• 1
  • 2
2023-11-12, 15:55
Medlem
Hegamons avatar
Jag ska till läkaren i morgon för undersökning. Så jag kan förnya mitt C-kort. Det säger Transportstyrelsen. Jag undrar om jag inte förnyar mitt C-kort. Kan jag förnya det i framtiden när jag vill om jag behöver det? Eller måste jag köra upp igen och skriva upp på nytt för att få C-kortet?

Jag kör inte lastbil längre utan skulle mest vara bra att ha behörigheten ifall att.
Citera
2023-11-12, 16:04
Medlem
4m4nd4s avatar
Om du inte förnyar det så kommer du bli av med behörigheten och kommer behöva göra om allt.
Citera
2023-11-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag ska till läkaren i morgon för undersökning. Så jag kan förnya mitt C-kort. Det säger Transportstyrelsen. Jag undrar om jag inte förnyar mitt C-kort. Kan jag förnya det i framtiden när jag vill om jag behöver det? Eller måste jag köra upp igen och skriva upp på nytt för att få C-kortet?

Jag kör inte lastbil längre utan skulle mest vara bra att ha behörigheten ifall att.

Du måste förnya det innan giltighetstiden går ut, annars blir det start från början igen
Citera
2023-11-12, 16:05
Medlem
Nnics avatar
Citat:

Du behöver inte göra uppkörning och skriva teori men du måste ansöka om körkortstillstånd och lämna in läkarintyg för att få uppdatera det när det gått ut.

Edit:
Källa https://www.transportstyrelsen.se/sv...-behorigheter/
Citera
2023-11-12, 16:10
Medlem
pn222jws avatar
Keep on truckin' - förnya.
Citera
2023-11-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nnic
Du behöver inte göra uppkörning och skriva teori men du måste ansöka om körkortstillstånd och lämna in läkarintyg för att få uppdatera det när det gått ut.

Edit:

Har du ens läst? Allt måste göras INNAN giltighetstiden går ut.
Citera
2023-11-12, 16:13
Medlem
Det är som Nnic skriver. längst ner i länken han ger så står det:
Citat:
Du kan få tillbaka din högre behörighet

Om din högre behörighet har blivit ogiltig kan du få tillbaka den utan att avlägga förarprov (kunskaps- och körprov). För att få tillbaka behörigheten ska du ansöka om körkortstillstånd och visa att du uppfyller de personliga och medicinska kraven.

Jag har själv blivit av med behörigheten för att jag inte skickade in nåt läkarintyg. Drygt ett år senare ansökte jag om körkortstillstånd och fick tillbaka min CE-behörighet.
Citera
2023-11-12, 16:14
Medlem
Nnics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du ens läst? Allt måste göras INNAN giltighetstiden går ut.
Jag har läst hela. Det har tydligen inte du.
Står längst ned.
Citera
2023-11-12, 18:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nnic

Edit:

Riktigt, tack för svaret.
Citera
2023-11-12, 19:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Förnyar Du det inte i tid är det förverkat och Du måste ta om det om Du vill ha tillbaka C-behörigheten.
Så gå t läkaren och gör syntestet.
Skön känsla att ha kvar C-behörigheten även om Du inte använder den.

Edit:
Läser nu tidigare svar i tråden och inser att jag kan ha haft fel gällande omtag av behörigheten.
Citera
2023-11-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Förnyar Du det inte i tid är det förverkat och Du måste ta om det om Du vill ha tillbaka C-behörigheten.
Så gå t läkaren och gör syntestet.
Skön känsla att ha kvar C-behörigheten även om Du inte använder den.

Edit:
Läser nu tidigare svar i tråden och inser att jag kan ha haft fel gällande omtag av behörigheten.
Och inte bara du.
Bra att du upptäckte ditt misstag och rättade dig själv.
Till er andra som kommer med rena felaktigheter, skriv INTE om ni inte vet!
Citera
2023-11-13, 04:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och inte bara du.
Bra att du upptäckte ditt misstag och rättade dig själv.
Till er andra som kommer med rena felaktigheter, skriv INTE om ni inte vet!

Då frågar jag, dig som vet. 🤔
Vad händer om jag förlorar körkortet p g a fortkörning eller rattfylleri?

Måste jag ta om både körkort för person bil och högre behörighet då, eller räcker det att ta om körkortet för personbil och sedan ansöka om den högre behörigheten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in