2023-12-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Angående Idre så åkte hon fantastiskt bra för att vara junior och för att vara 1:a års junior extremt bra. Blir jättespännande att följa henne under säsongen oavsett skidskytte eller längd.

Instämmer!

Sedan ser jag det mer i långa loppet och egentligen är det först vid JVM som det börjar bli lite allvar..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-12-04 kl. 14:55.
Citera
2023-12-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det är världsklass och verkligen inte lätt att hålla samma nivå i längdskidor, men baserat på Idre-helgen, så är hon nog vårat största framtidslöfte på juniorsidan där också, när det gäller distans..

Elin Näslund och Minna Mikaelsson håller jag högt i sprint..

Ja Sollefteå Skidgym tjejerna gör det jättebra i Idre. Men jag tycker det finns några juniortjejer från Mora Skidgym som även åkte riktigt bra i juniorklass i Idre. Men även en tjej från Ulricehamn skidgym stack ut i det klassiska loppet och åkte snabbast Såg jag sista varvet (4 i mål)
Det skiftar mycket i juniorklass från år till år tycker jag för att utnämna någon enskild än dock.

Kusinerna från Vårby gjorde det enormt bra på sprinten. Näslund jättebra på skejtloppet som hon vann med 11 sek före den 1 år yngre tjejen från Borås där.

Både Lavén, Göransson, Tänglander var i Idre långt före exvis Polska 04:an Szkurat som var 15:e och 19:e på JVM i vintras på båda distansloppen.

Mycket intressant att följa i vinter!
Senast redigerad av Sveskidan 2023-12-04 kl. 21:33.
Citera
2023-12-06, 21:10
Medlem
Noterar två herrjuniorer åker i Östersund

Elias Danielsson sprint och Myhlback både sprint och 10 skejt.

Inga damjuniorer trots bättre resultat på flera juniorer, räknar 4 st som åkte snabbare än några av de uttagna (Gällivare Crusell och Idre Näslund/Göransson/Laven) i nationell grupp.

Boden JVM test nästa helg är säkert huvudfokus för juniorerna.
Citera
2023-12-07, 00:49
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Noterar två herrjuniorer åker i Östersund

Elias Danielsson sprint och Myhlback både sprint och 10 skejt.

Inga damjuniorer trots bättre resultat på flera juniorer, räknar 4 st som åkte snabbare än några av de uttagna (Gällivare Crusell och Idre Näslund/Göransson/Laven) i nationell grupp.

Boden JVM test nästa helg är säkert huvudfokus för juniorerna.

Redan tre juniorer i världscup denna säsong trots att ingen av de två som körde ifjol har varit med.
Citera
2023-12-07, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Redan tre juniorer i världscup denna säsong trots att ingen av de två som körde ifjol har varit med.

Kul att det trycker på underifrån särskilt på herrsidan där vi saknat medaljkandidater internationellt på seniornivå.
Citera
2023-12-07, 19:08
Medlem
Citat:
Kul att det trycker på underifrån särskilt på herrsidan där vi saknat medaljkandidater internationellt på seniornivå.

På herrsidan väntar man på att Anton Grahn ska bli frisk igen efter sin skada. Men det blir väl inte förrän nästa år tyvärr.
Citera
2023-12-07, 22:14
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
På herrsidan väntar man på att Anton Grahn ska bli frisk igen efter sin skada. Men det blir väl inte förrän nästa år tyvärr.
Inget nytt från Grahn?
Citera
2023-12-07, 22:19
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Inget nytt från Grahn?
Såg Grahn häromdagen på Erik Bergströms insta story vara ute och köra på snö!
Citera
2023-12-10, 07:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Någon som har koll på Emilia Eriksson från Ulricehamn? Av de som är anmälda till JVM-testet har hon lägst FIS-punkter efter Lavén, Näslund, Göransson, Oskarsson och Bråmer. Jag har inte alls noterat hennes namn tidigare men hon är bättre rankad en hel del namn som jag halv-känner till.
Citera
2023-12-10, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Någon som har koll på Emilia Eriksson från Ulricehamn? Av de som är anmälda till JVM-testet har hon lägst FIS-punkter efter Lavén, Näslund, Göransson, Oskarsson och Bråmer. Jag har inte alls noterat hennes namn tidigare men hon är bättre rankad en hel del namn som jag halv-känner till.

Funnits bakom dom 6-7 bästa 04:or och 05:or senaste åren. 9:a på JSM klassiska loppet förra säsongen.
Dock starkare i klassiskt än i fristil.
Framförallt måste det vara rejält mycket höjdmeter och klättring, då ser hon stark ut. Men hennes 10 k i Idre sticker ut. När Lavén går i kapp henne så följer hon med henne i 2 varv.

Hon kommer nog utmana dom bästa i vinter på vissa lopp.
Citera
2023-12-11, 17:08
Medlem
Boden JVM test 20 km skejt på fredag.
Eventtråd på Bodenhelgen?

Saknas endel i anmälan som stänger i morgon.
Dam:
Högst rankade Lavén/Näslund/Crusell måste gälla som storfavoriter och att dom tre kommer åka ensamma större delen av loppet får anses troligt.
Många utmanare om platserna 4-6
Landslagsåkarna Bråmer och Oskarsson ska ju vara bäst där sett till FIS ranking . Pedersen, Göransson, Kajsa Johansson, Wallenius, Tänglander och Alva Svahn kanske.

Herr:
Danielsson, Bergström och Nordlander högst rankade nu. Tillsammans med Nilsson måste vara favoriter till 3 ädlaste platserna.
Bakom gör Henden, Lindberg, Börjesson upp om platserna.
Kommer Myhlback till start håller jag han som knapp favorit före Bergström. Danielsson 3:a då.
Citera
2023-12-11, 22:40
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Boden JVM test 20 km skejt på fredag.
Eventtråd på Bodenhelgen?

Saknas endel i anmälan som stänger i morgon.
Dam:
Högst rankade Lavén/Näslund/Crusell måste gälla som storfavoriter och att dom tre kommer åka ensamma större delen av loppet får anses troligt.
Många utmanare om platserna 4-6
Landslagsåkarna Bråmer och Oskarsson ska ju vara bäst där sett till FIS ranking . Pedersen, Göransson, Kajsa Johansson, Wallenius, Tänglander och Alva Svahn kanske.

Herr:
Danielsson, Bergström och Nordlander högst rankade nu. Tillsammans med Nilsson måste vara favoriter till 3 ädlaste platserna.
Bakom gör Henden, Lindberg, Börjesson upp om platserna.
Kommer Myhlback till start håller jag han som knapp favorit före Bergström. Danielsson 3:a då.
Yes! Det blir en superintressant tävlingshelg där uppe i Boden! Alvar är anmäld till JVM-testet nu också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in