2023-11-20, 14:27
Medlem
Jag köpte en begagnad bil från en bilförsäljare tre månader tillbaka. Bilen gick bra och hade inga brister. Men efter några veckor, började det uppstå olika problem med baggageluckan. Det visade sig att det hade uppstått ett ovanligt stort gap mellan bakrutan och baggageluckan. Detta skapade ett stort tryck på bilens bakre sida, vilket kunde ge upphov till lackeringsskada.

Detta gjorde att jag behövde besöka flera
auktoriserade verkstad vid flera tillfällen, lägga ut pengar för inspektionen, och få gapet åtgärdat. Det kostade ca. 7000, vilket bilförsäljaren valde att lägga ut.

Vid senaste reperationen, så visade mig verkstadsteknikern, att man hade borrat hål i baggageluckan för att installera "automatisk stängare?". För att få den att funka hade man bytt ut en hel del sladdar och elsystemet i bakredelen av bilen. Det låg en del gömda sladdar "under" bagaget.

Jag meddelade bilförsäljaren, att detta är mycket större problem än endast ett gap, och en hel del icke-originala delar hade installerats i bilen. För att garantin skulle gälla, så behövde verkstadsteknikern få bort alla dessa sladdar och byta ut system, vilket de gjorde att gapet försvann. Men problemet är nu att:

- Det går inte att öppna luckan automatisk med knappen/appen.
- Det ligger massa (originala elsladdar) som man har bytt ut mot icke-originalt material

Nu skrev säljaren följande på mitt upphävningsepost:

"Efter diskussion av din förfrågan om att häva köpet har vi beslutat att vi inte kommer att godkänna någon reklamation eller hävning av köpet. Detta beslut grundar sig på det faktum att felet har blivit åtgärdat. Vår primära skyldighet som företag är att agera för att avhjälpa eventuella fel, och i detta fall har felet framgångsrikt åtgärdats till en kostnad av 6265 SEK som bilförsäljaren har stått för. (Min kommentar: Dock så går det inte öppna baggageluckan automatisk, vilket är en del av varudeklerationen och avtalet, samtidigt som man har fifflat en hel del med elsystemet och bytt ut massa delar som var dessutom gömda..)

En stark grund för att häva ett köp är även kopplad till felets natur och dess väsentlighet. I nuläget kan vi konstatera att det inte längre finns något fel eftersom det har blivit avhjälpt.

Det bör understrykas att för att en reklamation ska vara berättigad krävs att felet är av väsentlig karaktär och att flera försök att avhjälpa felet har misslyckats. I fallet med din bagagelucka har felet framgångsrikt avhjälpts, vilket ytterligare stärker vår ståndpunkt att reklamation eller hävning inte är motiverad."

Finns det något jag kan göra juridiskt eller är det bara att ge upp? Jag förstår givetvis att felen inte är av väsentlig karaktär, men utifrån vad som lovades i köpeavtalet (Tex automatisk bagagelucka, ej icke-originala sladdar/elsystem installerad), osv.
Senast redigerad av Axelshouf 2023-11-20 kl. 14:48.
Citera
2023-11-20, 14:35
Medlem
DarioArgentos avatar
Vad är det för bil? Vad var avtalat med försäljaren?
Citera
2023-11-20, 14:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Bilen gick bra och hade inga brister. Men efter några veckor ... ett ovanligt stort gap mellan bakrutan och baggageluckan. Detta skapade ett stort tryck på bilens bakre sida, vilket kunde ge upphov till lackeringsskada.
Är det här ett känt fel, som hänt förr i deras modeller, eller kan du se om bilen varit med om nåt våldsamt innan du kom in i bilden?
Citera
2023-11-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarioArgento
Vad är det för bil? Vad var avtalat med försäljaren?

Tesla. I varudeklaration framgick det inget om problem med ovannämnda funktioner, eller att det skulle finnas sådana brister.
Citera
2023-11-20, 14:53
Medlem
Citat:
Jag köpte en begagnad bil från en bilförsäljare tre månader tillbaka. Bilen gick bra och hade inga brister. Men efter några veckor, började det uppstå olika problem med baggageluckan. Det visade sig att det hade uppstått ett ovanligt stort gap mellan bakrutan och baggageluckan. Detta skapade ett stort tryck på bilens bakre sida, vilket kunde ge upphov till lackeringsskada.

Detta gjorde att jag behövde besöka deras bilens verkstad vid flera tillfällen, lägga ut pengar för inspektion, och få gapet åtgärdat. Det kostade ca. 7000, vilket bilförsäljaren valde att lägga ut.

Vid senaste reperationen, så visade mig verkstadsteknikern, att man hade borrat hål i baggageluckan för att installera "automatisk dörrstängare?". För att få den att funka hade man bytt ut en hel del sladdar och elsystemet i bakredelen av bilen. Det låg en del gömda sladdar "under" baggagluckan.

Jag meddelade bilförsäljaren, att detta är mycket större än så, och en hel del icke-originala delar hade installerats i bilen. För att garantin skulle gälla, så behövde verkstadsteknikern få bort alla dessa sladdar och byta ut system, vilket gjorde att gapet försvann. Men problemet är nu att:

- Det ligger massa (originala elsladdar) som man har bytt ut mot icke-originalt material

"Efter diskussion av din förfrågan om att häva köpet har vi beslutat att vi inte kommer att godkänna någon reklamation eller hävning av köpet. Detta beslut grundar sig på det faktum att felet har blivit åtgärdat. Vår primära skyldighet som företag är att agera för att avhjälpa eventuella fel, och i detta fall har felet framgångsrikt åtgärdats till en kostnad av 6265 SEK som bilförsäljaren har stått för. (Min kommentar: Dock så går det inte öppna baggageluckan automatisk, vilket är en del av varudeklerationen och avtalet, samtidigt som man har fifflat en hel del med elsystemet och bytt ut massa delar som var dessutom gömda..)

En stark grund för att häva ett köp är även kopplad till felets natur och dess väsentlighet. I nuläget kan vi konstatera att det inte längre finns något fel eftersom det har blivit avhjälpt.

Det bör understrykas att för att en reklamation ska vara berättigad krävs att felet är av väsentlig karaktär och att flera försök att avhjälpa felet har misslyckats. I fallet med din bagagelucka har felet framgångsrikt avhjälpts, vilket ytterligare stärker vår ståndpunkt att reklamation eller hävning inte är motiverad."

Finns det något jag kan göra juridiskt eller är det bara att ge upp?

Och nu vet du varför man alltid köper tilläggsförsäkringen med garanti från försäljaren och aldrig köpen en bil där det inte erbjuds. Då är nämligen bilhandlaren försäkrad (på din bekostnad) mot fel på bilen den första perioden. Saken med beg bilhandlare är ju att de aldrig tar en förlust. Så om du har rätt eller inte spelar ingen roll, de tänker inte göra rätt för sig. De kan hjälpa till om det finns någon annan som tar smällen däremot.

Precis samma anledning som du alltid tecknar försäkring på hyrbil. I Sverige brukar du komma undan utan men inte utomlands, då kommer du få skit.

Den kostnaden skall du se som en del av affären, inte som en extra utgift. Inte för att det hjälper dig nu...
Citera
2023-11-20, 17:59
Medlem
Citat:
Tesla. I varudeklaration framgick det inget om problem med ovannämnda funktioner, eller att det skulle finnas sådana brister.

Att det inte var orginal hade du vetat om du gjort en bättre bakgrundskoll. Elbaklucka kom först i faceliften 2021. Alla Tesla Model 3 från innan dess har manuell baklucka original.

(Samtidigt kom bland annat rattvärme, värmepump och qi-mobilladdare)

Elbakluckan fungerade väl tills verkstaden plockade bort den? Dvs du valde att ta bort funktionen?
Citera
2023-11-20, 19:11
Citat:

Detta gjorde att jag behövde besöka flera
auktoriserade verkstad vid flera tillfällen, lägga ut pengar för inspektionen, och få gapet åtgärdat. Det kostade ca. 7000, vilket bilförsäljaren valde att lägga ut.

Vid senaste reperationen, så visade mig verkstadsteknikern, att man hade borrat hål i baggageluckan för att installera "automatisk stängare?". För att få den att funka hade man bytt ut en hel del sladdar och elsystemet i bakredelen av bilen. Det låg en del gömda sladdar "under" bagaget.

Jag meddelade bilförsäljaren, att detta är mycket större problem än endast ett gap, och en hel del icke-originala delar hade installerats i bilen. För att garantin skulle gälla, så behövde verkstadsteknikern få bort alla dessa sladdar och byta ut system, vilket de gjorde att gapet försvann. Men problemet är nu att:

Finns det något jag kan göra juridiskt eller är det bara att ge upp? Jag förstår givetvis att felen inte är av väsentlig karaktär, men utifrån vad som lovades i köpeavtalet (Tex automatisk bagagelucka, ej icke-originala sladdar/elsystem installerad), osv.

Om samma problem uppstår en tredje gång efter avhjälpning så har du rätt att häva köpet, du behöver alltså inte gå med på fler avhjälpningar än två st.
Citera
2023-11-20, 20:31
Medlem
Bergakungens avatar
Tydligen är det huvudsakliga tekniska felet åtgärdat, dvs den eftermonterade lucköppnaren. (Jag utgår från att original lucköppning inte funnits, detta skall kollas noga). Nu är frågan om det fortfarande föreligger ett köprättsligt fel.

Kontrollfrågor:

1. Har bilfirman utlovat funktioner som bilen skall ha, i detta fall fjärröppning av bagageluckan ? En sådan utfästelse har bilfirman att leva upp till, oavsett om lucköppnaren är original eller eftermonterad.

2. Frågan om ett väsentligt fel handlar till stor del om ifall funktionaliteten varit viktig för dig, och därför påverkat valet av bilmodell eller (i detta fall) ett bestämt exemplar.

Utan en dokumentation avseende bilens utrustning som anger fjärröppning av bakluckan kan det bli mycket svårt att hävda att bilfirman gjort en köprättslig utfästelse om denna funktion. Är fjärröppning en standardfunktion för årsmodellen kan det gå litet lättare.

Då är heller inte urmontering av lucköppnaren (även om det är en eftermonterad utbytesdel) ett tillrättande av ett fel, utan en försämring av fordonets prestanda. Det behöver du inte tåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in