• 1
  • 2
2023-11-18, 21:25
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Har tänkt köpa bil.

Behöver den inte till nåt särskilt utan mest för att slippa åka kommunalt till gymmet, förskolan och affären.

Vad är bäst? Att köpa nu eller om ett halvår? Hur står priserna på begagnat respektive nytt frammåt sommaren?
Citera
2023-11-18, 21:32
Medlem
Det är för kort tidspann för att någon märkbar skillnad ska märkas av. Det kommer ta många år att komma ikapp alla gamla beställningar och nya kommer ju in hela tiden och så länge som det ser ut så så kommer begagnatmarknaden fortsätta belastas extra mycket.

Rådet är att köpa nu, alltså. Det går att hitta klipp fortfarande men det gäller att vara riktigt snabb.
Citera
2023-11-18, 21:36
Omöjligt att veta om priserna kommer att gå upp eller ner så köp den när du vill. Om folk kunde förutspå marknaden så skulle folk vara triljonerärer.
Citera
2023-11-18, 21:44
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Det är för kort tidspann för att någon märkbar skillnad ska märkas av. Det kommer ta många år att komma ikapp alla gamla beställningar och nya kommer ju in hela tiden och så länge som det ser ut så så kommer begagnatmarknaden fortsätta belastas extra mycket.

Rådet är att köpa nu, alltså. Det går att hitta klipp fortfarande men det gäller att vara riktigt snabb.

Det går att hitta klipp på nya bilar eller behagande? Eller båda?
Citera
2023-11-18, 22:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Det går att hitta klipp på nya bilar eller behagande? Eller båda?
Svårt att göra klipp på bilar i dag, kan du inget om bilar är det näst intill omöjligt. Sätt en budget vad din bil får kosta, köp en därefter. Undvik franska och italienska bilar är min erfarenhet, undvik även sportbilar och pizzaracers typ BMW, Mercedes. De är ofta hårt körda om de har något under huven, kostar satan att reparera. Köp en tre år gammal Toyota eller Kia, sköt om den och serva så har du bil länge för en rimlig peng.
Citera
2023-11-18, 22:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Svårt att göra klipp på bilar i dag, kan du inget om bilar är det näst intill omöjligt. Sätt en budget vad din bil får kosta, köp en därefter. Undvik franska och italienska bilar är min erfarenhet, undvik även sportbilar och pizzaracers typ BMW, Mercedes. De är ofta hårt körda om de har något under huven, kostar satan att reparera. Köp en tre år gammal Toyota eller Kia, sköt om den och serva så har du bil länge för en rimlig peng.

Vad tror du om att köpa nytt? Var inne hos en wolkswagen handlare som menade på att jag kunde få runt 100 000 rabbat på vissa elbilar då de hade lagrens fulla och behövde bli av med bilar?

Skillnaderna mellan nytt och gammalt är väl lägre än vad det varit tidigare då begagnat åkt så mycket i pris?
Citera
2023-11-18, 22:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vad tror du om att köpa nytt? Var inne hos en wolkswagen handlare som menade på att jag kunde få runt 100 000 rabbat på vissa elbilar då de hade lagrens fulla och behövde bli av med bilar?

Skillnaderna mellan nytt och gammalt är väl lägre än vad det varit tidigare då begagnat åkt så mycket i pris?
Beror på om du har tillgång till ladd-stolpe hemma, ditt elpris osv. Skulle själv inte gå på el-bil då staten kommer att lägga skatt på de så fort tillräckligt många dumskallar skaffat, hybrid funkar, då kan du göra som alla som köpte etanolbilar för 15 -20 år sedan, köra på bensin när etanolen blev för dyr (dålig) funkade sämre i norrland pga. kylan. Statens skattekronor skall alltid in, vad du än kör eller åker kommunalt, slantarna skall in på ett eller annat sätt oavsett.

Ny bil så tappar du 20-40k direkt du plockar ut nyckeln, inget jag skulle falla för.
Citera
2023-11-18, 23:02
Medlem
Hermi-Tages avatar
Priserna kommer att stå sig bra. Kronan kommerfortsatt vara svag mot euron och nya bilar kommer fortsatt vara snor-dyra.

Helt sjukt, jag sålde min bil som jag har ägt i 7 år och kört 7000 mil med, jag fick lika mycket som jag betalade.
Citera
2023-11-19, 00:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Har tänkt köpa bil.

Behöver den inte till nåt särskilt utan mest för att slippa åka kommunalt till gymmet, förskolan och affären.

Vad är bäst? Att köpa nu eller om ett halvår? Hur står priserna på begagnat respektive nytt frammåt sommaren?

Beror på.

Inflationen kommer fortsätta att urholka värdet av dina pengar om du tänkt att köpa kontant. Då kan det kanske vara bättre att köpa nu.

Å andra sidan så kommer det säljas mindre antal nya bilar nu när vi går in i en stor ekonomisk lågkonjuktur, och då kanske det pressar ner priserna och kommer mer kampanjer på nya bilar om ett halvår.

Skall du däremot inte köpa en ny bil, utan en beg. bil, så kan priserna tvärt om komma att stiga. I lågkonjunkturer så sjunker efterfrågan på nya bilar, men efterfrågan på ben. bilar ökar, och därmed ökar oftast även priserna på beg. bilar.
Citera
2023-11-19, 00:31
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood

det är märkbar skillnad på vinter och sommarpriser speciellt på de i medelhöga samt medellåga spannet och ja det är ett fenomen folk säljer billigare på vinter
Citera
2023-11-19, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
det är märkbar skillnad på vinter och sommarpriser speciellt på de i medelhöga samt medellåga spannet och ja det är ett fenomen folk säljer billigare på vinter

"folk" kanske gör det men hur gör handlarna?
Citera
2023-11-19, 08:38
Medlem
Folk gör misstaget att jämföra priset på begagnat i kronor. Vi har en gemensam EU-marknad och om vår krona faller så börjar begagnade bilar lämna landet.
Säg att du köpte för 100.000:- och två år senare säljer för 100.000:-. Du tror du gjort ditt livs affär, men i Euro har din bil förlorat 15% i värde. Dina nya 100.000:- är inte lika mycket värda som de som du en gång köpte bilen för.
(Av samma anledning kostar en ny bil idag 500.000:- eller mer. För bara några år sedan kunde du köpa en likadan för 300.000:-).

En annan orsak till att begagnade bilar sugs upp och exporteras är de kriminellas penningtvätt. Man köper en bil i Sverige för svarta pengar (ingen kontroll) och säljer bilen utomlands för att få vita pengar som man kan visa var de kommer ifrån. Därför slipper man besvärliga frågor när man sätter in dem i den utländska banken. Därifrån kan pengarna användas antingen för konsumtion i Sverige eller för inköp av nya "varor" som smugglas hem till Sverige för försäljning på drogmarknaden.

Svensken har blivit fattigare utan att märka det. Svensken lever i de kriminellas paradis, men tror fortfarande att resten av världen "ser upp" till oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in