2023-11-15, 22:36
Medlem
Så nu vi börjar tröttna på alla spekulationer om människorna som bor i området.

Vad vill ni veta? (Nej bor inte kvar på Åviken eller i samhället men är där ofta).

Ja det blev problematisk på Furuhall när man tryckte in så många nyinkomna invandrare i ett tidigare thight fungerande samhälle. Och ja tom dom som bott där i 40 år avflyttande pga detta och husen inte underhölls.
Kan säga att om Furuhall rustas upp är det många som kan tänka dig flytta tillbaka för den gemenskapen som fanns oavsett din hudton, ras, kultur eller religion är sällan skådad och gav så mycket till alla i området.

När standarden på Furuhall inte godkändes för migrations boende flyttades många till Åviken dock dom gamla dumpade man kvar på Furuhall.

Men jag som svensk är inte rädd för att gå genom Åviken kväll eller natt tid klimatet är förändrat i hela världen absolut men jag är inte mer på min vakt på Åviken än Södermalm.

Politiskt... Finns eldsjälar som kämpar men tyvärr även tagit in drägg i kommunhuset med både aktivt missbruk och kvinnomisshandlare.

Gnosjö är ett arbetar samhälle med arbetar löner och människor som bara vill ha en vanlig vardag med säkra jobb. Det är lite mer problematisk nu än för 20år sen men det är mycket pga informations samhället att alla vet om allt.
Bara för det inte syntes eller hördes gick det ganska vilt till då med och allt fanns tillgängligt för alla men det fanns en underliggande förståelse då om att man tog hand om varandra.

Det är ett väldigt härligt samhälle som har all potential men tyvärr med sista gänget invandring kom även rasismen som inte fanns tidigare.

BO var en härlig kvinna med mycket omtanke för andra men även sträng mot oss ungar när vi hittade på bus förr i tiden. Hon har en fantastisk familj men hennes man vet jag inte mycket om och absolut inget om pisserier.

Finns andra i samhället däremot och då pratar vi inte från utstötta Åviken. Kan säga av dom 160 miljonärerna i kommunen är minst 10 värre än man nånsin hittar på dessa områden.

Några frågor på detta?
Citera
2023-11-15, 22:40
Medlem
Åviken är hela området, med villor, skola samt Kvarngatan som är benämningen för själva flerbostadshusområdet där kvinnan bodde.
Kvarngatan är blandat med olika folk, dels är där billigare att bo än i övriga Gnosjö, men det är också tex som nyinflyttad lättare att få tag i bostad där. Jag har aldrig varit rädd för att vistas nära området.

Vad jag förstått så kom kvinnan med sin familj under Balkankriget på 90-talet. De är alla mycket väl integrerade i samhället. Barn och barnbarn med respektive har samtliga, för Gnosjö, väldigt bra arbeten och välordnade liv.

Från kvinnans bostad går man genom ett villakvarter för att komma till området där hon hittades död. Området där hon hittades ligger i Vinkåsen, som är ett nybyggt område i Gnosjö. Det är lite mer onaturligt för ”pundare” att vistas i just det området, där är mest skolbarn som går till och från skolan samt glada motionärer.

Jag skulle tippa på vansinnesdåd av en ensam galning som kommit lös eller något yngre grabbgäng som brukar stöka till det på byn.
Senast redigerad av nyfiken-svart 2023-11-15 kl. 22:49.
Citera
2023-11-15, 23:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken-svart
Åviken är hela området, med villor, skola samt Kvarngatan som är benämningen för själva flerbostadshusområdet där kvinnan bodde.
Kvarngatan är blandat med olika folk, dels är där billigare att bo än i övriga Gnosjö, men det är också som nyinflyttad lättare att få tag i bostad där.

Vad jag förstått så kom kvinnan med sin familj under Balkankriget på 90-talet. De är alla mycket väl integrerade i samhället. Barn och barnbarn med respektive har samtliga, för Gnosjö, väldigt bra arbeten och välordnade liv.

Från kvinnans bostad går man genom ett villakvarter för att komma till området där hon hittades död. Området där hon hittades ligger i Vinkåsen, som är ett nybyggt område i Gnosjö. Det är lite onaturligt för knarkare att vistas i just det området, där är mest skolbarn som går till och från skolan samt glada motionärer.

Jag skulle tippa på vansinnesdåd av en ensam galning som kommit lös eller något yngre grabbgäng som brukar stöka till det i byn.

Det fetade: det är inte ovanligt att stökiga tonåringar, unga vuxna som håller på med narkotika och annan typ av kriminalitet "hänger" omkring mer offentliga platser som skolor, idrottsplatser och liknande för att göra upp sina affärer. På andra platser är det halvvanligt om rapporter om skjutningar, knivningar och liknande kring den typ av platser. Så möjligt är att hon mötte någon/några såg något de inte tyckte hon skulle sett?

Då är det som jag trodde beträffande att hon är en "gammal invandrare" sett till hur länge hon bott här (var nästan inne på tanken att de kanske kom som arbetskraftsinvandrare från Jugoslavien än längre tillbaka).

Men jag är mycket skeptisk till att det skulle vara ett såkallat vansinnesdåd, och så tidigt spekulera om det. Det exempel du ger, ett grabbgäng som driver omkring och bråkar kan man väl inte säga är ett "vansinnesdåd" om de ganska förutsägbart eskalerar sitt våld och dödar någon till slut. Eller en svårt psyksjuk?

Ett "vansinnesdåd" är för mig en ganska oförutsägbar abnormhandling från någon.
Citera
2023-11-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade: det är inte ovanligt att stökiga tonåringar, unga vuxna som håller på med narkotika och annan typ av kriminalitet "hänger" omkring mer offentliga platser som skolor, idrottsplatser och liknande för att göra upp sina affärer. På andra platser är det halvvanligt om rapporter om skjutningar, knivningar och liknande kring den typ av platser. Så möjligt är att hon mötte någon/några såg något de inte tyckte hon skulle sett?

Då är det som jag trodde beträffande att hon är en "gammal invandrare" sett till hur länge hon bott här (var nästan inne på tanken att de kanske kom som arbetskraftsinvandrare från Jugoslavien än längre tillbaka).

Men jag är mycket skeptisk till att det skulle vara ett såkallat vansinnesdåd, och så tidigt spekulera om det. Det exempel du ger, ett grabbgäng som driver omkring och bråkar kan man väl inte säga är ett "vansinnesdåd" om de ganska förutsägbart eskalerar sitt våld och dödar någon till slut. Eller en svårt psyksjuk?

Ett "vansinnesdåd" är för mig en ganska oförutsägbar abnormhandling från någon.

Som jag skrev: ”jag tippar” och så hade jag också ett ”eller” mellan vansinnesdåd och grabbgäng.

Grönområdet där hon hittades skulle jag säga är lite mer off. Det är sällan man möter någon människa överhuvudtaget när man går där.
Citera
2023-11-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabra
Kan det vara Älg? ☺️
Hörde att det ryktas om knivhugg 🧐
Citera
2023-11-15, 23:24
Medlem
Citat:
Som jag skrev: ”jag tippar” och så hade jag också ett ”eller” mellan vansinnesdåd och grabbgäng.

Grönområdet där hon hittades skulle jag säga är lite mer off. Det är sällan man möter någon människa överhuvudtaget när man går där.

Ja, jag är lite syrlig, jag är lite allergisk mot benämningen "vansinnesdåd". För ett par år sedan blev det lite för populärt att använda bland poliser, och väldigt tidigt efter något hade hänt. Innan man hunnit fundera över någon förklaring till vad som hänt, vilket det nästan alltid gör även om det inte är ursäktligt.

Jag vet inte exakt plats men ligger det mellan skolan och området hon bodde eller var det mer mot idrottsplatsen? Tänker ifall hon mötte någon/några hon kanske kände igen från sitt bostadsområde. Eller någon kände igen henne, ifall det nu fanns konflikter av något slag i hennes tillvaro.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-15 kl. 23:37.
Citera
2023-11-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, jag är lite syrlig, jag är lite allergisk mot benämningen "vansinnesdåd". För ett par år sedan blev det lite för populärt att använda bland poliser, och väldigt tidigt efter något hade hänt.

Jag vet inte exakt plats men ligger det mellan skolan och området hon bodde eller var det mer mot idrottsplatsen? Tänker ifall hon mötte någon/några hon kanske kände igen från sitt bostadsområde.

Tänk den här ordningen:

Skola - BO:s bostad - villaområde - skog - grönområdet/cykelvägen där hon hittades - villaområde - idrottsplats - skog
Citera
2023-11-16, 00:08
Medlem
Citat:
Tänk den här ordningen:

Skola - BO:s bostad - villaområde - skog - grönområdet/cykelvägen där hon hittades - villaområde - idrottsplats - skog

Hon hittas mellan väg 151 och Åsenhögavägen?
Citera
2023-11-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ja, jag är lite syrlig, jag är lite allergisk mot benämningen "vansinnesdåd". För ett par år sedan blev det lite för populärt att använda bland poliser, och väldigt tidigt efter något hade hänt. Innan man hunnit fundera över någon förklaring till vad som hänt, vilket det nästan alltid gör även om det inte är ursäktligt.

Jag vet inte exakt plats men ligger det mellan skolan och området hon bodde eller var det mer mot idrottsplatsen? Tänker ifall hon mötte någon/några hon kanske kände igen från sitt bostadsområde. Eller någon kände igen henne, ifall det nu fanns konflikter av något slag i hennes tillvaro.

Här ser du cykelvägen 57,3661197, 13,7487778

Det är absolut inte den delen av samhället man förväntar sig nått sånt då det mest är skolungdomar utan fordon till gymnasiet och pensionärer som går där mest.

Tidigare var det väldigt skogit men börjat avverka för ny bebyggelse, finns både gamla dammar och nån kvarn kvar utmed vägen.
Citera
2023-11-16, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yezzez
Här ser du cykelvägen 57,3661197, 13,7487778

Det är absolut inte den delen av samhället man förväntar sig nått sånt då det mest är skolungdomar utan fordon till gymnasiet och pensionärer som går där mest.

Tidigare var det väldigt skogit men börjat avverka för ny bebyggelse, finns både gamla dammar och nån kvarn kvar utmed vägen.

Ja, det är ganska tidigt på kvällen, om hon hittas ca 18:45. Skolorna bör ha slutat
för dagen men ungdomar kan ju rört sig till och från fritidsaktiviteter, innebandy, körsång och likt. Så det kanske kan ses som riskabelt för en GM att ge sig på någon där....eller är det kanske mer öde där?
Citera
2023-11-16, 00:50
Medlem
Churchis avatar
Citat:
Ja, det är ganska tidigt på kvällen, om hon hittas ca 18:45. Skolorna bör ha slutat
för dagen men ungdomar kan ju rört sig till och från fritidsaktiviteter, innebandy, körsång och likt. Så det kanske kan ses som riskabelt för en GM att ge sig på någon där....eller är det kanske mer öde där?

Det kan vara relativt öde och lugnt på den sträckan. Några hundra meter skog efter du passerat 151:an innan du når vinkåsen. Som någon annan nämnde är där en å med lämningar av någon slags kvarn/damm.

Saxat från Vn

Citat:
Förhören har dock så här långt inte gett polisen så mycket att gå på.

– Vi har inte fått fram något som tyder på att hon skulle ha varit ovän med någon.

Information från kvinnans make tyder på att kvinnan inte blev rånad.

– Vad vi känner till nu så hade kvinnan inga särskilda värdeföremål med sig och det är heller ingenting som saknas, utifrån det vi har fått veta tills nu, säger Bo Kellerth.

Känns ju skumt. Antigen så har någon försökt råna henne men hon har inget av värde och förövaren/förövarna dödar henne på något sätt och drar. Eller någon närstående.
Senast redigerad av Churchi 2023-11-16 kl. 00:58.
Citera
2023-11-16, 03:52
Alla närstående har suttit i förhör och ryktet säger att BOs make Iv*n är misstänkt för dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in