2023-11-22, 01:30
Medlem
Jag ska i januari börja sista terminen (termin 10) på mitt utbildning. Under sista terminen är det praktik i 10 veckor och en mindre kurs på slutet.

Men för att påbörja termin 10 krävs att samtliga kurser från termin 1-8 är godkända. Nu är det så att jag har en tenta på 7,5 hp som är kvar.
Omtentan är på tisdag nästa vecka. Men livet kom tyvärr emellan (problem inom familjen) och jag har inte hunnit plugga till tentan ordentligt då fokus har varit på andra saker. Det är mycket som man bör kunna till den tentan och chansen att jag klarar tentan är otrolig liten.

Finns det en chans man får dispens? Det kunskaper som den tentan kräver tillämpar man inte ens på praktiken.

Jag mailade studievägledare om hur stor chans det är att få dispens och fick följande svar: ” Vad jag har förstått så har dispens inför VFU inte beviljats hittills, enligt min kollega som har jobbat med behörighetskontrollen inför VFU i några år. Det är på grund av att studenterna måste ha de kunskaper som krävs när de är ute i verksamheten. Vi kan inte hindra studenter från att söka dispens och det görs individuella bedömningar men enligt den erfarenheten vi har är chansen inte stor att det beviljas”

Hur ska man formulera sig för att få dispensen beviljat? Jag har alla tidigare terminer lyckats klara samtliga behörighetskraven utan problem. Jag vill inte skriva att det handlar om problem inom familjen då jag inte direkt kan skicka intyg på sånt, vill inte heller att dom kanske tro att det bara är en påhittad snyfthistoria. Mår otrolig dåligt över att behöva bli spärrad en hel termin för en tenta, särkilt när det är pga omständigheter jag ej har kunnat kontrollera.

Kan lägga till att detta gäller Uppsala universitet
Senast redigerad av Sar00 2023-11-22 kl. 01:50.
Citera
2023-11-22, 01:49
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sar00
Jag ska i januari börja sista terminen (termin 10) på mitt utbildning. Under sista terminen är det praktik i 10 veckor och en mindre kurs på slutet.

Men för att påbörja termin 10 krävs att samtliga kurser från termin 1-8 är godkända. Nu är det så att jag har en tenta på 7,5 hp som är kvar.
Omtentan är på tisdag nästa vecka. Men livet kom tyvärr emellan och jag har inte hunnit plugga till den ordentligt. Det är mycket som man bör kunna till den tentan och chansen att jag klarar tentan är minimal.

Finns det en chans man får dispens? Det kunskaper som den tentan kräver tillämpar man inte på praktiken.

Hur ska man formulera sig för att få en dispens beviljat? Jag har alla tidigare terminer lyckats klara samtliga behörighetskraven utan problem (fanns behörighetskrav på varje termin)

Totalt omöjligt att svara på då olika högskolor och universitet har olika regler.
Visa ger dispens om tidigare kurser inte är helt avklarade.
Men som sagt.. omöjlig frågeställning när man inte vet på vilket lärosäte du studerar.
Så du bör nog fråga någon på lärosättet där du studerar då jag utgår ifrån att du inte här vill berätta på vilket lärosäte du studerar eller vilket program.

Samtidigt är ditt inlägg intressant.
Termin 1-8 måste vara helt avklarade.
Det är alltså en sketen 5 veckors kurs du restar med från senast termin åtta.
Det betyder förra våren som senast.
Då måste du haft ett antal omtentor/uppsamlingstentor att besöka.
Och nu gråter du för att du inte kommer fixa den som kommer nästa vecka.
Men "Men livet kom tyvärr emellan".
Inte alltför trovärdigt.
Citera
2023-11-22, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Totalt omöjligt att svara på då olika högskolor och universitet har olika regler.
Visa ger dispens om tidigare kurser inte är helt avklarade.
Men som sagt.. omöjlig frågeställning när man inte vet på vilket lärosäte du studerar.
Så du bör nog fråga någon på lärosättet där du studerar då jag utgår ifrån att du inte här vill berätta på vilket lärosäte du studerar eller vilket program.

Samtidigt är ditt inlägg intressant.
Termin 1-8 måste vara helt avklarade.
Det är alltså en sketen 5 veckors kurs du restar med från senast termin åtta.
Det betyder förra våren som senast.
Då måste du haft ett antal omtentor/uppsamlingstentor att besöka.
Och nu gråter du för att du inte kommer fixa den som kommer nästa vecka.
Men "Men livet kom tyvärr emellan".
Inte alltför trovärdigt.

Jag förstår hur du tänker, men som sagt det är en svårare kurs. Jag har inte heller velat hamna efter med andra kurser också och därav valt att prioritera dessa kurser i första hand och denna tenta har bara dragits med.
Citera
2023-11-22, 01:57
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker, men som sagt det är en svårare kurs. Jag har inte heller velat hamna efter med andra kurser också och därav valt att prioritera dessa kurser i första hand och denna tenta har bara dragits med.

OM du studerar vid ett lärosäte där man kan få dispens så tror jag knappast den här förklaringen kommer ge dig den mista chans att lyckas få dispens.

Har du funderat på att ansöka om studieuppehåll av personliga skäl och jobba en termin eller två samtidigt som du prioriterar den där tentan och sen kommer igen?
Citera
2023-11-22, 09:53
Medlem
Citat:

Omtentan är på tisdag nästa vecka. Men livet kom tyvärr emellan (problem inom familjen) och jag har inte hunnit plugga till tentan ordentligt då fokus har varit på andra saker. Det är mycket som man bör kunna till den tentan och chansen att jag klarar tentan är otrolig liten.

Finns det en chans man får dispens? Det kunskaper som den tentan kräver tillämpar man inte ens på praktiken.

Jag mailade studievägledare om hur stor chans det är att få dispens och fick följande svar: ” Vad jag har förstått så har dispens inför VFU inte beviljats hittills, enligt min kollega som har jobbat med behörighetskontrollen inför VFU i några år. Det är på grund av att studenterna måste ha de kunskaper som krävs när de är ute i verksamheten. Vi kan inte hindra studenter från att söka dispens och det görs individuella bedömningar men enligt den erfarenheten vi har är chansen inte stor att det beviljas”

Hur ska man formulera sig för att få dispensen beviljat? Jag har alla tidigare terminer lyckats klara samtliga behörighetskraven utan problem. Jag vill inte skriva att det handlar om problem inom familjen då jag inte direkt kan skicka intyg på sånt, vill inte heller att dom kanske tro att det bara är en påhittad snyfthistoria. Mår otrolig dåligt över att behöva bli spärrad en hel termin för en tenta, särkilt när det är pga omständigheter jag ej har kunnat kontrollera.

Kan lägga till att detta gäller Uppsala universitet

Du har ju fått ett klart och tydligt svar från institutionen, som med allra största sannolikhet innebär, att du inte kommer beviljas dispens. Och i allra högsta grad inte kommer dra någon nytta av praktiken, för att du inte kan tillräckligt eller är förberedd på det sätt som krävs enligt villkoren
Citera
2023-11-22, 12:39
Medlem
Adelaides avatar
Du kommer inte få dispens. När jag pluggade så var det några som saknade så lite som 2-3 HP men de fick nej ändå. Råder dig till att försöka plugga till tentan och klara den.
Citera
2023-11-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har ju fått ett klart och tydligt svar från institutionen, som med allra största sannolikhet innebär, att du inte kommer beviljas dispens. Och i allra högsta grad inte kommer dra någon nytta av praktiken, för att du inte kan tillräckligt eller är förberedd på det sätt som krävs enligt villkoren

Det får helt enkelt bli som det blir. Grejen är kunskaperna från den kursen tillämpas inte under praktiken överhuvudtaget.

Jag får bara försöka satsa på plugga till tentan det sista 4/5 dagarna som är kvar och hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in