Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-29, 16:49
  #13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xCAFEBABE
runarSten: Tack! Jag har validering på e-postadressen, samt att man måste bekräfta den via ett e-postmeddelande. Design är inte min starkaste sida, då jag inte är en designer. Det är ingen template. Jag har skapat den själv.
Ledsen att säga det, men det syns väldigt tydligt att sidan inte är skapad av en designer. Den ser ut som hemsidor gjorde för 20 år sen.
Citera
2023-11-30, 13:40
  #14
Medlem
runarSten: Nej, jag har ingen plan för det. Detta är mest ett test-projekt för att lära mig saker.

Enterprise: Tack! Som sagt, jag är ingen designer. Har du någon idé om vad som skulle ändrats för att det ska se ut som en design från idag?
Citera
2023-11-30, 18:05
  #15
Medlem
Jag har uppdaterat designen något.

Följande har gjorts:
  • Gradienterna är borttagna.
  • Menyn till vänster har ersatts av menyn längst upp.
  • Listan till höger med inloggade användare har tagits bort.
  • Färgen i foten har ändrats.
Citera
2023-12-07, 22:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xCAFEBABE
Jag har uppdaterat designen något.

Följande har gjorts:
  • Gradienterna är borttagna.
  • Menyn till vänster har ersatts av menyn längst upp.
  • Listan till höger med inloggade användare har tagits bort.
  • Färgen i foten har ändrats.

Designen är ok, överlåt den till en riktig utbildad formgivare så blir det great. Vilket språk har du gjort sidan i? Tycker den funkar fint, bra jobbat.
Citera
2023-12-08, 17:30
  #17
Medlem
spacebubble: Tack! Känner tyvärr ingen formgivare och vill inte betala för en. Sidan är gjord med Next.js som är ett ramverk och använder React.js.
Citera
2023-12-09, 21:10
  #18
Medlem
roleones avatar
Ledsen, men sidan är bedrövligt ful. Om du nu använder nextjs och react så kan du väl åtminstone använda material design eller något liknande så du får en schysst basplåt designmässigt, tänker jag.
Citera
2023-12-11, 12:14
  #19
Medlem
Håller med tidigare skribent om att använda något existerande UI kit eller dylikt. Bilderna hör hemma hos någon random spamblog, sikta på mer relevanta bilder, typ ett leende par som håller om varandra istället för en massa vinglas. Hade kollat in ett varmare färgtema, blått och grått känns kallt och tråkigt för att vara på en dejtingsida.
Citera
2023-12-11, 14:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xCAFEBABE
Hej!

Under hösten har jag byggt en gratis nätdejtingsida. Skulle gärna vilja få konstruktiv kritik på den.

Sidan kan nås på https://e-date.se.

Jag är inte helt färdig med mobilanpassningarna, så den fungerar bäst på datorn än så länge.

Den var ganska ful och inte inbjudande. Funkar som en portfolio sida för att visa att du kan programmera men tror inte den bjuder in till många kunder.
Säger inte det för att vara taskig, jag jobbar själv som programmerare och design är skitsvårt. Är en anledning till att det är ett eget yrke.
Jag kan ingenting om design själv, men jag har ett ChatGPT4 plus abonnemang så jag kan bjussa på vad ChatGPT tycker att du kan förbättra:

Citat:
Färgschema
Primära Paletten: Använd ett varmt och inbjudande färgschema. Mjuka rosa eller röda toner kan framkalla känslor av romantik och passion. Till exempel kan en korallrosa (#FF6B6B) eller en varm persika (#FF9F68) balanseras med mildare toner.

Sekundära Paletten: Komplettera de varma tonerna med neutrala, lugnande färger som kräm (#FFF1E6), ljusgrå (#F5F5F5) eller en subtil lavendel (#E6E6FA). Dessa kan användas för bakgrunder, menyer och andra gränssnittselement.

Accentfärger: Använd en rik, djupblå (#2B2D42) eller smaragdgrön (#1B998B) för uppmaningar till handling (CTAs), höjdpunkter eller interaktiva element. Dessa färger sticker ut mot den varmare primära paletten och drar uppmärksamhet till viktiga funktioner.

Typografi
Rubriker: Använd en serif-typsnitt för rubriker för att lägga till en touch av elegans och formalitet. Typsnitt som 'Playfair Display' eller 'Merriweather' är stiliga och lättlästa.

Brödtext: För brödtext, välj ett rent, sans-serif typsnitt som 'Open Sans' eller 'Roboto'. Dessa är mycket läsbara, särskilt på digitala plattformar.

Teckenstorlekar och Hierarki: Etablera en tydlig hierarki med varierande teckenstorlekar. Rubriker bör vara djärva och stora, underrubriker något mindre, och brödtexten ska vara lättläsbar utan att anstränga ögonen.

Bildmaterial och Grafik
Fotografistil: Använd högkvalitativa, mångsidiga och inkluderande bilder som representerar din användarbas breda spektrum. Välj autentiska, naturligt utseende foton över alltför poserade eller konstgjorda.

Ikoner och Illustrationer: Skapa anpassade ikoner och illustrationer som matchar ditt färgschema. De bör vara enkla, intuitiva och enhetliga i stilen.

Layout och Användargränssnitt
Kortdesign för Profiler: Använd kortdesign för användarprofiler med rundade hörn och subtila skuggor. Detta får dem att sticka ut mot bakgrunden och gör gränssnittet modernt och rent.

Konsekvent Mellanrum och Marginaler: Se till att ha konsekvent mellanrum och marginaler genom hela webbplatsen för ett rent och organiserat utseende.

Interaktiva Element: Implementera hovreffekter på knappar och länkar. Till exempel kan en knapp ändra nyans eller höja sig något när den hovras över, vilket ger omedelbar visuell återkoppling till användaren.

Ytterligare Element
Laddningsanimationer: Inkludera subtila laddningsanimationer som är i linje med det övergripande designtemat. Detta kan förbättra användarupplevelsen, särskilt om de måste vänta på att innehåll ska laddas.

Tillgänglighetsfunktioner: Inkludera alternativ för större text, högkontrastläge och skärmläsarkompatibilitet för att säkerställa att webbplatsen är tillgänglig för alla användare.

Citat:
Hemside Layout och Design
Hemsidan verkar vara ganska minimalistisk. Du kan överväga att lägga till fler visuella element eller interaktiva funktioner för att engagera användare direkt vid deras ankomst. För en dejtingsida är visuella inslag nyckeln till att skapa en inbjudande atmosfär.

Navigering och Användargränssnitt
Se till att sidans navigering är intuitiv. Överväg att lägga till en toppnavigeringsfält med tydliga kategorier eller avsnitt som 'Om', 'Hur det fungerar', 'Framgångshistorier' osv., för att vägleda nya besökare.

Mobilanpassning
Se till att webbplatsen är helt responsiv och ser bra ut på olika enheter, särskilt smartphones, eftersom många användare kan komma åt sidan via sina mobila enheter.

Användarprofiler och Sökfunktionalitet
För en dejtingsida är det avgörande hur enkelt det är att skapa profiler och söka efter matcher. Överväg att visa några av dessa funktioner på hemsidan eller genom en guidad tur för nya användare.

Interaktiva Element
Lägg till interaktiva element som quiz, svepningsmekanismer eller roliga fakta om dejting för att göra sidan mer engagerande.

Socialt Bevis och Testimonials
Inkludera framgångshistorier eller vittnesmål från användare som har hittat meningsfulla kontakter genom din sida. Detta bygger förtroende och trovärdighet.

Blogg och Innehållssektion
Din blogg och nyhetssektioner är under utveckling. När de är operativa, uppdatera dem regelbundet med relevant innehåll som dejtingtips, framgångshistorier och uppdateringar om plattformen. Detta engagerar inte bara användare utan hjälper också med SEO.

Uppmaning till Handling (CTA)
Tydliga uppmaningar till handling såsom 'Registrera dig gratis', 'Hitta din match', osv., bör framträdande visas på hemsidan för att uppmuntra nya användare att gå med.

Visuell och Emotionell Attraktionskraft
Eftersom det är en dejtingsida, kan användningen av varma, välkomnande färger och bilder som framkallar känslor av lycka, kärlek och kamratskap vara mycket effektivt.

Laddningstid och Optimering
Se till att din webbplats laddas snabbt och är optimerad för prestanda. Långa laddningstider kan avskräcka potentiella användare.

Säkerhet och Sekretess
Belys hur användardata skyddas och vilka åtgärder som finns för säker nätdejting. Detta är särskilt viktigt för att bygga förtroende för en dejtingplattform.

Språk och Tillgänglighet
Överväg att erbjuda flerspråkigt stöd om din målgrupp inte uteslutande är svensktalande. Se också till att sidan är tillgänglig för användare med funktionsnedsättning.
Citera
2023-12-11, 19:55
  #21
Medlem
roleone: Tack! Jag får kolla på Material Design. Har inte använt det tidigare. Är det bättre än Bootstrap?

tc112: Tack! Jag har uppdaterat två bilder och även temat. Men är nog inte helt nöjd med det ännu.

deusx.machina: Tack! Jag har läst igenom din ChatGPT-utskrift och uppdaterat sidan med några av färgerna. Men är nog inte helt nöjd med det ännu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback