• 1
  • 2
2023-11-19, 02:15
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Funderar på att måla om ett golv, men vet inte riktigt vilken färg. Vill ha något som "känns modernt", men samtidigt håller över tid. Tacksam för alla tips. Gärna med länkar till bilder.

Det är i en ganska stor hall med en trappa. Taket är träpanel. Tapeten är ljus, men kommer nog tapetsera om där snart också så...
Citera
2023-11-19, 02:17
Medlem
olasvenssons avatar
Vad är golvet för material?
Citera
2023-11-19, 02:32
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad är golvet för material?

Det är ett trägolv. Plankor typ. Man skulle kunna slipa upp det, men det är inte aktuellt i det här fallet.
Just nu är det målat med en ful färg. Tänkte helt enkelt måla över.
Citera
2023-11-19, 05:55
Medlem
Ta kort
Citera
2023-11-19, 08:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag gillar inte målade golv och det är inte supervanligt i sverige. Golvytor slits och blir snart fula.

Den enda traditionen vi har att måla golv är det där svartvita rutorna. Du skulle kunna byta ut de svarta rutorna mot grönt eller blått kanske?
Citera
2023-11-19, 13:47
Medlem
Hade svart/grått parkettgolv, var det absolut sämsta minsta lilla repa syns. Fast då hade jag inte målat utan de var beställda i den färgen.
Citera
2023-11-19, 14:09
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag gillar inte målade golv och det är inte supervanligt i sverige. Golvytor slits och blir snart fula.

Den enda traditionen vi har att måla golv är det där svartvita rutorna. Du skulle kunna byta ut de svarta rutorna mot grönt eller blått kanske?

Jaja, men nu kommer det bli målat i alla fall. Kommer knappast bli värre än det är nu. Något orangea/brunt helvete från 70-talet.
Tänker inte lägga så mycket pengar på just detta golv att jag skulle betala för panel eller liknande.
Färgen som är där nu har suttit i 40 år så det går nog
Citera
2023-11-19, 14:10
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Hade svart/grått parkettgolv, var det absolut sämsta minsta lilla repa syns. Fast då hade jag inte målat utan de var beställda i den färgen.

Ok, vilken färg är bättre?
Citera
2023-11-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Funderar på att måla om ett golv, men vet inte riktigt vilken färg. Vill ha något som "känns modernt", men samtidigt håller över tid. Tacksam för alla tips. Gärna med länkar till bilder.

Det är i en ganska stor hall med en trappa. Taket är träpanel. Tapeten är ljus, men kommer nog tapetsera om där snart också så...
Här finns lite information.

https://nordsjoidedesign.se/gor-det-...hur-mala-golv/

Vilken färgaffär som helst kan hjälpa dig.
Citera
2023-11-19, 14:35
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Här finns lite information.

https://nordsjoidedesign.se/gor-det-...hur-mala-golv/

Vilken färgaffär som helst kan hjälpa dig.

Tack.
Vill ha tankar om färger här.
Så svårt kan det inte vara att slaska på lite färg.
Citera
2023-11-19, 15:29
Medlem
Skurmedlets avatar
Vitt eller någon grå nyans blir väl aldrig direkt omodernt och det ser fräscht ut... men kanske tråkigt.
Kika vad du själv gillar för färger här kanske?
https://abcfargekonomi.se/sok/Linolj...-manual-d-48-2
Citera
2023-11-19, 19:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Med riktig golvfärg och om det är i ett rum med låg belastning som ett sovrum så håller det riktigt länge.
I en hall så blir det nog snabbt fult.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in