2023-11-20, 19:22
Medlem
Jag läste en annan tråd ang. att personens partner var lat och inte ville ändra sitt leverne.
Personen verkade ha "lathet" som en sorts grund i sin persona.

När man tänker bredare på det tror jag man kan se och känna igen resonemanget.
T.e.x att Johanna är en energisk prick som gillar att göra massa saker. Erika är en introvert typ som gillar att mysa, inte gå ut så mycket och gillar inte att samtala så mycket med främmande människor. Enita är en tjej som inte gillar intimitet, är ej så kärleksfull och vill inte ha sex så ofta.

Om man vill göra Erika till en mer utåtriktad person, går detta?
Om man vill göra Enita till en mer kärleksfull person, går detta?

Och man kan göra det bredare. Kan alla bli en Elon Musk? Handlar det om hur vi tänker och vad vi gör som kan påverka hjärnan att bli som en Elon Musk, Bill Gates osv?

Så frågan att diskutera.
Kan man ändra en person (och sig själv) i grunden? Kan en person som alltid varit lat, sluta vara lat?

___
Jag funderade på vart jag skulle lägga topic, psykologi-delen, Genetik-delen, men slutade här. Mod får flytta om den känner att det är mer lämpligt någon annanstans.
Citera
2023-11-20, 19:25
Medlem
HasseBanans avatar
Det sägs ju lite floskelaktigt att "Du kan inte ändra på någon annan, bara dig själv". Men man kan definitivt inspirera andra.
Citera
2023-11-20, 19:25
Medlem
Nej. Man kan icke ändra en personlighet totalt. Utan att kränka personen i fråga. Tror jag....
Citera
2023-11-20, 19:26
Medlem
Hjärntvätt, eventuell kirurgi.
Citera
2023-11-20, 19:28
Medlem
Emmiliciouss avatar
En person måste själv vilja ändra på sig. Annars är det omöjligt. Men vissa saker är trots allt medfödda. Annars skulle vi inte kunna vara de vi är.
Citera
2023-11-20, 19:28
Bannlyst
När saker och ting vänds upp och ner så blir människan tvungen att ändra sig, däremot är det väl extremt ovanligt att helt bygga om sin karaktär utan någon yttre påverkan…
Citera
2023-11-20, 20:15
Medlem
pyroclasms avatar
Inom KRIS (Kriminellas Revanch I Samhället) pratas det om de tre F:En so en stabil väg ut och ett nytt liv. Frälsning, Flickvän, Familj.
Citera
2023-11-20, 20:36
Medlem
Det enda du uppnår genom att försöka ändra på en person är att du kommer att få personen i fråga att känna sig värdelös. Att inte känna att man har en personlighet som duger, eller något annat för den delen, kan knäcka livslusten för vem som helst.
I bästa fall bryr sig personen inte om vad du säger, i värsta fall kastar du in någon i en långvarig depression. Det är iofs också en personlighetsförändring men kanske inte den du var ute efter.
I övrigt kan man alltid försöka uppmuntra och inspirera till förändringar, men ytterst försiktigt rekommenderas.
Citera
2023-11-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmilicious
En person måste själv vilja ändra på sig. Annars är det omöjligt. Men vissa saker är trots allt medfödda. Annars skulle vi inte kunna vara de vi är.

Vad för saker är medfödda? och hur vet vi det?
Citera
2023-11-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puruks
Det enda du uppnår genom att försöka ändra på en person är att du kommer att få personen i fråga att känna sig värdelös. Att inte känna att man har en personlighet som duger, eller något annat för den delen, kan knäcka livslusten för vem som helst.
I bästa fall bryr sig personen inte om vad du säger, i värsta fall kastar du in någon i en långvarig depression. Det är iofs också en personlighetsförändring men kanske inte den du var ute efter.
I övrigt kan man alltid försöka uppmuntra och inspirera till förändringar, men ytterst försiktigt rekommenderas.

Förstår vad du menar, sen tänker jag att det finns olika vinklar och delar av det.
Vet personen om att den t.e.x är mer kärlekslös, alltså inte bryr sig så mycket om sin partner osv, men vill ändå ändra sig. Går det?

Ja, att ändra någon utan att vara uppriktig med det tror jag inte är bra. Då blir det mer manipulation osv. Båda parter måste vara med på det för att kunna uppnå framgång.
Citera
2023-11-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Förstår vad du menar, sen tänker jag att det finns olika vinklar och delar av det.
Vet personen om att den t.e.x är mer kärlekslös, alltså inte bryr sig så mycket om sin partner osv, men vill ändå ändra sig. Går det?

Ja, att ändra någon utan att vara uppriktig med det tror jag inte är bra. Då blir det mer manipulation osv. Båda parter måste vara med på det för att kunna uppnå framgång.

Det är nog bättre att försöka hitta någon man matchar med till att börja med. Jag tror inte att det är någon bra idé att försöka ändra på någon.
Citera
2023-11-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Jag läste en annan tråd ang. att personens partner var lat och inte ville ändra sitt leverne.
Personen verkade ha "lathet" som en sorts grund i sin persona.

När man tänker bredare på det tror jag man kan se och känna igen resonemanget.
T.e.x att Johanna är en energisk prick som gillar att göra massa saker. Erika är en introvert typ som gillar att mysa, inte gå ut så mycket och gillar inte att samtala så mycket med främmande människor. Enita är en tjej som inte gillar intimitet, är ej så kärleksfull och vill inte ha sex så ofta.

Om man vill göra Erika till en mer utåtriktad person, går detta?
Om man vill göra Enita till en mer kärleksfull person, går detta?

Och man kan göra det bredare. Kan alla bli en Elon Musk? Handlar det om hur vi tänker och vad vi gör som kan påverka hjärnan att bli som en Elon Musk, Bill Gates osv?

Så frågan att diskutera.
Kan man ändra en person (och sig själv) i grunden? Kan en person som alltid varit lat, sluta vara lat?

___
Jag funderade på vart jag skulle lägga topic, psykologi-delen, Genetik-delen, men slutade här. Mod får flytta om den känner att det är mer lämpligt någon annanstans.

Alla har väl en slags baseline i sina personlighetsdrag - som kommer av genetik och social prägling från barndomen. Vissa är mer introverta än extroverta, en del är lugna som filbunkar, andra mer energiska, och så vidare.

Mycket av det beror på gener samt erfarenheter och uppfostran och kan vara svåra att ändra på.

Men det går så klart att förändra eller utveckla egenskaper genom livserfarenheter och insikter eller målmedveten övning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in