2023-11-29, 22:34
Medlem
Där kom kontraktet på Arexis för några Eurofighters.
https://www.airbus.com/en/newsroom/p...ctronic-combat
Citera
2023-11-30, 08:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Absolut. SAAB har jobbat mycket effektivare än med Eurofighterkonsortiet har gjort, men det påverkar bara det faktum att det är en större utvecklingskostnad för Eurofighter, som ska fördelas på fler flygplan.

Utvecklingskostnaden för Gripen A/B delades främst med F22 när det gäller komponenter men BAE t.ex. fördelade utvecklingskostnaderna på Eurofighter och Gripen. Det är få komponenter vars utvecklingskostnader burits enbart för ett enda plan. F35 är lite senare och tog då fördel av de redan investerade utvecklingskostnaderna för F22, Gripen, Eurofighter och Rafale.
Citera
2023-11-30, 18:27
Medlem
Ny artikel från turkisk media. Storbritannien ska övertala Tyskland för försäljning

https://www.dailysabah.com/business/...hter-sales/amp
Citera
2023-11-30, 21:16
Medlem
Sonny00s avatar
Har turkarna inget intresse av att köpa Gripen?
Citera
2023-11-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Ny artikel från turkisk media. Storbritannien ska övertala Tyskland för försäljning

https://www.dailysabah.com/business/...hter-sales/amp
Här är det ju läge för övriga NATO att visa enad front mot matthandlaren Erdogan. Godkänn Sverige, annars inga flygplan.
Citera
2023-11-30, 21:56
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Här är det ju läge för övriga NATO att visa enad front mot matthandlaren Erdogan. Godkänn Sverige, annars inga flygplan.

Precis, trött på hans översitteri
Citera
2023-11-30, 22:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Har turkarna inget intresse av att köpa Gripen?

Nja, det beror på hur flyggeneralerna tänker. Gripen skulle vara ett alternativ till nya F16 eftersom F35 inte är aktuell när Erdogan köper ryskt luftvärn, som inte bör få lära sig hur en F35 ser ut "utan kläder" (utan radarreflektor).

Men Eurofighter kan nog vara en bättre ersättare för deras gamla F4 Phantom än Gripen kan bli. Sedan är det förstås en fördel att ha ett ensat flygvapen, så nya (eller nyvärdiga) F16 är nog att föredra före Eurofighter och Gripen - för dem.
Citera
2023-12-01, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Precis, trött på hans översitteri

Varför, han jobbar för sitt land inte för någon annan.

USA ströp hans F-35 köp, klart han inte ger sig lätt.
Citera
2023-12-01, 19:29
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Varför, han jobbar för sitt land inte för någon annan.

USA ströp hans F-35 köp, klart han inte ger sig lätt.

o det ska Sverige bli drabbade av?
Citera
2023-12-01, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
o det ska Sverige bli drabbade av?
Mja, drabbade!! Väljer man att gå i säng med USA så får man räkna med att inte vara ensam i sängen, dvs det blir lite bökande så att alla får plats och får leka.

Eller menar du att han ska tänka, jag ska såklart inte vara taskig mot Sverige så jag kastar bort ett äss som mitt land behöver, så dumma är bara vi!
Senast redigerad av oskar1987 2023-12-01 kl. 19:34.
Citera
2023-12-01, 19:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Mja, drabbade!! Väljer man att gå i säng med USA så får man räkna med att inte vara ensam i sängen, dvs det blir lite bökande så att alla får plats och får leka.

Eller menar du att han ska tänka, jag ska såklart inte vara taskig mot Sverige så jag kastar bort ett äss som mitt land behöver, så dumma är bara vi!

Erdogans problem i detta är att hans (dvs Turkiets) lojalitet är ifrågasatt eftersom Turkiet kucklar med Ryssland avseende militär utrustning. Framförallt är det känsligt att köpa in ryskt luftförsvar och risken är inte bara stor, utan överhängande att alla spaningsvärden letar sig vidare till Ryssland, via programvaruunderhåll eller okända back-kanaler.

Det BORDE vara känsligt för alla flygplanstillverkare ifall deras modernaste plan med uppdaterade motmedel störsändare och integrerade EW-förmågor agerar målflygplan för s400.
Citera
2023-12-02, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Erdogans problem i detta är att hans (dvs Turkiets) lojalitet är ifrågasatt eftersom Turkiet kucklar med Ryssland avseende militär utrustning. Framförallt är det känsligt att köpa in ryskt luftförsvar och risken är inte bara stor, utan överhängande att alla spaningsvärden letar sig vidare till Ryssland, via programvaruunderhåll eller okända back-kanaler.

Det BORDE vara känsligt för alla flygplanstillverkare ifall deras modernaste plan med uppdaterade motmedel störsändare och integrerade EW-förmågor agerar målflygplan för s400.

Det är inte ens halva sanningen tror jag.

Om du istället funderar på saker med noll bias, vad var anledningen till att Turkiet köpte S-400?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in