Citat:
Ursprungligen postat av
Sar00
Jag ska i januari börja sista terminen (termin 10) på mitt utbildning. Under sista terminen är det praktik i 10 veckor och en mindre kurs på slutet.
Men för att påbörja termin 10 krävs att samtliga kurser från termin 1-8 är godkända. Nu är det så att jag har en tenta på 7,5 hp som är kvar.
Omtentan är på tisdag nästa vecka. Men livet kom tyvärr emellan och jag har inte hunnit plugga till den ordentligt. Det är mycket som man bör kunna till den tentan och chansen att jag klarar tentan är minimal.
Finns det en chans man får dispens? Det kunskaper som den tentan kräver tillämpar man inte på praktiken.
Hur ska man formulera sig för att få en dispens beviljat? Jag har alla tidigare terminer lyckats klara samtliga behörighetskraven utan problem (fanns behörighetskrav på varje termin)
Totalt omöjligt att svara på då olika högskolor och universitet har olika regler.
Visa ger dispens om tidigare kurser inte är helt avklarade.
Men som sagt.. omöjlig frågeställning när man inte vet på vilket lärosäte du studerar.
Så du bör nog fråga någon på lärosättet där du studerar då jag utgår ifrån att du inte här vill berätta på vilket lärosäte du studerar eller vilket program.
Samtidigt är ditt inlägg intressant.
Termin 1-8 måste vara helt avklarade.
Det är alltså en sketen 5 veckors kurs du restar med från senast termin åtta.
Det betyder förra våren som senast.
Då måste du haft ett antal omtentor/uppsamlingstentor att besöka.
Och nu gråter du för att du inte kommer fixa den som kommer nästa vecka.
Men "Men livet kom tyvärr emellan".
Inte alltför trovärdigt.