2023-11-16, 20:30
Medlem
Pungpuckels avatar
Allt är ju bara attention-needs, inte ens en treåring tror på fullaste allvar att en vuxen ska ge med sig för att den sätter sig på golvet i protest.

Men om man får köra över dom? Får man köra över ett tjurigt barn? Nej.
Däremot, dessa vuxna verkar ju vara på en treårings nivå, så pedagogik därefter.

Man kanske kan kliva ur och säga med lugn och snäll röst, att klimatet kommer inte att räddas för att du sitter där och tjurar, men vet du vad? Ta pappas hand här så går vi och plockar lite skräp du och jag?
Citera
2023-11-16, 21:05
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Misshandel, alt. Grovt? Övergrepp i rättssak alt grovt om d finns, osv. Med mera, Blir härligt straff de

Bara om man åker fast som de kriminella säger. Jag tycker att han var inne på något där...
Citera
2023-11-16, 21:52
Medlem
frozens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
-------

Sett folk spraya pepparspray på dem på Youtube och verkar effektivt.
Är det lagligt?

M
-------------------

Just pepparspray är inte lagligt i Sverige, men andra försvarssprayer kan ju fungera. Frågan är om det räknas som misshandel om de får det i t.ex. ögonen.
Citera
2023-11-16, 23:13
Medlem
Det är väl helt okay att köra över dem, bara man backar tillbaka till den plats där man nyss stod efteråt?
Citera
2023-11-16, 23:14
Medlem
Krakatoas avatar
Kan man inte sätta sig med dem och öppna sin medhavda lunchlåda som dagen till ära innehåller surströmming?
Citera
2023-11-16, 23:17
Medlem
Ta med en våtmark som gisslan i bilen och skrik att du kommer att dika ut den om de inte lyfter på sina beniga arslen.
Citera
2023-11-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Allt är ju bara attention-needs, inte ens en treåring tror på fullaste allvar att en vuxen ska ge med sig för att den sätter sig på golvet i protest.

Det är väl attention som är poängen. Fast långsiktigt.

Jag tror många missuppfattar protesterna som att målet är att det ska ge en omedelbar verkan, typ att bilisterna på vägen den dagen ska tänka "Wow nu slutar jag köra bil och börjar cykla till jobbet istället" eller att politiker den månaden ska säga "Oj detta blev ett akut ärende. Nu viker vi oss för aktivisternas krav så att vi kan få trafiken i rullning igen"

Det har jag själv trott tidigare när jag såg "Stop oil"-protester, tänkte att de föreställde sig att bilisterna skulle sluta köra bil samma dag.

Men när jag såg att det är "Återställ våtmarker" så insåg jag att det inte kan va så naivt tänkt - utan mer långsiktigt.

Handlar nog att om på lång sikt väcka mer attention om frågan (Jag hade ärligt talat ingen aning om att "återställ våtmarker" va en särskild fråga) och de kanske nöjer sig med att frågan blir lite kändare och ett snäpp lättare att diskutera i framtiden.
Exempelvis att man i framtiden i en nyhetssändning kan nämna "Projekt 'Återställ Våtmarker' (kända från demonstrationer på bilvägar) har nu fått igenom en motion" eller nåt sånt.

Säger inte att jag respekterar deras metoder men jag tror jag förstår strategin.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-11-16 kl. 23:29.
Citera
2023-11-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så man får godtyckligt föra iväg personer man envarsgripit?

Har man till och med skyldighet att göra det, då man kan tänkas få ett ansvar för deras liv om man håller fast dom, och att vägen kan anses farlig?

Någon som har någon applicerbar lagtext att citera här, vad som gäller efter man ingripit?

Det enda jag känner till är att de ska överlämnas till polis. Kan man, eller ska man, släpa dom i riktning mot närmaste polisstation?
Som du säger så står det att man ska överlämna till polis

Rättegångsbalken kapitel 24, paragraf 7 "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."

Jag vågar satsa min hatt på att detta innebär att man inom rimliga gränser får flytta runt den gripne en aning för att förenkla situationen och överlämningen till polis.

Om man tex griper en fotbollshuligan för misshandel så är det troligen okej att släpa väg dom från stadion för att undvika mer våld, på samma vis är det nog okej att släpa bort nån från en bilväg då det är en så uppenbar säkerhetsrisk.

Såna detaljer spelar nog mindre roll än att det måste va brott, på vilket fängelse kan följa

Jag tror det är större risk att du fälls för att du släpade iväg nån som inte begått ett allvarligt brott överhuvudtaget - och då håller det inte att säga "ptja i teorin kan det ge fängelse"

Om domaren då säger "men de utgjorde ingen akut fara, du skulle gett fan i dom" så är det nog svårare att komma loss.

Om det däremot va en våldsverkare lös då är det nog lätt att ursäkta att du släpade runt dom en bit.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-11-16 kl. 23:44.
Citera
2023-11-16, 23:37
Medlem
Tycker alla ultramanliga bilburna tuffingar i tråden har fel fokus.
Ett gäng bleka veganer från biologprogrammet tillsammans med några 70+ skäggiga fältbiologer är ju inget tuggmotstånd för er. Ett gäng lgbtq+ certifierade dialogpoliser brukar ju få bort dom från vägen på en kvart ändå så ni får ha bra tur om ni ska hinna dit med era bilar, tårgas pisshinkar och mma skills.

Jag rekommenderar att ni istället fokuserar er vrede mot fienden som verkligen stoppar trafiken, fotbollsfans. Vi varje jävla match i Stockholm ska de gå parad och bröla kors och tvärs i flera timmar så trafiken lamslås. Efter matchen springer de runt i stora grupper kors och tvärs fram till midnatt och hindrar trafiken överallt.

Jag ser flera fördelar för er.
1. De är fler än miljövännerna och blockerar fler vägar längre tid så det är enklare för er att hitta dom.
2. De är mer värdiga motståndare så ni slipper skryta om att ha hällt en hink piss över en 40 kilos vegan vilket är svårt att vinkla till en utmaning jämfört med att hälla samma hink över tre dyngraka medelålders mellanchefer a 90 vältränade kilon med både gym och svensk klassiker på meritlistan.
Citera
2023-11-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Bara om man åker fast som de kriminella säger. Jag tycker att han var inne på något där...
Har personen anmält engång så ringer nog snuten igen ska du se
Citera
2023-11-17, 20:39
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Har man tutat och tydligt visat att man ska förbi och inget händer så borde det vara lagligt att köra över dem.

”Borde”, ja! ”Torde”, nej!
Citera
2023-11-18, 15:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tycker alla ultramanliga bilburna tuffingar i tråden har fel fokus.
Ett gäng bleka veganer från biologprogrammet tillsammans med några 70+ skäggiga fältbiologer är ju inget tuggmotstånd för er. Ett gäng lgbtq+ certifierade dialogpoliser brukar ju få bort dom från vägen på en kvart ändå så ni får ha bra tur om ni ska hinna dit med era bilar, tårgas pisshinkar och mma skills.
Du missförstår. Hela vitsen med en bil är att kunna sitta kvar i den tills man kommer dit man ska. Om man måste lämna bilen och tvingas fysiskt umgås med folk, tårgas och pisshinkar kunde man ju lika gärna ta tunnelbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in