• 1
  • 2
2023-11-15, 22:07
Medlem
carminaburanas avatar
https://youtube.com/shorts/d39fRaZSB...cJBKTJvMjLaRVr

Får man dra bort dem? kasta en hink med piss på dem? tuta en tuta i örat på dem? De får väl inte blockera trafik lagligt? Om jag tex måste till sjukhuset eller liknande?
Citera
2023-11-15, 22:09
Medlem
MrDonutss avatar
Ringa polisen
Citera
2023-11-15, 22:13
Medlem
Eponumoss avatar
En intressant fråga.

”Demonstranter döms för sabotage vid vägblockader

Sabotage är ett brott med fängelse i straffskalan, men det har hittills oftast lett till villkorlig dom vid klimataktioner. 25 personer har hittills dömts för sabotage, varav en senare friades i hovrätten. En av de 25 har dömts för sabotage i två mål, ett par andra har funnits skyldiga till sabotage vid upp till sex tillfällen, men som har tagits upp i samma mål.”

https://www.dagensarena.se/innehall/...a-25-sabotage/

”Envarsgripande är det svenska juridiska begreppet för den rättighet som envar (det vill säga vem som helst) har att i vissa speciella situationer gripa personer som har begått brott.

Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande
Citera
2023-11-15, 22:17
Ja, man kan göra envarsgripande som den ovan anger. Vilket även Jan-Emanuel gjorde korrekt och fint.
Citera
2023-11-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ja, man kan göra envarsgripande som den ovan anger. Vilket även Jan-Emanuel gjorde korrekt och fint.

Om det är någon som förtjänar att få sin dag förstörd av miljöaktivister så är det ju Jan-Emanuel. Maken till större självgod girig narcissist får man leta länge och väl efter.
Citera
2023-11-15, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Om det är någon som förtjänar att få sin dag förstörd av miljöaktivister så är det ju Jan-Emanuel. Maken till större självgod girig narcissist får man leta länge och väl efter.
Bättre om de sitter framför hans garageuppfart i så fall. Var ju ett led bakom honom med bilar osv…
Citera
2023-11-15, 23:39
Medlem
Man kan råka bromsa lite sent.

Spela bara tillräckligt chockad och ångerfull efteråt så går det bra.
Citera
2023-11-16, 01:17
Medlem
Har man tutat och tydligt visat att man ska förbi och inget händer så borde det vara lagligt att köra över dem.
Citera
2023-11-16, 01:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag håller med ovanstående skribent om att det borde vara lagligt att köra, speciellt om det är en motorväg eller liknande.
Om man dessutom ska till sjukhuset osv. gäller ju nöd och med det kan man motivera lite vad som helst.
Citera
2023-11-16, 01:53
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag håller med ovanstående skribent om att det borde vara lagligt att köra, speciellt om det är en motorväg eller liknande.
Om man dessutom ska till sjukhuset osv. gäller ju nöd och med det kan man motivera lite vad som helst.
Varför bör det enbart vara tillåtet att döda någon på en motorväg? Om jag har bråttom på en grusväg varför ska jag diskrimineras och inte få döda någon?
Citera
2023-11-16, 01:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Varför bör det enbart vara tillåtet att döda någon på en motorväg? Om jag har bråttom på en grusväg varför ska jag diskrimineras och inte få döda någon?
Gångtrafikanter ej tillåtna på motorväg.
Citera
2023-11-16, 02:05
Medlem
Håller också med om att det borde vara lagligt att köra om man befinner sig i ett nödläge. Som om man är på väg i full fart till akuten med gamle farfar som fått hjärtinfarkt. Förhoppningsvis så kastar sig aktivistidioterna undan i sista sekund
Samma borde gälla ambulanser och brandbilar med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in