Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Visst, men jag är ju född för rätt så länge sen. Hur gör man motsvarande för ett ofött barn?
Det du säger att ett ofött barn alltså inte har några rättigheter, inte ens rätten att leva.
Det är så lagstiftningen ser ut, men det är väl inte självklart att det intuitivt känns rätt.
I så fall har jag problem med följande:
- Du går längst en gata. Det kommer en person gående mot dig och när hen passerar slår hen dig hårt i magen så att du segnar ner. Men hen fortsätter bara att gå.
- Du vänder dig om och ser att hen delar ut ett slag även mot nästa person. Det råkar vara en gravid kvinna som får missfall.
Vilken handling är värst? Slaget mot dig eller slaget mot den gravida kvinnan?
Jag tror de flesta skulle säga att det ändå var värre att slå en gravid kvinna, särskilt med tanke på att hon fick missfall på grund av det.
Men vad säger du när jag upplyser dig om att hon just var på väg till abort-kliniken för att göra sig av med det där som levde i hennes mage?
Svåra frågor, eller hur? När förlorade barnet sina rättigheter? Före eller efter abort-beslutet? Borde gärningspersonen dömmas för misshandel eller på grund av barnet dömmas för grov misshandel? Och i så fall varför.