• 3
  • 4
2023-11-15, 16:55
Medlem
Varfr funkar inte ditt vanliga sparkonto?

Sg inte att din fru ser det!
Citera
2023-11-15, 17:32
Medlem
Dumpa frugan. cklig golddigger
Citera
2023-11-15, 18:39
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Min fru stter sprtt p pengar som bara den. Sjlv jobbar man fulltid med tv extraknck, medans frugan bara jobbar deltid, samt r den som spenderar verlgset mest. Jag har frskt frklara att vi mste dra in p utgifterna lnge nu, men hon lyssnar inte. Hon kper nytt skit hela tiden. Eftersom jag veckohandlar har jag brjat handla billigt p Lidl och andra lgpriskedjor. Bestllde exempelvis 40L tvl frn Tyskland frra veckan som min fru anser kliar. Ja, ni fattar nog. Har i hemlighet brjat strama t utgifterna i en dryg mnad nu, och redan har jag ftt oss att spara ca 24 000kr i mnaden. Problemet r bara det att vi lever ett jvla skitliv. Inte ens Rasken och Ida hade uthrdat i detta liv.

Eftersom jag drar in mer n tre gnger s mycket pengar som min fru, samt r den som "kostar minst" funderar jag p att ppna ett hemligt konto dr jag fr ver pengar varje mnad. r del fel av mig att gra det?

Helt rtt. ppna ett eget konto och p en annan bank n den ni har.
Citera
2023-11-15, 19:57
Medlem
Visst. Du kan ocks spara i fysiskt guld, s syns det inte p ngot konto och du har en retrttvg om bde ekonomi och frhllande brakar ihop.
Citera
2023-11-15, 22:45
Medlem
BevinLees avatar
Citat:
Min fru stter sprtt p pengar som bara den. Sjlv jobbar man fulltid med tv extraknck, medans frugan bara jobbar deltid, samt r den som spenderar verlgset mest. Jag har frskt frklara att vi mste dra in p utgifterna lnge nu, men hon lyssnar inte. Hon kper nytt skit hela tiden. Eftersom jag veckohandlar har jag brjat handla billigt p Lidl och andra lgpriskedjor. Bestllde exempelvis 40L tvl frn Tyskland frra veckan som min fru anser kliar. Ja, ni fattar nog. Har i hemlighet brjat strama t utgifterna i en dryg mnad nu, och redan har jag ftt oss att spara ca 24 000kr i mnaden. Problemet r bara det att vi lever ett jvla skitliv. Inte ens Rasken och Ida hade uthrdat i detta liv.

Eftersom jag drar in mer n tre gnger s mycket pengar som min fru, samt r den som "kostar minst" funderar jag p att ppna ett hemligt konto dr jag fr ver pengar varje mnad. r del fel av mig att gra det?

40 liter tvl lter ju sdr men du fr vl skriva upp det hon drar in p en lapp sen visar du vad du betalar till. Fattar hon nu? Om inte. Parkera henne i en billig 1:a ett halvr o lt henne klara sig sjlv. Frga sen om hon fattar lget
Citera
2023-11-16, 08:25
Medlem
LadySwedens avatar
Jag frstr inte vilket upplgg ni har idag. Kommer hon inte att mrka att pengar saknas? tminstone skulle jag mrka direkt om pengar fattades frn min mans konton, och d har jag inte ens tillgng till hans bank (vilket din fru tycks ha till er gemensamma bank, eller?). Jag behver ju hlla koll p hur vi ligger till ekonomiskt, och vet drfr nstan p ret hur mycket pengar som kommer in samt grs av med, fast d skter jag iof alla vardagliga inkp till hushllet (med hans pengar).

Fr att besvara frgan, s tycker jag att du slr nven i bordet (nr ni r ensamma). Lt henne grta och hota, men st fast vid vad du har bestmt. Att smyga gr dig bara till en fegis i bde hennes och dina gon, och du gr rtt (inte fel) i att hlla henne undan frn den buffert du anser att familjen behver.
Citera
2023-11-16, 14:57
Medlem
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
40 liter tvl lter ju sdr men du fr vl skriva upp det hon drar in p en lapp sen visar du vad du betalar till. Fattar hon nu? Om inte. Parkera henne i en billig 1:a ett halvr o lt henne klara sig sjlv. Frga sen om hon fattar lget
Smart, men har tyvrr varken hjrta eller stake till att slnga ut na till en etta. Jag drar in nstan 4 gnger s mycket som henne, detta vet hon till och med om.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag frstr inte vilket upplgg ni har idag. Kommer hon inte att mrka att pengar saknas? tminstone skulle jag mrka direkt om pengar fattades frn min mans konton, och d har jag inte ens tillgng till hans bank (vilket din fru tycks ha till er gemensamma bank, eller?). Jag behver ju hlla koll p hur vi ligger till ekonomiskt, och vet drfr nstan p ret hur mycket pengar som kommer in samt grs av med, fast d skter jag iof alla vardagliga inkp till hushllet (med hans pengar).

Fr att besvara frgan, s tycker jag att du slr nven i bordet (nr ni r ensamma). Lt henne grta och hota, men st fast vid vad du har bestmt. Att smyga gr dig bara till en fegis i bde hennes och dina gon, och du gr rtt (inte fel) i att hlla henne undan frn den buffert du anser att familjen behver.
Jo hon kommer ju frr eller senare mrka att pengar saknas. Hon brukar inte direkt kolla saldot p banken d hon oftast shoppar med ngot kreditkort. Har inte riktigt tnkt p hur jag skall gra dr, mer n att skylla p snkt ln/permittering samt nyemissioner i olika bolag och mste frsvara mitt gande...

Kommer troligen kra p hemliga kontot samt precis som du sade sl nven i bordet, situationen r illa.
Citera
2023-12-13, 22:01
Bannlyst
Citat:

Du r helt klart den mrkligaste mnniskan hr. Ena dan har du lst 1000000000 bcker och talar i tungor! Nu r du en smaaaart kille som vill lura frugan..Tror mer du r en liten knppgk som behver lite psykvrd! Kan det vara s?
Citera
2023-12-14, 12:28
Medlem
Varfr arbetar din fru inte heltid? Ni har barn men de r uppenbarligen s stora att de kan regga kansler i ditt namn. D gr de vl redan i skolan. Din fru br bidra mer till er gemensamma ekonomi. Arbetar hon deltid fr att ni vill att ngon ska vara hemma nr barnen kommer hem? Hur har ni delat upp arbetet i hemmet? Du jobbar heltid och har tv extrajobbb, du kan inte ha s mycket tid till annat n sova och ta. Vem skter tvtt, stdning, matlagning, kontakter med skola/frskola?
Anvnd den hr listan fr att se vem gr vad.
http://www.familjeradgivarna.se/uplo...fordelning.pdf
Sedan fr ni prata ihop er. Det ligger en mycket tung brda p dig att dra in pengar till familjen, hur lnge orkar du? Om ni fru arbetar mer s kan du kanske avst frn ett av extrajobben. F tid med barnen och egen tid till egna aktiviteter.
Tnkp att hur ni frdelar, ekonomi och arbetsuppgifter blir en frebild fr era barn. Vill du att de ska tro att pappas enda uppgift r att tjna pengar och mamma ska gra av med dem? Att pappa alltid jobbar och det r mamma man kan prata med om sorger och gldjemnen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in