• 3
  • 4
2023-11-15, 16:55
Medlem
Varför funkar inte ditt vanliga sparkonto?

Säg inte att din fru ser det!
Citera
2023-11-15, 17:32
Medlem
Dumpa frugan. Äcklig golddigger
Citera
2023-11-15, 18:39
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Min fru sätter sprätt på pengar som bara den. Själv jobbar man fulltid med två extraknäck, medans frugan bara jobbar deltid, samt är den som spenderar överlägset mest. Jag har försökt förklara att vi måste dra in på utgifterna länge nu, men hon lyssnar inte. Hon köper nytt skit hela tiden. Eftersom jag veckohandlar har jag börjat handla billigt på Lidl och andra lågpriskedjor. Beställde exempelvis 40L tvål från Tyskland förra veckan som min fru anser kliar. Ja, ni fattar nog. Har i hemlighet börjat strama åt utgifterna i en dryg månad nu, och redan har jag fått oss att spara ca 24 000kr i månaden. Problemet är bara det att vi lever ett jävla skitliv. Inte ens Rasken och Ida hade uthärdat i detta liv.

Eftersom jag drar in mer än tre gånger så mycket pengar som min fru, samt är den som "kostar minst" funderar jag på att öppna ett hemligt konto där jag för över pengar varje månad. Är del fel av mig att göra det?

Helt rätt. Öppna ett eget konto och på en annan bank än den ni har.
Citera
2023-11-15, 19:57
Medlem
Visst. Du kan också spara i fysiskt guld, så syns det inte på något konto och du har en reträttväg om både ekonomi och förhållande brakar ihop.
Citera
2023-11-15, 22:45
Medlem
BevinLees avatar
Citat:
Min fru sätter sprätt på pengar som bara den. Själv jobbar man fulltid med två extraknäck, medans frugan bara jobbar deltid, samt är den som spenderar överlägset mest. Jag har försökt förklara att vi måste dra in på utgifterna länge nu, men hon lyssnar inte. Hon köper nytt skit hela tiden. Eftersom jag veckohandlar har jag börjat handla billigt på Lidl och andra lågpriskedjor. Beställde exempelvis 40L tvål från Tyskland förra veckan som min fru anser kliar. Ja, ni fattar nog. Har i hemlighet börjat strama åt utgifterna i en dryg månad nu, och redan har jag fått oss att spara ca 24 000kr i månaden. Problemet är bara det att vi lever ett jävla skitliv. Inte ens Rasken och Ida hade uthärdat i detta liv.

Eftersom jag drar in mer än tre gånger så mycket pengar som min fru, samt är den som "kostar minst" funderar jag på att öppna ett hemligt konto där jag för över pengar varje månad. Är del fel av mig att göra det?

40 liter tvål låter ju sådär men du får väl skriva upp det hon drar in på en lapp sen visar du vad du betalar till. Fattar hon nu? Om inte. Parkera henne i en billig 1:a ett halvår o låt henne klara sig själv. Fråga sen om hon fattar läget
Citera
2023-11-16, 08:25
Medlem
LadySwedens avatar
Jag förstår inte vilket upplägg ni har idag. Kommer hon inte att märka att pengar saknas? Åtminstone skulle jag märka direkt om pengar fattades från min mans konton, och då har jag inte ens tillgång till hans bank (vilket din fru tycks ha till er gemensamma bank, eller?). Jag behöver ju hålla koll på hur vi ligger till ekonomiskt, och vet därför nästan på öret hur mycket pengar som kommer in samt görs av med, fast då sköter jag iof alla vardagliga inköp till hushållet (med hans pengar).

För att besvara frågan, så tycker jag att du slår näven i bordet (när ni är ensamma). Låt henne gråta och hota, men stå fast vid vad du har bestämt. Att smyga gör dig bara till en fegis i både hennes och dina ögon, och du gör rätt (inte fel) i att hålla henne undan från den buffert du anser att familjen behöver.
Citera
2023-11-16, 14:57
Medlem
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
40 liter tvål låter ju sådär men du får väl skriva upp det hon drar in på en lapp sen visar du vad du betalar till. Fattar hon nu? Om inte. Parkera henne i en billig 1:a ett halvår o låt henne klara sig själv. Fråga sen om hon fattar läget
Smart, men har tyvärr varken hjärta eller stake till att slänga ut na till en etta. Jag drar in nästan 4 gånger så mycket som henne, detta vet hon till och med om.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag förstår inte vilket upplägg ni har idag. Kommer hon inte att märka att pengar saknas? Åtminstone skulle jag märka direkt om pengar fattades från min mans konton, och då har jag inte ens tillgång till hans bank (vilket din fru tycks ha till er gemensamma bank, eller?). Jag behöver ju hålla koll på hur vi ligger till ekonomiskt, och vet därför nästan på öret hur mycket pengar som kommer in samt görs av med, fast då sköter jag iof alla vardagliga inköp till hushållet (med hans pengar).

För att besvara frågan, så tycker jag att du slår näven i bordet (när ni är ensamma). Låt henne gråta och hota, men stå fast vid vad du har bestämt. Att smyga gör dig bara till en fegis i både hennes och dina ögon, och du gör rätt (inte fel) i att hålla henne undan från den buffert du anser att familjen behöver.
Jo hon kommer ju förr eller senare märka att pengar saknas. Hon brukar inte direkt kolla saldot på banken då hon oftast shoppar med något kreditkort. Har inte riktigt tänkt på hur jag skall göra där, mer än att skylla på sänkt lön/permittering samt nyemissioner i olika bolag och måste försvara mitt ägande...

Kommer troligen köra på hemliga kontot samt precis som du sade slå näven i bordet, situationen är illa.
Citera
2023-12-13, 22:01
Bannlyst
Citat:

Du är helt klart den märkligaste människan här. Ena dan har du läst 1000000000 böcker och talar i tungor! Nu är du en smaaaart kille som vill lura frugan..Tror mer du är en liten knäppgök som behöver lite psykvård! Kan det vara så?
Citera
2023-12-14, 12:28
Medlem
Varför arbetar din fru inte heltid? Ni har barn men de är uppenbarligen så stora att de kan regga kansler i ditt namn. Då går de väl redan i skolan. Din fru bör bidra mer till er gemensamma ekonomi. Arbetar hon deltid för att ni vill att någon ska vara hemma när barnen kommer hem? Hur har ni delat upp arbetet i hemmet? Du jobbar heltid och har två extrajobbb, du kan inte ha så mycket tid till annat än sova och äta. Vem sköter tvätt, städning, matlagning, kontakter med skola/förskola?
Använd den här listan för att se vem gör vad.
http://www.familjeradgivarna.se/uplo...fordelning.pdf
Sedan får ni prata ihop er. Det ligger en mycket tung börda på dig att dra in pengar till familjen, hur länge orkar du? Om ni fru arbetar mer så kan du kanske avstå från ett av extrajobben. Få tid med barnen och egen tid till egna aktiviteter.
Tänkpå att hur ni fördelar, ekonomi och arbetsuppgifter blir en förebild för era barn. Vill du att de ska tro att pappas enda uppgift är att tjäna pengar och mamma ska göra av med dem? Att pappa alltid jobbar och det är mamma man kan prata med om sorger och glädjeämnen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in