Citat:
Ursprungligen postat av
NewInGothenburg
Skulle det gå att ha en Pallas Cat som husdjur?
https://www.youtube.com/watch?v=s0qc130R55Y
Jag har en väninna uppe i Värmland som haft det i fem år nu. Men, hon lägger aldrig ut några bilder på sociala medier eller pratar om det utanför bekantskapskretsen.
Hennes Pallaskatt ser ut som en blandning av en svullen Maine Coon. Ragdoll och norsk skogskatt. Ett fantastiskt ansikte och en väldigt levande och närvarande mimik. Som en människa nästan.
Precis lika skojig som de vi kan se på alla klipp ute på YouTube eller uppe på Nordens Ark i Bohuslän. Ser väldigt nyfiken, lättkränkt, vaksam och busig ut. Man känner sig alltid iakttagen och granskad. Finns inga andra djur som kan se så dömande och kritiska ut, när de tittar på dig.
Synd att inte fler får möjligheten att hålla dem som tamdjur. Mycket charmiga och underhållande djur. Å andra sidan är de väldigt krävande, om man inte har vanan inne. De är väldigt aktiva och kräver mycket fysisk och mental närvaro av sin djurhållare/ägare.
Hon fick tag på sin Pallaskatt genom vänner som har tillgång till viltvårdsomplaceringar. Från början skulle min väninnas Pallaskatt bo just på en anläggning där man legalt kan hålla vilda djur. Men av rena tillfälligheter blev det hemma hos min väninna.