• 1
  • 2
2023-11-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Kan inte tänka mig att detta händer ofta, jag swishade fel en gång och banken kunde inte göra någonting för att hjälpa mig. ''Ta kontakt med personen du råkade swisha och hoppas att den är snäll nog att skicka tillbaka pengarna''

När det handlar om 500:- kommer det inte hända någonting om man behåller.

Banken kan inte göra något eftersom de inte lagligen kan gå in och plocka någons pengar på det sättet på eget bevåg.

Du kan dock ta det civilrättsligt och gå till kronofogden eller tingsrätten om de bestrider eller till och med polisanmäla det då det är ett brott, ett väldigt lättbevisat brott dessutom.
Så att det inte händer något om man behåller felskickade pengar beror helt på hur den som skickat fel agerar. Det kan bli allt från att inget alls händer till att du döms för brott.
Citera
2023-11-16, 23:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Ja, jag virrade till det duktigt i trådstarten ser jag nu. Menar såklart om man i detta fall kan ducka principen om det var i god tro och man redan spenderat pengarna.
Nej, jag är rädd att god tro inte skyddar här. Faktum är att om man använde pengarna i ond tro så vore det brottsligt.
Citera
2023-11-17, 09:14
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns specialfall där man inte blir återbetalningsskyldig vid en felaktig utbetalning, men de fallen handlar oftast om löneutbetalningar, man skall inte lätt se att det är felaktigt (dvs, "god tro") OCH man skall ha inrättat sig efter saken, dvs använt pengarna.

Vid prövningen tittar man på sådant som "brukar utbetalningen variera?", "Är det rimligt att vara i "god tro? och "även om man är i god tro, finns pengarna kvar?"

I TS fall handlar det om en enstaka inbetalning, kanske med en ärendemening ("swishkommentar") och följdaktligen ganska lätt att inse att "här har det blivit fel".
Citera
2023-11-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns specialfall där man inte blir återbetalningsskyldig vid en felaktig utbetalning, men de fallen handlar oftast om löneutbetalningar, man skall inte lätt se att det är felaktigt (dvs, "god tro") OCH man skall ha inrättat sig efter saken, dvs använt pengarna.

Vid prövningen tittar man på sådant som "brukar utbetalningen variera?", "Är det rimligt att vara i "god tro? och "även om man är i god tro, finns pengarna kvar?"

I TS fall handlar det om en enstaka inbetalning, kanske med en ärendemening ("swishkommentar") och följdaktligen ganska lätt att inse att "här har det blivit fel".

Var lite det jag var ute efter i det här fallet. Om en 15-åring får in en 500-ing på kontot och tror det är en present från mormor eller nåti den stilen och sen i god tro bränner den. Men det kanske inte faller under "specialfall".

Att man själv i det här fallet står som både avsändare och mottagare borde väl iofs får några varningsklockor att ringa.
Citera
2023-11-17, 10:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Var lite det jag var ute efter i det här fallet. Om en 15-åring får in en 500-ing på kontot och tror det är en present från mormor eller nåti den stilen och sen i god tro bränner den. Men det kanske inte faller under "specialfall".

Att man själv i det här fallet står som både avsändare och mottagare borde väl iofs får några varningsklockor att ringa.

För att uttrycka det litet enkelt målande, "missförståndet om utbetalningen skall drunkna i det vanliga och förväntade", så får man som junior en femhundring lagom till födelsedagen är det litet annat än en plötslig, oklar inbetalning.

Den här regeln finns för att balansera den starkare partens rätt mot den svagare partens skyldigheter, till exempel när lönekontoret räknat fel på månadens OB-tillägg eller försäkringsbolaget räknat fel på premierabatten.
Citera
2023-11-17, 10:40
Medlem
Farbaute666s avatar
Det här drabbade faktiskt mig - på riktigt!

Jag fick två inbetalningar genom Swish, den ena på 300 och den andra på 500. Som avsändare stod bara mitt eget namn. Tyckte det verkade lite konstigt och ringde Nordea, de sa att Swish hade gjort felaktiga utbetalningar, troligen hade gamla överföringar (från min fru) kommit att göras två gånger.

Idag när jag loggade inte på internetbanken hade de 800 kronorna helt sonika försvunnit från mitt konto.

Det var en kombination av tur, tid och nyfikenhet att jag upptäckte det hela, annars hade det kontot varit övertrasserat idag.

Får verkligen Swish gå in och ta (tillbaks) pengar från mitt konto, utan att informera mig? Det gör mig lätt irriterad och lite sådär svenskt lagom upprörd.
Citera
2023-11-17, 10:42
Medlem
Det är inte dina pengar och du blir återbetalningsskyldig. Däremot kommer inte banken dra kravet vidare utan ta det från tillgängliga medel (på samma konto), när det finns medel tillgängliga. Banken kommer inte att ge dig straffräntor etc, så vidare du inte tex tömmer kontot och flyttar swish-kopplingen, för då agerar du ju bedrägligt. Det är ett gratislån kan man säga.
Citera
2023-11-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666

Jag fick två inbetalningar genom Swish, den ena på 300 och den andra på 500. Som avsändare stod bara mitt eget namn. Tyckte det verkade lite konstigt och ringde Nordea, de sa att Swish hade gjort felaktiga utbetalningar, troligen hade gamla överföringar (från min fru) kommit att göras två gånger.

Idag när jag loggade inte på internetbanken hade de 800 kronorna helt sonika försvunnit från mitt konto.

Det var en kombination av tur, tid och nyfikenhet att jag upptäckte det hela, annars hade det kontot varit övertrasserat idag.

Får verkligen Swish gå in och ta (tillbaks) pengar från mitt konto, utan att informera mig? Det gör mig lätt irriterad och lite sådär svenskt lagom upprörd.

Ja, det är exakt det scenariet som tråden handlar om. För diskussionens skulle kan vi säga att det drabbade min systerson som nu har -500 på kontot efter att han brände pengarna och de nu har korrigerat det.
Citera
2023-11-17, 10:45
Medlem
Citat:

Jo, de får ta tillbaka pengarna, de är ju inte dina. Om det skapar olägenhet för dig, prata med banken (gör inte det, du kommer få en not i din profil att 500kr skapade en jobbig situation för dig, ungefär som om du övertrasserar och inte jämkar kortskulder omgående).
Senast redigerad av pyroclasm 2023-11-17 kl. 10:48.
Citera
2023-11-17, 10:48
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jo, de får ta tillbaka pengarna, om det skapar olägenhet för dig, prata med banken (gör inte det, du kommer få en not i din profil att 500kr skapade en jobbig situation för dig, ungefär som om du övertrasserar och inte jämkar kortskulder omgående).

Ja, jag kan ju förstå att det inte är "mina pengar", men jag tycker att de borde skicka någon notis, varning innan de gör det, just för att undvika att bankkunder spenderar pengar de tror att de har och riskerar att övertrassera kontot.

Nu var jag ju beredd på det, men många andra var nog inte det.
Citera
2023-11-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är inte dina pengar och du blir återbetalningsskyldig. Däremot kommer inte banken dra kravet vidare utan ta det från tillgängliga medel (på samma konto), när det finns medel tillgängliga. Banken kommer inte att ge dig straffräntor etc, så vidare du inte tex tömmer kontot och flyttar swish-kopplingen, för då agerar du ju bedrägligt. Det är ett gratislån kan man säga.

Mjo, det kom ett meddelande om att man slipper den vanliga övertrasseringsavgiften på 95kr eller vad den nu är på.
Citera
2023-11-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ja, jag kan ju förstå att det inte är "mina pengar", men jag tycker att de borde skicka någon notis, varning innan de gör det, just för att undvika att bankkunder spenderar pengar de tror att de har och riskerar att övertrassera kontot.

Nu var jag ju beredd på det, men många andra var nog inte det.

Som sagt, skapar det olägenhet prata med banken. Men det är en solklar financiell varningsflagg. Skulle det varit en större summa (upp till banken men garanterat om det skulle vara mer än 10.000) skulle du få notifikationer om det. Men de skulle ta tillbaka pengarna direkt, just så att du inte kan spendera dem. Skulle de spenderas blir det ju ett bekymmer för banken, det vill man så klart inte. Dina bekymmer är sekundära.

(jag fattar att du är nyfiken, inte drabbad. Jag har själv tagit en funderare på det någon gång. Men jobbar i sektorn sedan 25år så har insyn)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in