Citat:
Ursprungligen postat av
oskar1987
Jag kan säga med tyngd att svensk system integration finns det ingen som matchar.
Absolut. SAAB har jobbat mycket effektivare än med Eurofighterkonsortiet har gjort, men det påverkar bara det faktum att det är en större utvecklingskostnad för Eurofighter, som ska fördelas på fler flygplan. Sedan så har Eurofighter också en fördel att de har så mycket mer av kompetensen in-house.
Gripens nya radar görs t.ex. av Leonardo, som är en del av Eurofightergruppen. Det tidigare Gripenradarn kom från GEC-Marconi, som är en del av BAE, som är en del av Eurofightergruppen. Båda generationerna av Gripenradar är således utvecklade av delägare till Eurofightergruppen och båda radargenerationerna till Gripen har besläktade radar, som även används i Eurofighter. Situationen med IRST, och delvis motmedelsystem är densamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det är ganska stor skillnad i avionik eftersom Eurofighter släpat efter i utvecklingen och uppdateringarna. Annars har de ganska likvärdig prestanda och det sitter en hel del SAAB-komponenter i Eurofighter.
Mig veterligen är flygplanen på ungefär samma nivå. D.v.s. att man precis har fått närbesläktade AESA i tjänst. När det gäller IRST så låg Eurofighter ungefär 15 år före SAAB och SAAB.s italienska Selex* IRST. Exakt vad som skiljer EuroFIRST PIRATE (Eurofighter) och Skyward-G (Gripen) vet jag inte, bortsett från att EuroFIRST PIRATE kan följa fler mål vet jag inte. I praktiken är nog skillnaden minimal, då både 200 mål och 500 mål inom räckvidd för IRST, lär vara långt mer än vad som behövs i >99% av alla lägen.
Och vilka SAAB-komponenter skulle sitta i Eurofighter? Visst, det finns säkert en del (kanske delar av motmedelssystemet?), men i allt väsentligt, så är Gripen, precis som alla tidigare SAAB-flygplan** ett svenskt skrov, fylld med amerikanska och västeuropeiska komponenter.
Men visst. Förhoppningsvis så är det tillräckligt mycket för att Sverige ska kunna stoppa export till Turkiet, likt britterna har kunnat stoppa export av stridsflyg till Argentina.
(*) Selex som är en del av Leonardo, som dels är en del av Eurofightergruppen, och dels var med och utvecklade IRST till Eurofighter.
(**) Med viss reservation för Viggen, som hade ett betydligt större inhemskt innehåll, än både tidigare och senare flygplan.