2023-11-20, 21:53
Medlem
Plötsligt kan jag inte logga in - min lösen fungerar inte och jag ska skapa ett nytt - utan förklaring eller förvarning. Jag har inte ändrat något?

Redan inloggad på Shibsted och länkas vidare till en annan (av deras sidor) så ska jag logga in igen. Och igen... och igen...

Jag tycker att det bara blir mer och mer teknikstrul för oss "vanliga" människor som inte är högutbildade inom IT och senaste teknik inom mobiler. Allt bara strular. T o m busschaffisarna fastnar i överdriven teknik som inte fungerar (dörrar kan inte stängas, bussen måste startas om).

Kollar SL sida när nästa buss går - kommer ner till hållplatsen och varken tidtabellen eller lilla skylten som visar minuter stämmer med beskedet från deras hemsida?

Nordea har skickat ut nya personliga dosor för att logga in på banken. De funkar inte. Inte heller kan man ladda ner BankId om man har en mac (och dosan funkar inte). MIn stackars 80-åriga mamma har varit på banken x antal gånger för att få hjälp att dels få nya dosan att fungera, dels få sitt BankId. Det går inte. Det funkade innan de bytte system (igen).

Vad kan vi vanliga människor göra åt detta? Vi är ju helt beroende av en teknik som inte fungerar för en normalbegåvad person.

Hjälp!
Citera
2023-11-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammanmamma
Plötsligt kan jag inte logga in - min lösen fungerar inte och jag ska skapa ett nytt - utan förklaring eller förvarning. Jag har inte ändrat något?

Redan inloggad på Shibsted och länkas vidare till en annan (av deras sidor) så ska jag logga in igen. Och igen... och igen...

Jag tycker att det bara blir mer och mer teknikstrul för oss "vanliga" människor som inte är högutbildade inom IT och senaste teknik inom mobiler. Allt bara strular. T o m busschaffisarna fastnar i överdriven teknik som inte fungerar (dörrar kan inte stängas, bussen måste startas om).

Kollar SL sida när nästa buss går - kommer ner till hållplatsen och varken tidtabellen eller lilla skylten som visar minuter stämmer med beskedet från deras hemsida?

Nordea har skickat ut nya personliga dosor för att logga in på banken. De funkar inte. Inte heller kan man ladda ner BankId om man har en mac (och dosan funkar inte). MIn stackars 80-åriga mamma har varit på banken x antal gånger för att få hjälp att dels få nya dosan att fungera, dels få sitt BankId. Det går inte. Det funkade innan de bytte system (igen).

Vad kan vi vanliga människor göra åt detta? Vi är ju helt beroende av en teknik som inte fungerar för en normalbegåvad person.

Hjälp!

Det handlar väl om säkerheten, gällande bussarna.

Nordea ID-dosan kan inte användas för att skaffa eller förnya ett Mobilt BankID.
Citera
2023-11-21, 01:10
Avstängd
Citat:

Hjälp!

Just shibstedt aftonbladet är kommunisth---or och kontrollfreaks för att införa kontrollsamhället med sitt bank id skit och dubbellogga in helt i onödan.

Såna monopolistiska skitsidor ska man inte använda.
Citera
2023-11-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar väl om säkerheten, gällande bussarna.

Nordea ID-dosan kan inte användas för att skaffa eller förnya ett Mobilt BankID.

Jo. För du måste logga in på Nordea MED DIN DOSA för att kunna logga ner ett BankId. Den gamla betaldosan slutar funka nästa år, så många pensionärer kommer få ett elände.
Citera
2023-11-24, 14:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jo. För du måste logga in på Nordea MED DIN DOSA för att kunna logga ner ett BankId. Den gamla betaldosan slutar funka nästa år, så många pensionärer kommer få ett elände.
Banken som jag använder (Skandiabanken) har inte dosor så man får använda BankID till datorn, certifikat eller mobilt bankid istället och eftersom de inte har kontor så får man istället en personlig kod med posten om man missar att förnya bankid innan det gamla går ut samt bara skaffar ett ...Jag har 3 med olika utgångsdatum (dator, surfplatta och mobil).
Har man räkningar på autogiro / automatisk e-faktura blir det inte ett stort problem att vara utan BankID lite.
Citera
2023-12-05, 21:15
Medlem
Citat:

Redan inloggad på Shibsted och länkas vidare till en annan (av deras sidor) så ska jag logga in igen. Och igen... och igen...!

Så efter att du loggat in så måste du logga in igen? På Blocket eller vilken app använder du?
Citera
2023-12-06, 13:27
Medlem
Sqeptisks avatar
Problem?
Är man inte nöjd med de leverantörer man för tillfället har....byter man naturligtvis till de som motsvarar ens kundkrav. Hur svårt kan det vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in