2023-11-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som sagt, om minst 51% av hela svenska folket anser att något så viktigt som "byxmyndighetsåldern" är fel vore det extremt konstigt att åtminstone inte ETT riksdagsparti drev frågan att ändra på det.

Men 51% anser ju inte att 15 års åldersgräns är FEL. Man måste bara kunna tillämpa lagen på rätt sett.

I NJA:s kan du läsa hur lagen ska tillämpas.
Citera
2023-11-19, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej. Det är du som inte kan tänka. Inte ens efter att flera redan har försökt hjälpa dig med traven i denna fråga.

Barn får ha sex med varandra både i Danmark och i Sverige. Därför ändras inte lagen OCH man kan t.o.m. tillåta avvikelser från denna lag när det gäller ungefär jämnåriga barn.

Vuxna människor som ska åtnjuta allmänhetens förtroende måste visa bättre omdöme än att ligga med barn. Vi förväntar oss helt enkelt mentalt vuxna människor - inte bara kroppsligt vuxna - om de ska erbjudas möjlighet att även bestämma över andra människor (som nu riksdagsledamöter gör).

Det finns inget konstigt i det att man ställer annorlunda krav på en 17-årig skolungdom än en 28-årig riksdagsledamot.

Vi andra förstår - för dig tycks detta vara ett mysterium.

Det är du som inte verkar förstå att 15-års gränsen för sex har inget med att barn får ha sex med varandra att göra. Barn får till och med ha sex med "barn" under 15, ex en 14-åring får ha sex med en 13-åring. 15 års-gränsen är när tonåringar får ha sex med vem som helst över 15. Alltså det har INGET med barn att göra och det är ingen "avvikelse" för någon som är äldre än 17 att ha sex med en 15-åring, iaf inte enligt svensk lag. Snacka om att amerikaniseringen av Sverige gick snabbt.
Citera
2023-11-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
En teori så god som någon... men lite kvinnliga pedofilvibbar anar jag i alla fall.

Jag är emot användning av icke adekvat terminologi.

Det mest olämpliga i Macron fall var beroendeställningen mellan en lärare och en elev.
Citera
2023-11-19, 11:09
Citat:
Men 51% anser ju inte att 15 års åldersgräns är FEL. Man måste bara kunna tillämpa lagen på rätt sett.

I NJA:s kan du läsa hur lagen ska tillämpas.

Du kanske kan upplysa oss hur lagen SKA tillämpas och gärna med källhänvisning.

Såvitt jag och många andra med mig vet är 15 år gränsen för när man räknas som "vuxen" vid normal sex. Dvs man får som 15 åring inte ha sex med någon yngre (dock ska man inte dömas om åldersskilnaden är låg och båda är lika utvecklade). En 15 åring får ha sex med vilken ålder som helst över 15.

En 15-17 åring får inte be om eller lagra nakenbilder av någon under 15.
En 18 åring får inte be om eller lagra nakenbilder av någon under 18.

Någon som är över 18 döms för våldtäkt mot barn om han/hon våldför sig på någon under 18.

Någon i beroendeställning får ej ha sex med någon väsentligt yngre, ex en 45 årig lärare och en 15 årig elev.
Citera
2023-11-19, 11:10
Medlem
Citat:
Jag är emot användning av icke adekvat terminologi.

Det mest olämpliga i Macron fall var beroendeställningen mellan en lärare och en elev.
Ja, helt förkastligt, men i Fonsecas fall handlar det ju om omdömet hos en politiker som ska ansvara för och besluta om hela det danska folkets väl och ve.
Citera
2023-11-19, 11:13
Medlem
Typiskt latino. De förlorar väl oskulden när de är 12, sen mycket analsex och annat för att inte förarga prästerna genom att använda preventivmedel.. blandade folkslag av indianer och spanjorer, lika våldsamma och psykade som IS med sina tortyrmord. Både bördiga och adopterade därifrån har varit inblandade i en del sjuka sexbrott inklusive pedofilmål. Detta är ingenting i jämförelse..
Citera
2023-11-19, 11:14
Medlem
Citat:
Fast du jämför äpplen och päron.

Att en kåt 15 åring har sex med en kåt 50 åring i ett kärleksfullt förhållande är inte fel och drabbar ingen.

Att som politiker beblanda sig med en pedofil i ett homosexuellt förhållande ger upphov till säkerhetsrisker som en politisk organisation som lyder under direktiv för säkerhetsskydd inte kan acceptera.

Så du tror att en 50-årig politiker skulle överleva politiskt om han inledde en relation med en 15-åring?

Politik är en förtroendesport. Att Federley rykte direkt hade inte med någon säkerhetsrisk att göra. Han var bränd i allmänhetens ögon. En belastning för partiet.
Citera
2023-11-19, 11:15
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Jag håller inte med dig alls om att samhällsmoral dikterar lagstiftning. Det finns ytterst få exempel där samhällsmoral dikterat lagstiftning. Ditt exempel är inte ett exempel då barnaga var moraliskt OK när det förbjöds, det är efteråt det blev moraliskt fel i de flesta västerländska samhällena, och jag tvekar att det någonsin kommer bli lagligt med barnaga igen även om moralen i samhället skulle ändras.

Du svarade dock inte på min fråga, anser du att samhällsmoral SKA diktera lagstiftning och ska då lagar vara flytande och alltid rätta sig efter den?

Vad dikterar då lagstiftningen?

Jag vet inte vad du bygger premissen på att barnaga var moraliskt riktigt då det förbjöds? Jag bygger mina antagen på dock vittnesmål från mina mor,- och farföräldrar som även om de är övertygande för mig inte håller i debatten. Men också opionsbildandet från 1930-talen; https://www.raddabarnen.se/rad-och-k...karta/sverige/

Fast din frågeställning är ju redan besvarad, samhällsmoralen dikterar lagen. Gav till och med exempel på premissen även om du personligen inte godtog den så fanns det inte någon betydande evidens som gav dina argument bifall.

På samma sätt visar det här fallet hur samhällsmoralen kommer ändra lagen. När frågan nu börjar diskuteras kommer Sverige att anpassa lagstiftningen, så vi kommer vara i samklang med tex USA; https://www.riksdagen.se/sv/dokument...v-och_ha02609/
Citera
2023-11-19, 11:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Lämpligt enligt vem? Du sitter och moraliserar bara. Som en gammal kyrktant! Lagen säger 15 så det bara att köra! Det är fan diskriminering att bli avskedad för det. Står tydligt i diskrimineringslagen att man inte får bli diskriminerad pga sexuell läggning.
Jag har själv en 15 årig flickvän och ingen jävla moralkärring ska komma och säga att det är något fel med det. Sköt dig själv och lägg dig inte i andras privatliv!
Du är ju duktigt dum i huvudet! Bara för att något är lagligt så behöver det inte betyda att det är lämpligt, för miljonte gången i denna tråd. Sen att Muhammed som går på bidrag och är 30+ har en sån relation, visst - ha det. Du är ett äckel ändå. Men att en folkvald har det är inte passande och det är dessutom dåligt för paritets image. Vad har du ut av en 15 åring förresten? De är ju som barn och aldrig något jag skulle ligga med.

Och ja, jag har hellre en kyrktant i min bekantskapskrets än någon som är på gränsen till pedofil.
Citera
2023-11-19, 11:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Säger du afd för svenska afs också?

Nej för det är två olika namn. Moderaterna och Moderaterne är samma namn fast på olika språk.
Citera
2023-11-19, 11:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du är ju duktigt dum i huvudet! Bara för att något är lagligt så behöver det inte betyda att det är lämpligt, för miljonte gången i denna tråd. Sen att Muhammed som går på bidrag och är 30+ har en sån relation, visst - ha det. Du är ett äckel ändå. Men att en folkvald har det är inte passande och det är dessutom dåligt för paritets image. Vad har du ut av en 15 åring förresten? De är ju som barn och aldrig något jag skulle ligga med.

Och ja, jag har hellre en kyrktant i min bekantskapskrets än någon som är på gränsen till pedofil.

Pedofiler tänder på prepubertala barn. En 15-åring är långt ifrån prepubertal.
Citera
2023-11-19, 11:19
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Så du tror att en 50-årig politiker skulle överleva politiskt om han inledde en relation med en 15-åring?

Politik är en förtroendesport. Att Federley rykte direkt hade inte med någon säkerhetsrisk att göra. Han var bränd i allmänhetens ögon. En belastning för partiet.

Det är klart det var en säkerhetsrisk. Han skulle kunnat utpressats till väldigt mycket. Hade killen inte varit pedofil hade inget hänt men nu hade ju även Federley ljugit om han träffat killen.

Jag tror definitivt att om en 50-årig politiker skötte det oerhört snyggt skulle han kunna överleva politiskt. Tror att det är smusslandet som är det värsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in