• 1
  • 2
2023-11-19, 13:04
Medlem
Flor-Idas avatar
Märkligt tyst om detta i svensk media. Någon som vet mer?

Citat:
Under natten till söndag knivskars flera personer på en ungdomsfestival i byn Crépol, söder om Lyon, rapporterar den franska lokaltidningen Dauphiné Libéré.

Flera gärningsmän ska av en ännu okänd anledning gått till attack mot ungdomarna.

"De kom dit för att döda andra", säger stadens borgmästare Martine Lagut, enligt tidningen.

En 16-åring knivhöggs till döds och ytterligare två ungdomar är allvarligt skadade.

Totalt skadades 17 personer i attacken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1189325

"Flera gärningsmän ska av en ännu okänd anledning gått till attack mot ungdomarna."

Jag har en idé om anledning...
Senast redigerad av Flor-Ida 2023-11-19 kl. 13:06.
Citera
2023-11-19, 13:09
Medlem
Shitnuggets avatar
Hamas inspirerad attack? Terroristattentat förekommer oftast i sin proto-form i Israel innan de exporteras till resten av världen: flygplanskapningar, lastbils-attacker och nu organiserade mass-attacker mot civila på festivaler. Frankriker har dessutom betydande problem med inhemsk islamistisk terrorism, så vi vet nog alla vilka som ligger bakom det här.
Citera
2023-11-19, 13:12
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Hamas inspirerad attack? Terroristattentat förekommer oftast i sin proto-form i Israel innan de exporteras till resten av världen: flygplanskapningar, lastbils-attacker och nu organiserade mass-attacker mot civila på festivaler. Frankriker har dessutom betydande problem med inhemsk islamistisk terrorism, så vi vet nog alla vilka som ligger bakom det här.
Precis min tanke.
Men varför så tyst i media? Borde ju vara en jättegrej i o m flera gärningsmän. Alltså inte någon ensam psyksjuk.
Citera
2023-11-19, 13:14
Medlem
Shitnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Precis min tanke.
Men varför så tyst i media? Borde ju vara en jättegrej i o m flera gärningsmän. Alltså inte någon ensam psyksjuk.

De vill väl låtsas som att det bara är något regionalt tjafs mellan lokala ungdomar och inte islamistisk terror?
Citera
2023-11-19, 13:21
Medlem
Det verkar vara riktig landsbygd,om man kan lite på The Sun, med ca 550 invånare i närmsta orten och ca 400 deltagare på festivalen.

https://www.thesun.co.uk/news/247845...stival-france/

Så jag gissar fåtalet svenska journalister i tjänst som inte försökt hitta något att rapportera från blandade partidagar gjorde som jag och försöker hitta rörliga bilddr/intervju med deltagare eller polis.
Citera
Medlem
Flor-Idas avatar
Här står om den dödade 16-åringen, samt bild:
https://www.facebook.com/RCRP49/post...ref=embed_post
Citera
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Kan det inte vara vanligt rasist-bråk som vi även sett här i sverige.
Typ skinnskallar som bråkar med invandrargäng.
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Rugby huliganer?
Citera
2023-11-19, 13:26
Medlem
Lyon, brukar väl ha radikala fans och spelare som är dåliga förlorare. Har det varit något derby bland ungdomarna?

Laget har Romanais i namnet (Rugby Club R*manais Peage*is) (o = *)? Möjligen hatbrott? Tänker att de klingar lite åt Romani men min franska är brutalt dålig.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-11-19 kl. 13:35.
Citera
2023-11-19, 13:33
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Kan det inte vara vanligt rasist-bråk som vi även sett här i sverige.
Typ skinnskallar som bråkar med invandrargäng.
Det är inte 1989 längre, sluta försöka att relativisera.

Svaret på vem det är ligger förmodligen i vilken sorts festival det är som är utsatt.
Det verkar man medvetet ha dolt.
Citera
2023-11-19, 13:36
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Här står om den dödade 16-åringen, samt bild:
https://www.facebook.com/RCRP49/post...ref=embed_post
I denna Facebook-tråd får vi svaret vi alla redan visste. Knivmännen är araber, och tydligen fortfarande på fri fot.
Citera
2023-11-19, 13:40
Medlem
Citat:
Precis min tanke.
Det e tyst i media pga att det e inte Muhammed som attackerade. Därför klassas inte som terror. Säkert nån kristen som har märkt att hans flickvän är otrogen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in