Citat:
Ursprungligen postat av
Recharged
Den kan jag svara på! Läkare. Läkare har hävdat att de vet allt.
Attityden som läkare inom psykiatrin har kan vara helt sjuk..
Jag har träffat 1 läkare hittills (av ca 25) som varit genuint ödmjuk, men även hon har påstått vid några tillfällen att hon vet bättre hur jag fungerar, än jag vet själv - trots att det finns bevis på att hon har helt fel.
Jag blir inte ett dugg förvånad om du stött på läkare som är sådana.
Jag praktiserade på ett sjukhus en gång som ung. På lunchrasten satte mig vid läkarnas bord där det fanns plats. Trodde att det var okej, som att man kunde sitta med lärarna på skolan eller när man praktiserade på andra arbetsplatser. Fyfan, sjuksköterskorna (som inte vågade sitta där) sa efteråt till mig på skarpen att det var
läkarnas bord(!) och det gjorde jag inte om igen😂 så jag tvivlar inte en sekund på att heirarkin är stark på sjukhus och att det även lär leta sig in utanför matsalen
Citat:
Då kan vi slå fast att det inte finns någon vetenskap inom psykiatrin.
Alltihop är bara gissningar och antaganden.
I grova drag sa jag, inom vissa områden behöver man göra statistiska generaliseringar för att dra en slutsats som har högst sannolikhet att vara korrekt - för att det är det bästa man har att gå på. Det vore rent statistiskt dumt att utgå ifrån något annat
Men då är det av högsta vikt att man också förstår att det finns undantag, och även att man inser att man ännu inte känner till alla variabler
Men ja, jag håller med dig om att läkare ibland är för insnöade på medicinering. Jag har
en egnen historia om det. Och det där är inte ens hälften, det är mycket värre än vad jag skrev där. Anmälningar, flera dödsfall bara i min närhet, och många läkare reagerar starkt och börjar fråga efter hans namn och skriva ner de får veta (spruta-mjölk-ur-näsan-följt-av-vad-i-helvete-sa-du-att-han-gjorde?!-reaktioner, så alla läkare är nog inte helt bekväma med andra läkares arbete) , innan de får veta att han redan granskas
Men din ilska mot vetenskap tycker jag känns felriktad. Slutsatserna är inte alltid rätt, men det är det bästa vi har. Jag respekterar vetenskap jävligt mycket. Så mycket att jag inser att vi ännu inte vet allt, och jag är beredd att ändra mig om jag blir motbevisad. Bevis ska respekteras (och då även ifrågasättas till världens ände). Men logik har aldrig fel i vårt universum. Och statistik? Det är statistik, varken mer eller mindre. Då kommer det oftast att finns outliers och variabler man inte känner till. Men det stämmer oftast
Ofta funkar medicin (för de parametrar man tittar på)! Men inte alltid, inte under alla förutsättningar och inte i alla mängder. Men oftast, om det görs rätt.
Steve Jobs fruktdiet gjorde inte susen mot hans cancer. Rent statistiskt så hade han haft större chans att överleva om han tog läkarnas mediciner. Ingen garanti, men större chans.
Och så borde det också behandlas innan man vet mer;
”testa detta först! Oftast funkar det bra. Annars kan vi testa den näst mest effektiva metoden, o.s.v.”