Citat:
Ursprungligen postat av
Mohave
Jag är VD för ett litet företag. En kille har nu anmält intresse för att sälja våra produkter. Hans CV imponerar inte och han har nyligen fått sparken för ett okvalificerat jobb. Jag tänker definitivt inte ge honom en grundlön. Men om han vill försöka sälja våra grejer på provision, varför inte? Vad är en rimlig procentsats?
Du har rätt mycket att förlora på att ta in en (potentiellt) dålig anställd, särskilt säljare. Säljare är ju din kontakt mot potentiella kunder. Får de att dåligt intryck av säljaren kan det förstöra ert rykte. Det kan också vara så att han säljer in alldeles för hårt, vilket innebär att ni får missnöjda kunder. Eller så är säljer han in för dåligt, vilket innebär att ni "slösat" bort massa prospekts som hade kunnat bli bra kunder.
Det går inte att sätta en generell procentsats. Det beror helt på vad det är för produkter eller tjänster ni säljer. I vissa branscher är det rimligt med kanske 30 % av omsättningen, i andra branscher är hela vinstmarginalen för bolaget kanske 5 %, och då hamnar provisionen på kanske högst nån procent av omsättningen. Det är ju också skillnad om en affär omsätter tjugo miljoner eller tvåhundra kronor.
Jag tycker att man får räkna bakvägen.
1. Vad förväntar du dig att en normal säljare ska prestera?
2. Vad hade varit en skälig lön för denna normalsäljare?
Säg att svaret på fråga ett är nyförsäljning om ex en miljon per månad. Svaret på fråga två är 40 000 kr. Då vet du att skälig provision är någonstans runt fyra procent av omsättningen. Kanske lite högre då, eftersom det är värt rätt mycket för dig att inte betala grundlön.