2023-11-18, 11:03
Medlem
Vi har alla träffat dem. Människor som ovillkorligt är överdrivet lojala till ett parti och försvarar dem alltid oavsett. De kan inte tänka själva utan det partiet tycker tycker också den individen.

Jag personligen kommer aldrig förstå hur man kan tillåta sig att sjunka så lågt? För det är så fel på så extremt många nivåer. För det första innebär det ju inte att man faktiskt bryr sig om människor och samhället, för i såna fall skulle man vara pragmatisk och ifrågasätta sitt parti om de gör något man inte tror blir bäst för samhället. Och för det andra så innebär det ju att man undergräver sin egen självrespekt genom att låta nån annan ta över ens eget tänkande.

Jag kan berätta att jag själv är höger, men jag har en hel del inom högerpolitik jag inte gillar, exempelvis överdriven privatiseringshets eller hur man valt att samarbeta med högerpopulister. Så för mig är detta fenomen med att vara gråhöger helt främmande.

Så vad beror detta fenomen på? Hjälp mig att förstå!
Citera
2023-11-18, 11:10
Medlem
pn222jws avatar
Familjetraditioner..."pappa och farfar var moderater"...lokalregionala traditioner..."nästan alla i min hemkommun är socialdemokrater"...det innebär att röstandet är uppdelat eller stratifierat och anses inte som bra inom statsvetenskap.
Citera
2023-11-18, 11:21
Medlem
De har det redan ordnat i sitt trädgårdsland.

Tänk också på att 9 av 10 människor aldrig haft en originell tanke. Det är mycket svårt att ha det. Först måste man tillåta en osäkerhet och öppna upp för det kaosartade, sedan försöka få ordning i det kaoset. Mycket jobbigt. Men om etablerad massmedia förändrar vinkel på något samhällsfenomen så är det enklare, för då tar man bara emot information och slipper göra något egentligt val själv.

Det är en sorglig affär, då nästan alla egentligen är kapabla till så mycket mer.
Citera
2023-11-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
De har det redan ordnat i sitt trädgårdsland.

Tänk också på att 9/10 människor aldrig haft en originell tanke. Det är mycket svårt att ha det. Först måste man tillåta en osäkerhet och öppna upp för det kaosartade, sedan försöka få ordning i det kaoset. Mycket jobbigt. Men om etablerad massmedia förändrar vinkel på något samhällsfenomen så är det enklare, för då tar man bara emot information och slipper göra något egentligt val själv.

Det är en sorglig affär, då nästan alla egentligen är kapabla till så mycket mer.
Det har faktiskt hänt flera gånger att vindarna vänt och därmed har dessa gråa individer också vänt. Ett nytt exempel är det välkända exemplet med migrationspolitiken. Före hösten 2015 stod Sossar och Moderater på barrikaderna för en så öppen asylinvandring som det bara gick, men därefter började båda partierna tävla om vilka som hade den absolut mest strikta asylpolitiken. Och detta gällde självklart också dess gråa väljare, som båda idag påstår att de minsann stod emot strömmen före 2015, när de i själva verket var de som pushade för det.

Nu är det här en lite annan diskussion men jag tycker att det är konstigt att Sverige gick från ena extremen till att idag vara i en annan extrem. Men det är som sagt en annan diskussion.
Citera
2023-11-18, 12:54
Medlem
Tragiskt lagsportsfenomen. Det är ännu värre i länder där man i praktiken har ett tvåpartisystem som t.ex. USA (partisan politics).
Citera
2023-11-18, 17:17
Medlem
Kackotopis avatar
Instämmer, det är ett sektbeteende. Ett annat exempel är när ett parti sviker eller viker ner sig i sina kärnfrågor för att "passa in" och även då fortsätter lojaliteten hos majoriteten av väljarna/sympatisörerna, för min del så finns det i princip inget som dom kan göra för att få min röst tillbaka efter det, jag tar det för att de lurade till sig min röst.
Citera
2023-11-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
Tragiskt lagsportsfenomen. Det är ännu värre i länder där man i praktiken har ett tvåpartisystem som t.ex. USA (partisan politics).
Visserligen är fenomenet säkert vanligt i USA, men jag vet egentligen inte om det är på samma sätt som i Sverige. Vad jag har hört är nämligen partilojaliteten mindre i USA eftersom partierna är så mycket större, och därför sker det ständiga strider inom partiet. Det är iallafall vad jag hört, men egentligen vet jag inte.

Det enda partiet i Sverige jag kan komma på som har en sådan typ av kultur inom partiet i större omfattning är Socialdemokraterna, men i deras fall är det rätt märkliga eftersom det tycks finnas många trogna väljare (gråsossar).

Men jag reserverar mig för att jag kan ha fått fel bild av det.
Citera
2023-11-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Vi har alla träffat dem. Människor som ovillkorligt är överdrivet lojala till ett parti och försvarar dem alltid oavsett. De kan inte tänka själva utan det partiet tycker tycker också den individen.

Jag personligen kommer aldrig förstå hur man kan tillåta sig att sjunka så lågt? För det är så fel på så extremt många nivåer. För det första innebär det ju inte att man faktiskt bryr sig om människor och samhället, för i såna fall skulle man vara pragmatisk och ifrågasätta sitt parti om de gör något man inte tror blir bäst för samhället. Och för det andra så innebär det ju att man undergräver sin egen självrespekt genom att låta nån annan ta över ens eget tänkande.

Jag kan berätta att jag själv är höger, men jag har en hel del inom högerpolitik jag inte gillar, exempelvis överdriven privatiseringshets eller hur man valt att samarbeta med högerpopulister. Så för mig är detta fenomen med att vara gråhöger helt främmande.

Så vad beror detta fenomen på? Hjälp mig att förstå!

Innebär detta att du kommer rösta annorlunda vid nästa val? Annars räknas väl även du som "grå"
Citera
2023-11-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Innebär detta att du kommer rösta annorlunda vid nästa val? Annars räknas väl även du som "grå"
Det är bättre att du säger som det är, alltså att du inte fattar vad ordet "grå" innebär! Att rösta på samma parti i två val gör en inte till "grå" utan att alltid rösta på samma parti, att aldrig ifrågasätta sitt eget parti och att låta partilinjen bestämma vad du själv ska tycka, det är att vara grå! Det står i inlägget du citerade!

Men som svar på frågan så är det absolut inte säkert att jag röstar L i nästa val. Själv då? Kommer du rösta på samma parti?
Citera
2023-11-19, 11:44
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Det är bättre att du säger som det är, alltså att du inte fattar vad ordet "grå" innebär! Att rösta på samma parti i två val gör en inte till "grå" utan att alltid rösta på samma parti, att aldrig ifrågasätta sitt eget parti och att låta partilinjen bestämma vad du själv ska tycka, det är att vara grå! Det står i inlägget du citerade!

Men som svar på frågan så är det absolut inte säkert att jag röstar L i nästa val. Själv då? Kommer du rösta på samma parti?

Röstar L men gillar inte privatiseringar
Du kanske ska läsa på lite historik innan du röstar nästa gång…

Och till din fråga i TS så skulle jag gissa på gruppmentaliteten. Den är oerhört stark i Sverige. Samt möjligen bristande intresse för samhällsfrågor.
Citera
2023-11-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Röstar L men gillar inte privatiseringar
Du kanske ska läsa på lite historik innan du röstar nästa gång…

Och till din fråga i TS så skulle jag gissa på gruppmentaliteten. Den är oerhört stark i Sverige. Samt möjligen bristande intresse för samhällsfrågor.
Jag tycker att du gav ett ganska vettigt svar, så jag förskonar dig från att behöva konfronteras med att du inte läst min TS korrekt (jag skrev "överdriven privatiseringshets", inte privatiseringar som sådant vilket man kan tycka att du ska veta om du bemödar dig att svara).
Senast redigerad av JagheterHenrik 2023-11-19 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in