• 2
  • 3
2023-11-15, 14:22
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Det missade ingenting. Det besparades allt lidande som livet innebr.
Citera
2023-11-15, 14:26
Medlem
Vldtagen av mor och far med fdseln, det som skulle varit en gva.
Citera
2023-11-22, 01:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det finns tv vergripande alternativ som jag ser det, som influerar bilden av oss:
1) Vi fantiserar om ett barn som inte existerar, blir knslosamma, och agerar utifrn det.
2) Vi tittar p fostret som r verkligt, tnker efter, och lter det styra vrt beteende.

Personligen s har jag svrt att tro att (1) kan leda till varken bttre utfall rent praktiskt vad gller mnniskors vlmende, eller till bttre sjlvbild fr mnskligheten. Tycker du (1) r mer lovande?

Jag vet inte.

Vad hnder om man tummar lite p moraliska principer? Om man lttar lite p frestllningen om livets helighet fr att det verkar rationellt ur ett visst perspektiv. Blir utfallet bra p lng sikt?
Har vi vervgt det faktum att dynamiska system r knsliga fr sm ndringar nr vi justerar i vra moraliska kompasser som blev oss givna av naturen?
Det r nog det jag undrar.
Citera
2023-11-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag vet inte.

Vad hnder om man tummar lite p moraliska principer? Om man lttar lite p frestllningen om livets helighet fr att det verkar rationellt ur ett visst perspektiv. Blir utfallet bra p lng sikt?
Har vi vervgt det faktum att dynamiska system r knsliga fr sm ndringar nr vi justerar i vra moraliska kompasser som blev oss givna av naturen?
Det r nog det jag undrar.
Jag personligen skulle inte ha ngot emot att g tillbaka till livet som hunter-gatherer. Men det r ett spr vi har lmnat fr lnge sen och det verkar orimligt att tro att vi ngonsin kommer byta spr. Visst kanske man kan tnka sig att vi skulle kunna ha ngon slags dualitet dr vi r bde naturliga och moderna, men det verkar inte heller vara ngot som folk r intresserade av.

S frn mitt perspektiv tycks vi, tminstone fr nrvarande, inte ha mycket till val annat n att omfamna det moderna, dr vrlden beter sig enligt fysikens lagar och tekniken (frhoppningsvis) fyller igen tomrummen som bildas av att titta rationellt p livet. Vra intuitioner funkade frut, men dagens vrld r annorlunda n vrlden som trnade fram vra knslor. Den blir mer annorlunda, snabbare, dessutom.

I vilket fall s r det inte speciellt relevant vad jag tycker om ngot snt globalt fenomen, men de frgorna du stller tycker jag du ska utforska p egen hand. Tyvrr s r svaret lite s att man mste gra sig av med sakerna du undrar om fr att kunna avgra vilken effekt dom har. Man kan s klart inte ha kvar dom och bara "tnka ut" vad skillnaden blir ifall dom frsvinner. Man mste experimentera; det r priset av genuin nyfikenhet.
Citera
2023-11-22, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det missade ingenting. Det besparades allt lidande som livet innebr.

Behver tvunget inte vara s, ens liv blir vad andra gr det till.
Citera
2023-11-22, 13:02
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Behver tvunget inte vara s, ens liv blir vad andra gr det till.

Det finns inget att f i livet. Jag och andra har frklarat det utfrligt i trden om antinatalism.
Citera
2023-11-22, 13:59
Medlem
Citat:
Det finns inget att f i livet. Jag och andra har frklarat det utfrligt i trden om antinatalism.
Du kommer hit utan ngonting, du lmnar utan ngonting, och dremellan s fr du upplevelser. Det vill sga, livet utgrs till 100% av gvor.

Att din hjrna tycker att gvorna r mestadels skit r s klart ett lokalt fenomen, och andra hjrnor tycker, som du mste frst vid det hr laget, att gvorna r vervgande bra.

Den som har en hjrna som tycker allt r skit, och dessutom vill att andras hjrnor ska tycka detsamma, ven de hjrnor som tycker allt r okej, har vl en hel del att frga sig sjlv. Vad beror det p? Har du en hjrna som mr bttre om andra hjrnor mr smre? Eller vad r det underliggande sklet?
Citera
2023-11-22, 14:08
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Du kommer hit utan ngonting, du lmnar utan ngonting, och dremellan s fr du upplevelser. Det vill sga, livet utgrs till 100% av gvor.

Att din hjrna tycker att gvorna r mestadels skit r s klart ett lokalt fenomen, och andra hjrnor tycker, som du mste frst vid det hr laget, att gvorna r vervgande bra.

Den som har en hjrna som tycker allt r skit, och dessutom vill att andras hjrnor ska tycka detsamma, ven de hjrnor som tycker allt r okej, har vl en hel del att frga sig sjlv. Vad beror det p? Har du en hjrna som mr bttre om andra hjrnor mr smre? Eller vad r det underliggande sklet?

Alla som r inte r frstndshandikappade tycker att livet r skit. De modigaste tar livet av sig ganska fort. De ngot mindre modiga tar inte livet av sig eller gr det bara efter svra motgngar/outhrdligt lidande men sger alltid rligt att livet r skit. S har vi den sista gruppen - det r bde den stora majoriteten och de allra fegaste. De tar aldrig livet av sig och r inte heller rliga med att livet r skit utan ljuger fr att uthrda. Svrare n s r det faktiskt inte.
Citera
2023-11-22, 19:01
Medlem
Citat:
Alla som r inte r frstndshandikappade tycker att livet r skit. De modigaste tar livet av sig ganska fort. De ngot mindre modiga tar inte livet av sig eller gr det bara efter svra motgngar/outhrdligt lidande men sger alltid rligt att livet r skit. S har vi den sista gruppen - det r bde den stora majoriteten och de allra fegaste. De tar aldrig livet av sig och r inte heller rliga med att livet r skit utan ljuger fr att uthrda. Svrare n s r det faktiskt inte.

Upp till 90% av alla som begr suicid har ngon form av psykisk sjukdom.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in