Citat:
Ursprungligen postat av
henriko
Så man får godtyckligt föra iväg personer man envarsgripit?
Har man till och med skyldighet att göra det, då man kan tänkas få ett ansvar för deras liv om man håller fast dom, och att vägen kan anses farlig?
Någon som har någon applicerbar lagtext att citera här, vad som gäller efter man ingripit?
Det enda jag känner till är att de ska överlämnas till polis. Kan man, eller ska man, släpa dom i riktning mot närmaste polisstation?
Som du säger så står det att man ska överlämna till polis
Rättegångsbalken kapitel 24, paragraf 7 "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."
Jag vågar satsa min hatt på att detta innebär att man inom rimliga gränser får flytta runt den gripne en aning för att förenkla situationen och överlämningen till polis.
Om man tex griper en fotbollshuligan för misshandel så är det troligen okej att släpa väg dom från stadion för att undvika mer våld, på samma vis är det nog okej att släpa bort nån från en bilväg då det är en så uppenbar säkerhetsrisk.
Såna detaljer spelar nog mindre roll än att det måste va
brott, på vilket fängelse kan följa
Jag tror det är större risk att du fälls för att du släpade iväg nån som inte begått ett allvarligt brott överhuvudtaget - och då håller det inte att säga "ptja i teorin kan det ge fängelse"
Om domaren då säger "men de utgjorde ingen akut fara, du skulle gett fan i dom" så är det nog svårare att komma loss.
Om det däremot va en våldsverkare lös då är det nog lätt att ursäkta att du släpade runt dom en bit.