• 1
  • 2
2023-11-15, 19:20
Medlem
Jag fick ett meddelande idag om att "det är dags att välja ny räntebindningtid för mitt bolån"

Jag känner mig dock som en idiot när det gäller detta så söker lite feedback ang det.

När jag loggar in på min bank så ser jag att jag har två lån för min bostad. Den ena är på 300.000kr och på den finns det en notering att "Ränteerbjudande finns". På det andra lånet som är på 500.000kr så finns ingen notering.

På 300k lånet så har jag två knappar (vilkorsändra) och (räntesäkra)

På 500k lånet så har jag en knapp (räntesäkra)

Jag ser att min ränta på 300k lånter är ca 5% (antar rörligt) och på 500k lånet ca 1.5% (antar fast)

Går jag in på knapparna så verkar det som jag kan binda lånen mellan 3mån till 10 år med en sjunkande räntesats.

Jag antar att det som är aktuellt och som jag ska ta beslut om är lånet på 300k som jag nu har en räntesats på 5% på om jag vill binda det i x antal månader-år?

Så några tips ang detta? Från min sits där jag känner mig väldigt okunnig ang detta så känns det dumt att binda up räntan just nu ? Från vad jag förstår om jag inte gör nånting så kommer räntan då istället att bindas om automatiskt var 3:e månad?

Här är fulla instruktionen på själva sidan:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Villkorsändring och räntesäkring av lån i Stadshypotek
Villkorsändring
Fram till dagen före villkorsändringsdagen kan du förlänga dina lån genom villkorsändring. Gör du inget aktivt val förlängs lånet automatiskt till en räntebindningstid på tre månader. Räntan skall ses som indikativ och kan komma att ändras fram till och med villkorsändringsdagen.

Lån med tremånadersränta
Ditt lån förlängs automatiskt var tredje månad. Vill du istället välja en annan räntebindningstid kan du villkorsändra eller räntesäkra ditt lån här.

Räntesäkring
Du kan räntesäkra ditt lån upp till ett år före villkorsändringsdagen. När du räntesäkrar ditt lån ingår du ett bindande avtal. Det innebär att du kan bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning om du inte fullföljer avtalet. Väljer du att räntesäkra ditt lån får du den ränta som gäller den dag du räntesäkrar.

Riskfördelning ränta - diagram
Diagrammet visar aktuell skuld och hur lång tid det är kvar till nästa villkorsändringsdag. Du kan använda diagrammet som ett hjälpmedel när det är dags att villkorsändra ett lån eller när du kan ta ett nytt lån.
Se riskfördelning ränta

Markera det lån du vill förlänga. Klicka sedan på Villkorsändra eller Räntesäkra. Vill du se villkoren för ett lån som du redan har villkorsändrat eller räntesäkrat, klicka på Visa. Vill du ta bort eller ändra en villkorsändring, klicka på Ta bort. En räntesäkring kan du inte ta bort eller ändra.
Citera
2023-11-15, 20:47
Medlem
TrueCs avatar
Låser du nu är du lika dum som de som låste elen i december.

Löpande löpande löpande
Citera
2023-11-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Låser du nu är du lika dum som de som låste elen i december.

Löpande löpande löpande

Ptja, har alla sagt jämt. Jag låste fem år 2021 och alla sa att jag var dum och att jag fick betala dyrt helt i onödan (det blev säkert nästan 0,2 procentenheter mer än rörligt). Nu sitter jag på drygt 1,7% tills 2026, så det var ju skönt, dum jag var som inte tog 10 år.

@TS
Ditt lån är uppdelat i flera lån, jag tyckte det var dumt men bankerna lurar ju in en i det. Hur som helst så har du väl olika bindningstider på dessa så du kan väl välja på ena nu.

Rörligt är säkert inte så tokigt, men det kan såklart säkert gå upp ännu mer, vem vet. Hur mycket ökning klarar du innan du går bankrutt? Klarar du av att bli sjuk om räntorna går upp?

När jag låste 2021 så var jag väl ganska tungt belånad och jag tänkte att om jag blir sjuk eller om vi får ett till barn osv, och det blir jävligt mycket dyrare så blir det svårt. Troligen skulle min lön öka ganska mycket men det kan man ju inte veta så det kan vara bra att ha utgifter man kan planera också.

Jag tror att det är få personer som tror att räntorna kommer att gå upp mycket mer, men allt är ju möjligt.
Citera
2023-11-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Ptja, har alla sagt jämt. Jag låste fem år 2021 och alla sa att jag var dum och att jag fick betala dyrt helt i onödan (det blev säkert nästan 0,2 procentenheter mer än rörligt). Nu sitter jag på drygt 1,7% tills 2026, så det var ju skönt, dum jag var som inte tog 10 år.

@TS
Ditt lån är uppdelat i flera lån, jag tyckte det var dumt men bankerna lurar ju in en i det. Hur som helst så har du väl olika bindningstider på dessa så du kan väl välja på ena nu.

Rörligt är säkert inte så tokigt, men det kan såklart säkert gå upp ännu mer, vem vet. Hur mycket ökning klarar du innan du går bankrutt? Klarar du av att bli sjuk om räntorna går upp?

När jag låste 2021 så var jag väl ganska tungt belånad och jag tänkte att om jag blir sjuk eller om vi får ett till barn osv, och det blir jävligt mycket dyrare så blir det svårt. Troligen skulle min lön öka ganska mycket men det kan man ju inte veta så det kan vara bra att ha utgifter man kan planera också.

Jag tror att det är få personer som tror att räntorna kommer att gå upp mycket mer, men allt är ju möjligt.

Varför är det dumt att dela upp lånet i två delar? Jag tror det var gjort så för att jag valde att låsa ca 2/3 av lånet (till 1.5%) och låta det andra vara rörligt som nu ligger på 5%.

Jag tänkte hela tiden då också att jag borde låsa hela lånet så länge som möjligt eftersom det var så lågt men av någon anledning så sa alla runt en eller när man läste att "rörligt är bättre!"
Citera
2023-11-16, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag fick ett meddelande idag om att "det är dags att välja ny räntebindningtid för mitt bolån"

Jag känner mig dock som en idiot när det gäller detta så söker lite feedback ang det.

När jag loggar in på min bank så ser jag att jag har två lån för min bostad. Den ena är på 300.000kr och på den finns det en notering att "Ränteerbjudande finns". På det andra lånet som är på 500.000kr så finns ingen notering.

På 300k lånet så har jag två knappar (vilkorsändra) och (räntesäkra)

På 500k lånet så har jag en knapp (räntesäkra)

Jag ser att min ränta på 300k lånter är ca 5% (antar rörligt) och på 500k lånet ca 1.5% (antar fast)

Går jag in på knapparna så verkar det som jag kan binda lånen mellan 3mån till 10 år med en sjunkande räntesats.

Jag antar att det som är aktuellt och som jag ska ta beslut om är lånet på 300k som jag nu har en räntesats på 5% på om jag vill binda det i x antal månader-år?

Så några tips ang detta? Från min sits där jag känner mig väldigt okunnig ang detta så känns det dumt att binda up räntan just nu ? Från vad jag förstår om jag inte gör nånting så kommer räntan då istället att bindas om automatiskt var 3:e månad?

Här är fulla instruktionen på själva sidan:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Villkorsändring och räntesäkring av lån i Stadshypotek
Villkorsändring
Fram till dagen före villkorsändringsdagen kan du förlänga dina lån genom villkorsändring. Gör du inget aktivt val förlängs lånet automatiskt till en räntebindningstid på tre månader. Räntan skall ses som indikativ och kan komma att ändras fram till och med villkorsändringsdagen.

Lån med tremånadersränta
Ditt lån förlängs automatiskt var tredje månad. Vill du istället välja en annan räntebindningstid kan du villkorsändra eller räntesäkra ditt lån här.

Räntesäkring
Du kan räntesäkra ditt lån upp till ett år före villkorsändringsdagen. När du räntesäkrar ditt lån ingår du ett bindande avtal. Det innebär att du kan bli tvungen att betala ränteskillnadsersättning om du inte fullföljer avtalet. Väljer du att räntesäkra ditt lån får du den ränta som gäller den dag du räntesäkrar.

Riskfördelning ränta - diagram
Diagrammet visar aktuell skuld och hur lång tid det är kvar till nästa villkorsändringsdag. Du kan använda diagrammet som ett hjälpmedel när det är dags att villkorsändra ett lån eller när du kan ta ett nytt lån.
Se riskfördelning ränta

Markera det lån du vill förlänga. Klicka sedan på Villkorsändra eller Räntesäkra. Vill du se villkoren för ett lån som du redan har villkorsändrat eller räntesäkrat, klicka på Visa. Vill du ta bort eller ändra en villkorsändring, klicka på Ta bort. En räntesäkring kan du inte ta bort eller ändra.
Eftersom du är kund hos Handelsbanken så borde du välja 2 år, då du får lägre ränta än på rörligt. SHB har just nu ett erbjudande på 2 år om att bjuda på ränteskillnadsersättningen, så du kan med andra ord läsa lånet när som helst utan kostnad.
Citera
2023-11-16, 08:14
Medlem
TheGames avatar
Jag är i samma läge. Har inte råd med att det blir dyrare. Så jag tror jag binder upp i 2 eller 3 år från idag. Vad tror du TS? Hade du valt 2 eller 3 år? Jag kan ej riskera att det blir värre. Eller om någon annan har input om jag ska fortsätta rörlig ränta (fick rabatt i 1 år också på räntan fram till idag, så måste binda om rabatten nu igen)? Jag är sjukskriven med rörlig ränta på bostadsrätt. Jag skapar en tråd om det också, kanske.
Senast redigerad av TheGame 2023-11-16 kl. 08:17.
Citera
2023-11-16, 18:41
Medlem
Jag är osäker. Det känns dumt att låsa räntan när den är på ca 5% när den var på 1.5% för ett par år sedan. Skulle låst då som sagt. Kan verkligen räntan stiga så mycket mer? Skulle ju vara surt att låsa räntan på 5% nu i 2-3 år om den sjunker till säg 3% (eller lägre) om 1 år? Eller tom om den skulle sjunka tillbaka till samma nivåer som för ett par år sedan?

Jag skulle väl ha "råd" om den steg men det skulle såklart suga riktigt mycket.
Är väl en annan sits dock kanske om man skulle gå helt "bankrupt" om räntan skulle stiga.
Senast redigerad av dendarborta 2023-11-16 kl. 18:43.
Citera
2023-11-18, 18:46
Medlem
Citat:
Varför är det dumt att dela upp lånet i två delar? Jag tror det var gjort så för att jag valde att låsa ca 2/3 av lånet (till 1.5%) och låta det andra vara rörligt som nu ligger på 5%.

Jag tänkte hela tiden då också att jag borde låsa hela lånet så länge som möjligt eftersom det var så lågt men av någon anledning så sa alla runt en eller när man läste att "rörligt är bättre!"

Jag tror generellt banker gör så för att låsa en till banken. SBAB som jag har nu tyckte att jag skulle ha tre lån men jag insisterade på ett.

Det blir mindre avgifter för varje lån (annars är det väl tre pantsättningsavgifter för tre lånedelar), plus att du kommer att binda ett lån relativt länge, sen när ett ska avtalas igen så kanske du binder det längre än du har de andra osv.

Det är väl lite krångel att byta om man har låst för då måste du betala för att flytta antar jag?

Med andra ord, om du är en person som gillar att binda lån så kommer du alltid vara i osynk så att du alltid kommer att ha något lån bundet. Det blir svårt att byta då, eller så kommer du behöva ha en del lån rörliga ett tag.

Fattar inte alls grejen. "dela upp risken" köper jag inte riktigt, det är mer ett svepskäl.
Citera
2023-11-18, 19:34
Medlem
Har lite svårt att bestämma om jag ska binda om eller inte. Men vad jag förstår så kommer det nu bli att räntan binds om var 3:e månad och jag kommer då ha nya chanser att binda lånet längre fram om några månader om jag skulle så önska?
Citera
2023-11-19, 10:48
Medlem
Citat:
Har lite svårt att bestämma om jag ska binda om eller inte. Men vad jag förstår så kommer det nu bli att räntan binds om var 3:e månad och jag kommer då ha nya chanser att binda lånet längre fram om några månader om jag skulle så önska?
Ja du kan binda det rörliga lånet när som helst var tredje månad.
Citera
2023-11-19, 11:25
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Det rörliga lånet går att binda när som helst, det behöver inte vara vid en villkorsändring var tredje månad.
Citera
2023-11-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Det rörliga lånet går att binda när som helst, det behöver inte vara vid en villkorsändring var tredje månad.

Om jag kan binda om det när som helst varför fick jag då detta meddelande om att dags att välja ny räntebindningtid? Är det för att det då var låst innan och inte kunde bindas om (men nu går det då när som helst) ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in