2023-11-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Om man tycker det blir saftigt och fint saknar man känsla för mat.
Tänker tvärt om, de som kan laga svåra bitar brukar ha just känsla.
Vilken apa som helst kan fixa en mör oxfilé.
Citera
2023-11-22, 20:20
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Tänker tvärt om, de som kan laga svåra bitar brukar ha just känsla.
Vilken apa som helst kan fixa en mör oxfilé.

Just det. Jag beskrev hur man tillagar den här köttbiten som ett proffs.
Citera
2023-11-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det är lätt att göra god mat av fint kött, men för att använda de sämre bitarna och få till bra mat krävs de kunskaper som fattiga husmödrar lärt sig.

Fläskytterfilé har inget med husmorsknep att göra. En gammal styckdetalj som var helt ok (fläskhare eller urbenad kotlett) som började marineras med injektion av saltvatten. Marineringen gjorde dels så att man kan ta mer betalt för detaljen dels att den blir mörare och kräver mindre skicklighet för att lyckas med (det är ju en väldigt mager bit). Fast mörningen har en effekt på köttet oxå, köttet får nämligen kallas svenskt om det bereds (möras) i Sverige. Så Fläsk (och annat, kyckling är vanligast) främst från thailand, Estland, Lettland, Litauern, Polen importeras till Sverige, bereds och vips så är det en Svensk kycklingfile eller fläskytterfile. Däremot så står det stämplat på förpackningen var råvaran kommer ifrån men det får man leta efter. Om det är svensk råvara anges det tydligt på framsidan, det kan man vara säker på. Så står inte det är den till 90%säkerhet importerad.

Så farmor... det här är inte en diss till dig. Men jag lärde mig laga mat av min Mormor främst och nu är jag 50. Så jag är inte en duvunge direkt, svårt att dra ålderskortet mot mig
Citera
2023-11-22, 22:01
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det här ett gott och mycket enkelt sätt att tillreda den. Köttet läggs rått i en sockerkaksform med grädde, soja/buljong och lingon. In i ugnen ca 90 minuter. Klart.
https://www.svt.se/recept/formbakad-...n-och-graddsas

Usch varför lingon? Bär i maten? det är precis som att ha lingonsylt på vesuvio..
Citera
2023-11-22, 22:03
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Fläskytterfilé har inget med husmorsknep att göra. En gammal styckdetalj som var helt ok (fläskhare eller urbenad kotlett) som började marineras med injektion av saltvatten. Marineringen gjorde dels så att man kan ta mer betalt för detaljen dels att den blir mörare och kräver mindre skicklighet för att lyckas med (det är ju en väldigt mager bit). Fast mörningen har en effekt på köttet oxå, köttet får nämligen kallas svenskt om det bereds (möras) i Sverige. Så Fläsk (och annat, kyckling är vanligast) främst från thailand, Estland, Lettland, Litauern, Polen importeras till Sverige, bereds och vips så är det en Svensk kycklingfile eller fläskytterfile. Däremot så står det stämplat på förpackningen var råvaran kommer ifrån men det får man leta efter. Om det är svensk råvara anges det tydligt på framsidan, det kan man vara säker på. Så står inte det är den till 90%säkerhet importerad.

Så farmor... det här är inte en diss till dig. Men jag lärde mig laga mat av min Mormor främst och nu är jag 50. Så jag är inte en duvunge direkt, svårt att dra ålderskortet mot mig

Vi tänker lite lika, är ungefär lika gamla och minns gammal husmanskost.
Citera
2023-11-23, 08:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Usch varför lingon? Bär i maten? det är precis som att ha lingonsylt på vesuvio..
Sötma och syra. Prova får du se. Det är gott.
Citera
2024-01-01, 14:09
Medlem
stumpjumpers avatar
Här finns mitt favoritrecept på just denna styckdetalj. Lättlagat med Creme Fraiche, Soja, Sambal Oelek och grädde:
https://www.kokaihop.se/recept/flask...d-sambal-oelek
Citera
2024-12-26, 14:11
Medlem
Nu gör "Fläskytterfilé i sockerkaksform" succé.
Supertrendig rätt lagas lätt i sockerkaksform.
Fläskytterfilé i sockerkaksform – receptet som gjort succé på sociala medier! Så smart, enkelt och extra gott med sås, kokt potatis, inlagd gurka och gelé.
https://www.godare.se/recept/a/MoVp0...sockerkaksform

Eh, vad är det speciella? Vänder sig Aftonbladets "Godare" till folk som helt missat hemkunskapsundervisningen och först när de flyttat hemifrån sett en spis med ugn?

Vad kommer i nästa avsnitt? Succé för hur man öppnar ett mjölkpaket på sociala medier. Man bara skruvar på plastkorken - Wow!
Citera
2024-12-26, 15:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu gör "Fläskytterfilé i sockerkaksform" succé.
Supertrendig rätt lagas lätt i sockerkaksform.
Fläskytterfilé i sockerkaksform – receptet som gjort succé på sociala medier! Så smart, enkelt och extra gott med sås, kokt potatis, inlagd gurka och gelé.
https://www.godare.se/recept/a/MoVp0...sockerkaksform

Eh, vad är det speciella? Vänder sig Aftonbladets "Godare" till folk som helt missat hemkunskapsundervisningen och först när de flyttat hemifrån sett en spis med ugn?

Vad kommer i nästa avsnitt? Succé för hur man öppnar ett mjölkpaket på sociala medier. Man bara skruvar på plastkorken - Wow!
Godare som jag ser på AB, det är helt jävla värdelös att gå in och titta på.
Det är ofta de påstår saker, och sen när man tittar så finns inget alls om detta.
Som tex du steker köttet fel, och sen får ingen reda på vad som är felen.

För ett tag sedan så sade dom så här gör du goda chokladbollar, sen när man kom dit fanns inget recept ens.
Idag vägrar jag gå in på godare och just av alla ggr man kommer dit så finns inte det dom lockar med.

Och komiken blir fullständig och när de inte ens gör fläskytterfilén i en sockerkaksform, utan en långfranska form.(Men sure, principen är väl väldigt likt en sockerkaksform.)

SÅ mitt råd till dig, rör inte godare med en tång på AB.
Och om samma gäller deras egna sida eller andra medier, det vet jag inte, då jag inte kollat vad för dumheter de hittat på där.
Snabbtitta Godare-sidan, och där såg det normalt ut.

Och deras kanal har jag sett ibland, och det har varit riktigt bra där och blandat.(Var ett tag sedan jag hade tillgång till den dock.)
Citera
2024-12-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och komiken blir fullständig och när de inte ens gör fläskytterfilén i en sockerkaksform, utan en långfranska form.(Men sure, principen är väl väldigt likt en sockerkaksform.)
Det där att använda en ugnssäker form som passar, verkar ha kommit som en fullständig överraskning för dem. Att något sådant bli succé på sociala medier är lättare att förstå.
Citera
2024-12-26, 16:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det där att använda en ugnssäker form som passar, verkar ha kommit som en fullständig överraskning för dem. Att något sådant bli succé på sociala medier är lättare att förstå.
Kanske det är okunniga på AB som gör rubrikerna, för något är galet fel i dom på AB om vad man ska få se i länken sen och se det dom påstår.

Mitt råd är att undvika AB och deras Godare, och för du blir mest besviken när man inte får det man tror man ska få.
Bättre titta på Godare´s TV och vara på deras hemsida istället.
Citera
2024-12-28, 19:10
Medlem
Du kanske ska vara medveten om att fläskytterfilén har lite smått börjat få status som klassmarkör för white trash.

Ihop med industri-bea i klämflaska och potatisgratäng i påse och Casillero del Diablo på dunk...

Fast det skiter man förstås komplett i.

Annars är väl det bästa rådet det som getts i tråden. Tjocka skivor och stek i panna.

Det jag har att tillägga är att i min smak blir det bäst med rejält tjocka skivor. 2,5-3 centimeter. Samt gärna en marinering över natt i hemgjord marinad bestående av rödvinsvinäger, matolja, soja, vitlök, hel vitpeppar, hel kryddpeppar och vatten som körts till en slät smet med mixerstav.

Det är noga med stekningen. Riktigt smör och rejält het panna två minuter på vardera sidan och sen ligga på eftervärme under lock en 10-15 minuter med en liten skyla vatten.

Jag brukar steka lök och göra en enkel egen potatisgratäng också. Bara finskuren potatis, grädde och kryddor. Blir bäst så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in