, 20:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
USA har givit bort sitt rymdkunnande till SpaceX och sålt verksamheten till Musk som gör som han vill och regeringen har tappat kontrollen. Tesla och Twitter/X är stora aktörer.

Musk sprider antisemitisk propaganda och amerikanerna kan inte göra något åt det. En stenrik oligark har tagit punggrepp på Biden och det amerikanska folket.

https://edition.cnn.com/2023/11/20/p...ers/index.html

Håller Musk och X på att ta kontrollen över USA?
X är ett extremt töntigt namn på gamla Twitter, men bortsett från det, nej.

Det enda företag som Musk äger som har strategiskt värde är Starlink. Detta borde inte kontrolleras av den lynnige narcissisten Musk, däremot kan han få bra betalt för aktierna när systemet köps upp av en Nato-koalition.
Citera
2023-11-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Han har ju ändå satt sig i en intressant sits. Om allt går som det ska blir han den som gör mänskligheten multiplanetär för första gången (spacex). Han blir den som får lama att gå(neural link). Gav internet till ALLA på jorden(starlink). Beskyddare av det öppna samtalet(x). Grundaren av första super AI (Open AI eller Grok). Han kickstartade ju på sätt och vis även elbilsbomen.

Går det åt andra hållet blir han fadern till en destruktiv superintelligens som tar med sig alla hans andra projekt ned i sopkorgen
Och ändå är han tvåa i förmögenhetslistan bakom personen som gav världen Louis Vuitton väskor och Moet champagne.

Rätt ballt sätt att lämna jordelivet dock, om man blir dödad av någon avancerad AI som tar över världen.
Citera
2023-11-22, 23:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Och ändå är han tvåa i förmögenhetslistan bakom personen som gav världen Louis Vuitton väskor och Moet champagne.

Rätt ballt sätt att lämna jordelivet dock, om man blir dödad av någon avancerad AI som tar över världen.

Väskorna ger jag inte mycket för. Men ett glas champagne är rätt gott ibland..
Citera
2023-11-23, 01:26
Medlem
Pungpuckels avatar
Säg att Elon skulle heila och skrika "Juden Raus" och bygga en gaskammare på månen.

Jaha? Men låt han.

Effekten blir väl inte att alla som läser hans tweet plötsligt byter om till brunskjortor går man ur huse och drar ut på en kristallnatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in