• 6
  • 7
2023-11-14, 20:52
Medlem
Friterar i en vanlig kastrull. Hade en fritös som fick sönder men kastrull och frityrolja på induktionshällens turbo effekt fungerar minst lika bra. Köper frityrolja på Lidl. Återanvänder den, silar genom ett kaffefilter och en tratt (annars kostar bara oljan 80 kr varje gång man friterar).
Citera
2023-11-14, 21:25
Medlem
lidls pommes är de enda som blir bra i ugn ej varmluft
Citera
2023-11-14, 22:07
Medlem
Jag steker dom i lite rapsolja. Pommes alltså. Testa. Blir gatukökspommes
Citera
2023-11-15, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julmustvarjedag
bra veta om man nångång råkar på dålig olja. Och inte har nytt för tillfället.

Men fritösen är nice, den tål 10 friteringar med samma olja om man endast friterar
pommes.

Friterar man annat som kyckling, fisk och annat blir det fort uselt.

Brukar numera fritera fisk och annat i stekpanna med olja, har då typ 1.5dl rapsolja

Hålla fritösen fräsch till pommes är värt, då det är flera liter olja i den.

jag friterar bara i en liten kastrull med jordnötsolja haha, lite liten för pommes men skitbra för små kycklingbitar som tex;

https://www.citygross.se/matvaror/ko...-p101283127_KG

Bara till att bröda dom och kasta i. skitgott.
Citera
2023-11-15, 23:06
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RawaMajid
Dom blir ju brända i en timma. Det står att det ska vara 20-30 min under 200-225 grader.

Dom är inte friterade så vitt jag vet, tanken är ju att dom ska friteras, i ugnen bakas dom bara. Hur du tror att dom ska göras i ugn i grunden är märkligt?

Vilka pommes köper du i så fall då?

Jo, dom är friterade.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De är inte friterade.

Och jag råkade glömma ugnspommes en gång och de var inne i 35 minuter och helt bruna. En timme? Det är något fel på din ugn.

Klart dom är. Precis samma koncept som McDonald's och de flesta restauranger kör på. Infrysta efter första friteringen, de lämnar sista friteringen åt kunden och låter de som inte förstår bättre köra dom i ugnen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheMandalorian
Frityrolja + lite gammalt baconfett i kastrull. I med köttermometer och vänta tills det är 165 grader. I med pommes, rör runt försiktigt då och då, vänta tills de är som man vill ha dem.

Låt sedan oljan svalna, häll i flaska och använd igen 4-6 gånger. Sen åker den med nästa tur till ÅVC.

Testa med talg, tacka mig sen. Fast är man ute efter nåt så gott är det ju bara att köpa lite potatis och göra hemgjort hela vägen.

Så här gör man perfekta pommes förresten för er som bryr er
https://www.seriouseats.com/perfect-french-fries-recipe
Citera
2023-11-15, 23:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jo, dom är friterade.

Nej, de är delvis tillagade i en process med lite fett och utan fritering.
Citera
2023-11-16, 02:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man hettar upp en kittel/gjutjärnsgryta med rapsolja och friterar skiten. Man friterar helt enkelt.
Det jag inte fattar/vet är hur detta är ekonomiskt. Olja är ju pissdyrt idag. Gissar att man kan återanvända oljan? Har ingen riktig koll på fritering.
Citera
2023-11-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
I princip är en varmluftsugn exakt samma som en Airfryer (Eller luftfritös, som många kallar det)

Varför köper man en mackapär som många redan har i köket Är det inte onödigt ? (Om man nu har en varmluftsugn och inte den gamla sortens spis)

Så är det. Airfryer är exakt samma som en varmluft-ugn. Oftast folk med dåligt kök som saknar riktig varmluft-ugn som skaffar airfyer. Det förstår man ju, en billig lösning.
Citera
2023-11-16, 10:54
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det jag inte fattar/vet är hur detta är ekonomiskt. Olja är ju pissdyrt idag. Gissar att man kan återanvända oljan? Har ingen riktig koll på fritering.

Det går att samla upp och återanvända oljan. Fast vem orkar göra det. Rätt äckligt också. Det är inte tänkt som en ekonomisk lösning och hälsosam lösning utan man gör det för att det är gott.

Sedan är inte raps eller solrosolja så värst dyrt. Kostar rätt mycket i el att köra en airfyer eller ugn också på vintern.
Citera
2023-11-16, 11:27
Medlem
Sladdarens avatar
Har man gott om tid så kan man göra så här :

https://www.youtube.com/watch?v=I-mWa_GqIEg

Sen finns det kommentarer under som tycker vissa steg är onödiga eller vill förändra dom stegena
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in