• 1
  • 2
2023-11-14, 13:35
Medlem
Att ljuga är alltid etiskt tillåtet.

Att ljuga är ibland etiskt tillåtet.

Att ljuga är aldrig etiskt tillåtet.

I vilket fall är det rätt och varför är det rätt då?

Rätt = inte fel.

Fel = inte rätt.

Vi bör inte handla fel och vi bör handla rätt.

Din idé bör få stöd av relevanta icke etiska faktum, extern support kanske av faktum om vår psykologi. Inget bör utan ett kan. Det bör få intern support, alltså tillvara på vad moral är i sig, att orsaka lidande är fel, vi bör respektera varandras välbefinnande, exempelvis. Den måste vara koherent därmed kan en handling i en situation inte vara både rätt och fel samtidigt.
Citera
2023-11-14, 13:53
Avstängd
Att ljuga för sig själv eller andra?
Citera
2023-11-14, 16:06
Medlem
Etiskt enligt vad?

Det finns väldigt många olika etiska förhållningssätt. De flesta kan delas in i tre metaetiska kategorier beroende på om det är tanken, handlingen eller konsekvensen som räknas. I Kants deontologiska etik, där det är handlingen som räknas, är det alltid fel att ljuga, men enligt sinnelagsetik är inte en lögn i sig alltid fel, och enligt konsekvensetik kan det t.o.m. vara rätt att ljuga.
Citera
2023-11-14, 16:07
Medlem
link71s avatar
Om man ljuger om handlingen för konsekvensen är bra för en själv är det inte etiskt.
Citera
2023-11-15, 14:03
Medlem
Fins ju Vita Lögner
Citera
2023-11-26, 16:37
Medlem
MrFishboys avatar
Fast frågan blir ju haltande. Beror ju på den egna inställningen, pliktetiker samt dygdetiker skulle ju säga att man aldrig ska ljuga. Personligen lever jag efter principen; jag ljuger aldrig och med det menas att jag säger inte allt jag tänker på, men det jag säger är sant. Sen vet jag att de flesta människor ljuger frekvent, för det är den sociala koden. Oftast leder det till att människor säger en sak, gör en annan och vill att det som de sa skall vara det man är övertygad om.
Citera
2023-11-26, 19:25
Medlem
Snarare gäller etiskt påbud att ljuga eftersom sanningen kan uppfattas kränkande.
Citera
2023-11-26, 19:33
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Handleme
Etiskt enligt vad?

Detta. I exempelvis Kina är den vita lögnen erkänd och påbjuden framför att förlora ansiktet eller, än värre, få någon annan att förlora ansiktet.
Citera
2023-12-21, 12:42
Avstängd
Ljuga ska man ju försöka att inte göra/göra så lite som möjligt imo.

Sen kan man ju ljuga i olika avsikter också. Du tänker på vita lögner? (Tv4)
Citera
2023-12-21, 14:22
Medlem
a-mortals avatar
Att ljuga är oetiskt på samma sätt som det är oetiskt att säga sanningen. Det är oetiskt när det avsiktligt skadar någon.
Citera
2023-12-21, 15:15
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
Att ljuga är alltid etiskt tillåtet.

Att ljuga är ibland etiskt tillåtet.

Att ljuga är aldrig etiskt tillåtet.

I vilket fall är det rätt och varför är det rätt då?

Rätt = inte fel.

Fel = inte rätt.

Vi bör inte handla fel och vi bör handla rätt.

Din idé bör få stöd av relevanta icke etiska faktum, extern support kanske av faktum om vår psykologi. Inget bör utan ett kan. Det bör få intern support, alltså tillvara på vad moral är i sig, att orsaka lidande är fel, vi bör respektera varandras välbefinnande, exempelvis. Den måste vara koherent därmed kan en handling i en situation inte vara både rätt och fel samtidigt.
En deontolog skulle anse att det aldrig är tillåtet att ljuga. En utilitarist skulle säga att det beror på vilka konsekvenser lögnen leder till. En dygdetiker hade accepterat vita lögner men förkastat lögner med last.
Citera
2023-12-21, 15:15
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Att ljuga är oetiskt på samma sätt som det är oetiskt att säga sanningen. Det är oetiskt när det avsiktligt skadar någon.
Vad menar du med att det är "oetiskt" att säga sanningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in