För ett tag sedan diskuterades det mycket i media om personer som flera år efter diagnosticering vill få diverse NPF-diagnoser borttagna. Då de påstås hindra i arbetsliv och vardag som vuxen för de som anser sig ha vuxit ur eller blivit kvitt sina diagnoser.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...dhd-och-autism
Citat:
I april slog portarna upp för Sveriges första renodlade mottagning för diagnostisk omprövning – i Malmö. Hit kan den vända sig som inte längre känner igen sig i sin adhd- eller autismdiagnos och få en förnyad bedömning.
På mottagningen räknar man med att tio procent av de med adhd och autism inte längre uppfyller den diagnos som de fått i barndomen.
– Att man har med sig en diagnos som man inte känner igen sig i kan i sig vara ett lidande, säger Sophia Eberhard, chefsöverläkare i barnpsykiatri på Region Skåne.
Som autism (asperger)-diagnostiserad själv förstår jag dock inte riktigt vad diagnosen skulle ställa till med i vuxenlivet? Jag vet inte nödvändigtvis om min aspergerdiagnos från barndomen är "borta", eller om den från första början var feldiagnostiserad ADD. Men jag har med en god portion ansträngning lyckats klättra till ledarskapsposition på ett företag och är fast anställd sedan flera år tillbaka.
Jag har aldrig varit öppen med min diagnos och allt har bara flutit på för det mesta. Även om jag säkert ses som lite
egendomlig ibland. Så varför är folk så desperata med att faktiskt radera diagnosen från sina journaler? Det är ju inte som att man är del av något kast som är inristat i pannan med NPF-diagnos

Det är ju bara att hålla käften om det. Och blir man misstänkt för att ha NPF-diagnos och måste ljuga om det, ja då är väl diagnosen rätt från första början?!
Men själv har jag aldrig ens fått frågan.