• 1
  • 2
2023-11-20, 12:56
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Jag källsorterar och det jag kom att fundera över är det här med plasten på de nya mjölkförpackningarna. Skruvkorken sitter ju fast i förpackningen men är inte så svår att avlägsna med ett litet ryck men sedan så sitter ju plastgängorna kvar på förpackningen. De kan också avlägsnas men det är lite trixigare.

De gamla tetraförpackningarna behövde man bara riva av en bit av förpackningen och sedan var det bara att källsortera som papper.

Hur längre är hållbarheten för mjölk i en förpackning med skruvkork än i en vanlig tetra?
Om nu hållbarhetstiden förlängs; är det värt det med tanke på att det över lag bli mer plast i omlopp och även plast som då kanske aldrig källsorteras rätt (plastgängorna)?
Citera
2023-11-20, 13:02
Moderator
Maviels avatar
Du kan slänga korken i plaståtervinningen men övriga paketen ska sorteras som papp. Du behöver alltså inte separera det. Om de gör något med den plasten i återvinningen är jag dock osäker på.
Citera
2023-11-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kan slänga korken i plaståtervinningen men övriga paketen ska sorteras som papp. Du behöver alltså inte separera det. Om de gör något med den plasten i återvinningen är jag dock osäker på.

Vilket är anledningen till varför jag kastar allt i samma låda, med kork.
Citera
2023-11-20, 13:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Vilket är anledningen till varför jag kastar allt i samma låda, med kork.

Det är ju synd för korken går ju lätt att återvinna. Vi återvinner för lite plast i Sverige. Ca 20% mot målet som är 30%. Många korkar små
Citera
2023-11-20, 14:19
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Det är ju synd för korken går ju lätt att återvinna. Vi återvinner för lite plast i Sverige. Ca 20% mot målet som är 30%. Många korkar små
Är ju ett j*vla arbete..först ska man pilla bort korken från pappersförpackningen och sen eventuella pappersrester från korken.

Nää då är jag hellre motvalls (klimatförnekare) och slänger i brännbart.

OnT: Jag köper mjölk och grädde av märket garant..gräddförpackningen har fastsatt kork men ej mjölkförpackningen...skumt.
Citera
2023-11-20, 14:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Är ju ett j*vla arbete..först ska man pilla bort korken från pappersförpackningen och sen eventuella pappersrester från korken.

Nää då är jag hellre motvalls (klimatförnekare) och slänger i brännbart.

OnT: Jag köper mjölk och grädde av märket garant..gräddförpackningen har fastsatt kork men ej mjölkförpackningen...skumt.

Jag menar själva korken den är det inget problem att skruva av och slänga i plast?
Citera
2023-11-20, 14:26
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Jag menar själva korken den är det inget problem att skruva av och slänga i plast?
Hur gör du med fästet till korken den är ju också av plast?
Citera
2023-11-20, 14:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Hur gör du med fästet till korken den är ju också av plast?

Det bryr jag mig inte om. Enligt anvisning ska den sorteras som papp så jag antar att det finns metoder att hantera det på.
Citera
2023-11-20, 14:33
Medlem
Citat:
Det bryr jag mig inte om. Enligt anvisning ska den sorteras som papp så jag antar att det finns metoder att hantera det på.

Nu sitter korken/kommer sitta fast på alla Tetra med det nya direktivet fråm EU/EG så hur kommer du då att göra?

Själv sorterar jag dem genom pannan fungerar utmärkt och slipper ta bilen till återvinningen några kilometer bort= bra för miljön.
Citera
2023-11-20, 14:34
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ok, plastfästet går att hantera men inte tillhörande plastkork.

Förvirrande, men starkt gjort att du följer anvisningarna.
Citera
2023-11-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nu sitter korken/kommer sitta fast på alla Tetra med det nya direktivet fråm EU/EG så hur kommer du då att göra?

Själv sorterar jag dem genom pannan fungerar utmärkt och slipper ta bilen till återvinningen några kilometer bort= bra för miljön.

Har du godkänd avfallsförbränningspanna?

Vill de att folk ska ta dela upp mjölkpaket i olika fraktioner så behöver de vara tydligare med det.
Citera
2023-11-20, 14:45
Slänger hela paketet med korken i kartong-återvinning. Hela skiten är tramsig: du som bor i en tvårummare, ska stå och slafsa bort en 5 gram plastkork - samtidigt kan den som har råd, helt lagligt köra runt i SUV och värma upp 500 kvm villa - även om dessa pengar tjänats på att sälja onödig plast till dig.
Källsortering är att spotta i ansiktet på vanligt folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in