2023-11-29, 00:29
Moderator
Hjv9s avatar
Läste ikapp lite intervjuer med Elin Näslund från ÖA. Hon har tydligen ett större fokus på sprint in mot denna säsong då hon är riktigt sugen på att ta en individuell medalj på JVM. Låter väl klokt nu när det är hennes sista som säsong som junior och fristilssprint är den disciplin där hon är starkast och också lyckats bäst i.

Citat:
Ursprungligen postat av Elin Näslund
– Jag vill utvecklas maximalt i en disciplin. Jag vill bli bäst på sprint.

Citat:
Ursprungligen postat av Elin Näslund
– Att köra mot seniorer är roligast. Jag har fokuserat mycket på sprint under försäsongen. Jag har haft en bra försäsong och tränat jämnt och kontinuerligt
-

Såg samtidigt att det skrevs om att flera av åkarna från Hägglunds SK hade varit sjuka (förkylda) nyss. Kan kanske förklara att t.ex. Kajsa Johansson och Sigrid Hübenette presterade sämre i Idre än man hoppats på.
Citera
2023-11-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Läste ikapp lite intervjuer med Elin Näslund från ÖA. Hon har tydligen ett större fokus på sprint in mot denna säsong då hon är riktigt sugen på att ta en individuell medalj på JVM. Låter väl klokt nu när det är hennes sista som säsong som junior och fristilssprint är den disciplin där hon är starkast och också lyckats bäst i.

-

Såg samtidigt att det skrevs om att flera av åkarna från Hägglunds SK hade varit sjuka (förkylda) nyss. Kan kanske förklara att t.ex. Kajsa Johansson och Sigrid Hübenette presterade sämre i Idre än man hoppats på.

Lite överraskande för mig att inte Elin blev uttagen till Gällivare. Men möjligen kommer hon till Östersund där det är sprint på schemat. Även skejt där som hon vann äldre juniorklassen i Idrefjäll.

Jag Hägglundstjejerna var långt efter i Idre, men det förklarar saken då.
Även Östersundtjejerna (Alva Svahn och systrarna Andersson) var långt efter. Elebro dock fortsatt bra. Möjligen sjukdomar där också?
Citera
2023-11-30, 07:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Ser att Elsa Tänglander är anmäld till JVM-testet och Bauhaus Cup i Boden om två veckor. Satsar hon på längd denna säsong med tanke på att skidskyttets juniorcup har sin första tävlingshelg samtidigt?
Citera
2023-11-30, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ser att Elsa Tänglander är anmäld till JVM-testet och Bauhaus Cup i Boden om två veckor. Satsar hon på längd denna säsong med tanke på att skidskyttets juniorcup har sin första tävlingshelg samtidigt?

Det var överraskande, med tanke på att hon är en del av skidskyttelandslagets juniorlag i år.

Men det kanske går att dubblera i exvis UOS.
Citera
2023-12-03, 18:43
Medlem
ackefoleys avatar
Hög tid att dra igång junior-fokuset ordentligt för egen del. Något svårare med motivationen denna säsong av någon anledning. Kommer närmare JVM förhoppningsvis.

Tycker de italienska juniorerna ska bli intressant att följa. Strömstedt envisas med att upprepa i världscup-sändningarna hur svårt Italien har med rekryteringen, men på herrsidan har senaste årens U23, JVM och EYOF lovat gott. Ghio visade vid italienska premiären att han har ett försprång gentemot fjolårets EYOF-medaljörer Matli och Pozzi. Även ett par andra var före eller jämna med Pozzi och Matli idag. Tyder på en bra bredd. På damsidan håller jag med Strömstedt om att rekryteringen verkligen är svag. Oftast på tok för små startfält. De Martin Pinter förlorade iaf något överraskande fristilssprinten igår mot Gismondi och Del Rio men visade klassen i klassiska distansen idag och vann överlägset.
Citera
2023-12-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Det var överraskande, med tanke på att hon är en del av skidskyttelandslagets juniorlag i år.

Men det kanske går att dubblera i exvis UOS.

Jag uppfattar det som att Elsa föredrar längdskidor (roligare o vill även åka klassiskt) och kan inte se att det skulle ändrats efter den fina säsongsstarten i Idre..

Idolerna är dessutom Frida Karlsson och Charlotte Kalla, vad jag förstår..

Skidskyttet framstår som ett bra reservalternativ, om hon inte skulle lyckas lika bra i längdskidorna, skulle jag tro..
Citera
2023-12-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jag uppfattar det som att Elsa föredrar längdskidor (roligare o vill även åka klassiskt) och kan inte se att det skulle ändrats efter den fina säsongsstarten i Idre..

Idolerna är dessutom Frida Karlsson och Charlotte Kalla, vad jag förstår..

Skidskyttet framstår som ett bra reservalternativ, om hon inte skulle lyckas lika bra i längdskidorna, skulle jag tro..

Ok!
Då lär vi få följa juniorlandslagstjejen i skidskytte
hela säsongen i Längd Bauhaus cup och på JSM Längd.
Intressant.

Hon var ju 5:a redan förra året på JVM i skidskytte så jag är lite tveksam om Idre tävlingar i November avgör riktningen för säsongen dock.

JVM för skidskytte går i år 20 feb till 1 Mars. Startar direkt efter JSM veckan i längd.
Citera
2023-12-04, 10:00
Medlem
Jag antar att herrklassen (inkl äldre juniorer) gick samma bana som yngre juniorerna i 10km-löpet på Gålå i helgen?

FIS-punkt-systemet visade sig iaf från sin bästa sida. 07-an Leopold Strand som stod för en utklassningsseger i U18-klassen erhöll friska 605 FIS-punkter. Samma tid i herrklassen hade givit 79 FIS-punkter.

Det verkar rätt nyckfullt hur man väljer att föra in resultat i systemet. Ibland är det ju medvetet hopslaget just för FIS-punkternas skull.
Citera
2023-12-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ok!
Då lär vi få följa juniorlandslagstjejen i skidskytte
hela säsongen i Längd Bauhaus cup och på JSM Längd.
Intressant.

Hon var ju 5:a redan förra året på JVM i skidskytte så jag är lite tveksam om Idre tävlingar i November avgör riktningen för säsongen dock.

JVM för skidskytte går i år 20 feb till 1 Mars. Startar direkt efter JSM veckan i längd.

Det jag säger är att hon förmodligen hellre blir en stjärna i längdskidor än skidskytte, så känns det iaf..

Så länge resultaten är likvärdiga tror jag inte det är något snack, därmed måste nog skidskyttefolket hoppas på att hon levererar bättre i den sporten!

Angående Idre-tävlingarna, så visade de att hon redan hävdar sig bra som förstaårsjunior i längdskidor, vilket är ett bra kvitto och en boost inför fortsättningen..
Citera
2023-12-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det jag säger är att hon förmodligen hellre blir en stjärna i längdskidor än skidskytte, så känns det iaf..

Så länge resultaten är likvärdiga tror jag inte det är något snack, därmed måste nog skidskyttefolket hoppas på att hon levererar bättre i den sporten!

Angående Idre-tävlingarna, så visade de att hon redan hävdar sig bra som förstaårsjunior i längdskidor, vilket är ett bra kvitto och en boost inför fortsättningen..

Ok, jag känner inte henne så jag säger inte emot dig att hon valt längdskidor som sin prioriterade idrott nu.

Konstaterar bara att hon tillhör skidskyttets landslagsgrupper och blev 5:a (nära medalj) på JVM i skidskytte som 15 åring och det är riktigt bra även med internationella mått mätt.

Angående Idre så åkte hon fantastiskt bra för att vara junior och för att vara 1:a års junior extremt bra. Blir jättespännande att följa henne under säsongen oavsett skidskytte eller längd.
Citera
2023-12-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ok, jag känner inte henne så jag säger inte emot dig att hon valt längdskidor som sin prioriterade idrott nu.

Konstaterar bara att hon tillhör skidskyttets landslagsgrupper och blev 5:a (nära medalj) på JVM i skidskytte som 15 åring och det är riktigt bra även med internationella mått mätt.

Angående Idre så åkte hon fantastiskt bra för att vara junior och för att vara 1:a års junior extremt bra. Blir jättespännande att följa henne under säsongen oavsett skidskytte eller längd.

Jag känner inte Elsa heller, men följde henne i JVM (skidskytte) och har koll på tidigare resultat i längdskidor också, sedan finns det artiklar och intervjuer, där hon uttalat sig i just detta ämne..

Ja, det är sensationellt bra, men uppenbarligen tycker hon att längdskidor är roligare och är minst lika bra i klassisk skidåkning..

Hon har ju valt Sollefteå Skidgymnasium, men håller även igång skyttet, så nog prioriteras längdskidåkningen (vilket är helt rätt), då skidskyttet fortfarande finns kvar som alternativ..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-12-04 kl. 13:58.
Citera
2023-12-04, 14:26
Medlem
Citat:
Konstaterar bara att hon tillhör skidskyttets landslagsgrupper och blev 5:a (nära medalj) på JVM i skidskytte som 15 åring och det är riktigt bra även med internationella mått mätt

Det är världsklass och verkligen inte lätt att hålla samma nivå i längdskidor, men baserat på Idre-helgen, så är hon nog vårat största framtidslöfte på juniorsidan där också, när det gäller distans..

Elin Näslund och Minna Mikaelsson håller jag högt i sprint..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in