2023-11-20, 19:13
Medlem
Dexters avatar
[COLOR=#000000][FONT='Google Sans']Jag använder en extern hårddisk för alla mina bilder och videor. Kör PC med Windows 11. För några dagar sedan när jag startade Adobe Lightroom hittade den inte katalogfilen. Det visade sig att en virtuell dvd-spelare (Power ISO) hade tagit enhetsbokstaven till den externa disken. Avinstallerade då Power ISO, men det visade sig då att enhetsbokstaven (J: i detta fall) inte fanns att välja, trots att den inte längre var upptagen. Lyckades lösa problemet med Lightroom, men idag upptäckte jag att även DaVinci Resolve är styrt av enhetsbokstaven för att hitta media.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT='Google Sans']Nu upptäckte jag att Google Drive plötsligt bytt enhetsbokstav till J:. Kan tillägga att såväl Power ISO som Google Drive tidigare har haft helt andra enhetsbokstäver innan dom, helt utan min medverkan bytt till J:[/FONT][/COLOR]
Citera
2023-11-20, 19:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
[COLOR=#000000][FONT='Google Sans']Jag använder en extern hårddisk för alla mina bilder och videor. Kör PC med Windows 11. För några dagar sedan när jag startade Adobe Lightroom hittade den inte katalogfilen. Det visade sig att en virtuell dvd-spelare (Power ISO) hade tagit enhetsbokstaven till den externa disken. Avinstallerade då Power ISO, men det visade sig då att enhetsbokstaven (J: i detta fall) inte fanns att välja, trots att den inte längre var upptagen. Lyckades lösa problemet med Lightroom, men idag upptäckte jag att även DaVinci Resolve är styrt av enhetsbokstaven för att hitta media.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT='Google Sans']Nu upptäckte jag att Google Drive plötsligt bytt enhetsbokstav till J:. Kan tillägga att såväl Power ISO som Google Drive tidigare har haft helt andra enhetsbokstäver innan dom, helt utan min medverkan bytt till J:[/FONT][/COLOR]
https://www.howtogeek.com/786583/how...or-windows-11/
Citera
2023-11-20, 19:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
https://www.howtogeek.com/786583/how...or-windows-11/
Precis, det har varit jättelätt i alla år att göra detta.
Citera
2023-11-20, 19:49
Medlem
Onanikrems avatar
Samma som Enterprise hänvisar till, men en förenklad variant på svenska.

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring ->diskhantering -> högerklicka på valfri disk och välj ändra enhetsbeteckning.

Jag kör win10 med classic shell så sökvägen kan vara något annorlunda men du skall ner till diskhantering i vilket fall.
Citera
2023-11-20, 20:04
Medlem
a-mortals avatar
Prova byta med diskpart.
Om det bara fungerar temporärt så kan du skriva en batchscript som kör automatiskt när du virtuella enheten läggs till.
Om det inte fungerar så vet jag inte.

Lycka till!
Citera
2023-11-22, 10:35
Medlem
Dexters avatar
Jag hittade hur man byter enhetsbokstav för Google Drive, problemet löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in