• 1
  • 2
2023-11-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Om jag kan binda om det när som helst varför fick jag då detta meddelande om att dags att välja ny räntebindningtid? Är det för att det då var låst innan och inte kunde bindas om (men nu går det då när som helst) ?
Antingen att det varit låst innan och bindningstiden nu löper ut, eller så har det varit rörligt, men att rabatten nu löper ut, och du får då ett nytt erbjudande.
Citera
2023-11-19, 18:53
Medlem
Jag gissar att Riksbankens styrränta på 4,0% kommer att höjas med 0,25% nu om några dagar.

Inflationen var KPIF 4,0 i september och 4,2% i oktober.

Således är det sannolikt att tillsammans med inflationsutvecklingen och den svaga kronan att vi får ytterligare en höjning och den kommer sedan att bestå i 9-12 månader gissningsvis på 4,25% fram till åtminstone sommaren, då Riksbanken kommer att vilja strypa åt inflationen och göra det klart för alla och envar att det inte blir några lättnader på ett tag.

Låser du nu så slipper du en förmodad efterföljande höjning från storbankernas räntor i förhållande till Riksbanken. Själv har jag väntat på att låsa mina sparade medel då jag väntar på att Riksbanken kommer att göra en sista höjning varvid jag sedan låser i 1 - 3 år då jag förväntar mig att räntan kommer att gradvis sjunka om 1 års tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in