2023-11-21, 19:45
Medlem
Tyvärr är det många chefer som endast tänker på sig själva och sparkar neråt och tror att de är onåbara. De bugar och bockar för de som är över de själva. Undantag finns lyckligt vis
Citera
2023-11-21, 20:09
Medlem
En kan undra om det har med vad som smugglas via Gävle hamn att göra.
Citera
2023-11-21, 20:58
Medlem
Citat:
Brottet grovt tagande av muta har enligt häktningsframställan begåtts på en adress i Gävleborgs län där det ligger ett företag som har en verksamhet kopplad till polisens arbetsuppgifter.
Enligt SVT. Funderar på vad det kan vara för verksamhet koppat till polisen. Nått säkerhetsföretag kanske? Ordningsvakter eller arrestpersonal?
Citera
2023-11-22, 01:15
Bannlyst
Han behöver inte ens vara polis, utan det kan vara typ civilanställd som har fått en hög position inom polisen. För att bli officer skall du har gått några på Karlberg och gått ifrån Fänrik till Överste. Medan inom polisen kan du gör karriär behöver du inte ens vara polis och polisutbildningen är ett kravlöst vuxendagis idag på Södertörn.
Citera
2023-11-22, 06:42
Medlem
Jag har för mig att mutbrott mot statliga tjänstemän inte finns längre då det såg ut som att mutlagen togs bort från flera balkar för några år sedan. Däremot finns det kvar för det privata näringslivet och fartyg , om jag som lekman förstått det hela rätt.

Är det någon som vet om detta ”mutbrott” verkligen är ett riktigt mutbrott eller ett led i medias propaganda för att få vanligt folk att tro att det fortfarande är olagligt?

Kan någon laglärd också verifiera om detta jag säger stämmer eller om jag är helt ute och cyklar.
Jag hittade ursprungligen bara ett ställe där de helt slopade mut-paragrafen , dessutom utan att citera vad som togs bort, som alltid varit praxis tidigare. En vän till mig trodde mig inte, och när han skulle motbevisa det jag sa hittade han flera balkar där de gjort samma sak.
Men igen, vi är lekmän.
Citera
2023-11-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpfanack
Uppenbarligen så är dom antagligen välfungerande under rätt många år tills dom begår första handlingen.
Haha ja, och al Capone var världens hederligaste man, men råkade bara skattefiffla lite och åkte fast för det!

Paolo Roberto hade varit den ärligaste pojkvännen, men en dag gick han till en hora för första gången och åkte dit direkt.

Om du inte inser att de flesta kriminella bara döms för en promille av alla brott de begår så är du antingen förståndshandikappad eller alldeles för ung för att överhuvudtaget vistas på internet utan föräldrar.
Citera
2023-11-22, 09:03
Medlem
” Brottet trolöshet mot huvudman misstänks ha pågått i nästan tre år, på Kronobergshäktet i Stockholm, från 2021 fram till november i år, enligt åklagaren.”

”Den andra brottet, grovt tagande av muta, misstänks också ha pågått under nästan samma tidsperiod. Brottet ska ha skett i Sandvikens kommun.”

https://www.gd.se/2023-11-21/polis-h...s-for-mutbrott
Citera
2023-11-22, 09:06
Medlem
AllarNs avatar
Den misstänkte är ingen hög polischef. Han är utbildningsansvarig inom fordon.
Det är på adressen till en fordonsleverantör den påstådda brottsligheten delivis påstås ha begåtts.
Citera
2023-11-22, 09:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Det är på adressen till en fordonsleverantör den påstådda brottsligheten delivis påstås ha begåtts.

Han har väl fått leverantören att överdebitera och fått pengar eller fria däck, bensin eller service privat.
Citera
2023-11-22, 09:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN

Troligt har han fått någon bonus om han ser till att poliserna kör en extra sväng förbi bilaffären.

Vet att många uniformerade får rabatter om de kör en extra sväng förbi deras Ex, klockaffär.
Citera
2023-11-22, 09:55
Medlem
Amitriptylins avatar
Har han låtit Convini installera en av sina maskiner i verkstaden mot att han får handla gratis i maskinen?
Eller någon leverantör av förbrukningsmedel som motorolja mm?

Låter inte som mycket värre än så hitintills.

Spännande.
Citera
2023-11-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Han har väl fått leverantören att överdebitera och fått pengar eller fria däck, bensin eller service privat.

Allvarligt nog, men blir man häktad för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in