2023-11-16, 09:19
Medlem
Har en thinkpad t42 med windows 2000 som bara ligger runt, men den funkar ju som bra som helst för vad den ska göra, några tips?
Citera
2023-11-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yarse
Har en thinkpad t42 med windows 2000 som bara ligger runt, men den funkar ju som bra som helst för vad den ska göra, några tips?
Varför inte installera ett modernare OS?
Citera
2023-11-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Varför inte installera ett modernare OS?

jävligt långsamt, och jag ska inte använda internet mycket på datorn.
Citera
2023-11-16, 14:16
Medlem
Citat:
Inte med Linux.
Citera
2023-11-16, 16:15
Medlem
Pusts avatar
Använda gamla program och spela spel som var gjorda för det operativsystemet.

Citat:

Jag skulle nog inte gå ut på internet överhuvudtaget på ett Windows som inte har uppdaterats sedan 2010.

ReactOS kan väl annars vara ett alternativ att kolla upp. Det är (open source) Windows reverse engineered och ser precis ut som Windows 2000. Befinner sig än så länge i alphastadiet dock.
Citera
2023-11-16, 18:00
Medlem
Citat:
Vad har du för någon CPU? Hur mycket RAM? Med lite tur har du första CPU:n som klarar Windows 8/8.1/10.

Har själv en Thinkpad T43p som kan köra Windows 10 32-bit utan problem. Valde dock att stanna på Windows 7 av nostalgiska skäl.

Hade gärna installerat Windows Embedded POSready 2009 på min Thinkpad. Mest stabila OS:et någonsin från Microsoft!
Senast redigerad av Walkir 2023-11-16 kl. 18:06.
Citera
2023-11-16, 20:01
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Vad har du för någon CPU? Hur mycket RAM? Med lite tur har du första CPU:n som klarar Windows 8/8.1/10.

Har själv en Thinkpad T43p som kan köra Windows 10 32-bit utan problem. Valde dock att stanna på Windows 7 av nostalgiska skäl.

Hade gärna installerat Windows Embedded POSready 2009 på min Thinkpad. Mest stabila OS:et någonsin från Microsoft!

De första ThinkPad T42 har Pentium M-processorer som är baserade på Tualatin-arkitekturen (Pentium III) och de senare har Dothan. De äldsta Intel-processorerna som kan köra Windows 10 är mig veterligen de senare i Pentium 4-familjen (som kör hyperthreading?). Den första generationens Dothan är inte kapabel till att köra ett modernt Windows.
Note: As a direct result, when the CPU flag PAE and NX (No eXecute, the XD-Bit) is not reported, 32-Bit-Windows starting with Windows 8 will also not run (Windows doesn't have a forcepae option), leaving 32-Bit Windows 7 the last supported Windows operating system on Pentium M CPUs before the second generation Dothan core.
https://www.thinkwiki.org/wiki/Intel_Pentium_M_(Dothan)

EDIT: Det verkar kort och gott som att om man har en T42p så kan den möjligen vara kapabel, men inte om det är en T42.
Senast redigerad av Pust 2023-11-16 kl. 20:25.
Citera
2023-11-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Den första generationens Dothan är inte kapabel till att köra ett modernt Windows
Tack för förtydligandet. Har andra generationens Dothan i min T43p (Pentium M@2,26GHz)

"All second generation Dothan models with a 533 MHz FSB and some newer model first generation Dothan cores with a 400 MHz FSB do report PAE and NX in their CPU flags"

Kan dock finnas ett litet hopp även för T42/T42p

Själv bootade jag 10:an på min T43p som ett roligt "Proof of Concept", då jag främst har datorn för att kunna koppla in äldre hårdvara som saknar drivrutiner i Windows 10.
Senast redigerad av Walkir 2023-11-16 kl. 20:38.
Citera
2023-11-16, 20:41
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Tack för förtydligandet. Har andra generationens Dothan i min T43p (Pentium M@2,26GHz)

"All second generation Dothan models with a 533 MHz FSB and some newer model first generation Dothan cores with a 400 MHz FSB do report PAE and NX in their CPU flags"

Kan dock finnas ett litet hopp även för T42/T42p

Själv bootade jag 10:an på min T43p som ett roligt "Proof of Concept", då jag främst har datorn för att kunna koppla in äldre hårdvara som saknar drivrutiner i Windows 10.

Jag skulle tro att det är mer sannolikt att ha en andra generationens Dothan om den övergår 2Ghz. Alla T42p hade en som gjorde det medan den lägsta var 1.8GHz (också den högsta hastighet som en "vanlig" T42 kunde ha). Det är nog alltså större chans att kunna köra Windows 10 på en T42p än en standard T42, men det är bara min gissning.

EDIT: Fast jag hittade en YouTube-video där en 1.7GHz Dothan kör Windows 10.

Windows 10 on a 2005 Intel Pentium M - How bad is it? (ft. the ultracheap Latitude 120L)
https://www.youtube.com/watch?v=0_gZfcXmUNo
Senast redigerad av Pust 2023-11-16 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in