• 1
  • 2
2023-11-12, 18:04
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vad bra! Då stödjer vetenskapen din ståndpunkt.

Då är väl problemet att läkarna inte följer vetenskapen tillräckligt? Varför vänder du på det och argumenterar för att läkare borde lyssna ännu mindre på vetenskapen då?

Jag är inte TS.. jag bemötte bara ditt påstående.
Men ja, så kan man säga att det är.
Varken forskarna eller läkarna vet vad de håller på med.
Citera
2023-11-12, 18:36
Citat:
Vad bra! Då stödjer vetenskapen din ståndpunkt.

Då är väl problemet att läkarna inte följer vetenskapen tillräckligt?

Varför argumenterar du för att läkare borde lyssna ännu mindre på vetenskapen då?

De borde ju följa vetenskapen mer, inte mindre isåfall.

varför har du sådan tillit på vetenskapen, tror du verkligen att vetenskapen är komplett? Den ändrar sig ju hela tiden med tiden, nya slutsatser dras hela tiden, och det är därför de ständigt måste uppdatera sina diagnoser t.ex DSM å allt annat skit när det kommer till mentala diagnoser.

Det är ju bara att inse att den vetenskapliga världsbilden är inkomplett. Vetenskap handlar om objektivitet, vad händer när man försöker förstå sig på världen utan att också koppla samman andra sidan av myntet, subjektiviteten? Varför måste de som genomgår ett fenomen, bipolär t.ex i mitt fall, ignorera sin egen erfarenhet och kapitulera mot de som har pondus i samhället (läkare och experter)

och till den andra brevaren vill jag säga att mina maniska skov är inte att jämföra med en bipolär typ 2, jag får religiösa visioner och får svar på alla universums mysterier i mina maniska skov, jag dansar i sakralen och skapar glädje omkring mig med vart enda andetag. Jag är från en annan dimension
Citera
2023-11-12, 19:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbelly44
varför har du sådan tillit på vetenskapen
För att den beskriver verkligheten

Citat:
tror du verkligen att vetenskapen är komplett? Den ändrar sig ju hela tiden med tiden, nya slutsatser dras hela tiden
Vetenskap ändras väl inte. Men slutsatserna gör det. Det är klart att den slutsatser ändrar sig om ny information tillkommer. Det är ju precis det som gör den pålitlig. Annars hade det inte varit vetenskap.

Citat:
, och det är därför de ständigt måste uppdatera sina diagnoser t.ex DSM å allt annat skit när det kommer till mentala diagnoser.
Hade du hellre föredragit att läkarna inte ändrade sig om det framkommer information som visar att de har fel?

Att de fortfarande botade sjukdomar med att göra en dans, offra en nyfödd och snurra fast en höna på huvudet?

Citat:
Det är ju bara att inse att den vetenskapliga världsbilden är inkomplett.
”Inse”? Har någon hävdat att denne vet allt?

Jag tror att du har missuppfattat något fundamentalt om vad vetenskap är.

Citat:
Vetenskap handlar om objektivitet, vad händer när man försöker förstå sig på världen utan att också koppla samman andra sidan av myntet, subjektiviteten?
Menar du att vetenskap säger att subjektivitet inte finns? Eller va?

Mig veterligen så säger vetenskapen att olika människor kan ha olika tankar.

Citat:
Varför måste de som genomgår ett fenomen, bipolär t.ex i mitt fall, ignorera sin egen erfarenhet och kapitulera mot de som har pondus i samhället (läkare och experter)
Alltså, enligt vetenskapen så kan människor ha erfarenhet. Det går att bevisa. Om du har som läkare som hävdar annorlunda så är det ovetenskapligt.

Jag vet inte vad du tror att vetenskap är, men det låter som att du tror att det är någon slags faktabok. Det är det inte. Det är en metod för att beskriva hur verkligheten fungerar.

I grova drag så är vetenskap:
1. Slutsatser ska gå att bevisa
2. Om något motbevisas så ska man ändra sig
3. Går det inte att bevisa eller motbevisa så vet man ännu inte

Så vi människor kan vara överens om hur verkligheten fungerar. Så att vi inte bråkar om huruvida gräs är blått eller grönt eller om man bör avrätta folk för häxeri
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-12 kl. 19:50.
Citera
2023-11-12, 23:15
Citat:
vill även ha tips på hur jag kan manövrera dessa eländiga kräk (läkare)
då de uppenbarligen är hjärntvättade i sin egen retardation. Jag kan inte ens debattera dem.

Du kan be din läkare uppdatera sig angående forskningen om psykiska sjukdomar "Bipolär sjukdom - forskningen har inte kommit längre 2023 så de kan inte medicinera bort och lindra sjukdomen i flera fall eftersom DNA inte går att frekvensa än och olika familjer har olika DNA så det är inte samma sjukdom eftersom DNA är inget annat likt. Se denna film av den begåvade Martin Schalling som är Professor i Medicinsk Genetik vid Institutionen för Molekylär Medicin och Kirurgi samt Centrum för Molekylär Medicin vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset. Be din läkare uppdatera sig i forskningen. https://www.youtube.com/watch?v=8cW36uaQ07s&t=1229s
Citera
2023-11-13, 00:02
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
och till den andra brevaren vill jag säga att mina maniska skov är inte att jämföra med en bipolär typ 2, jag får religiösa visioner och får svar på alla universums mysterier i mina maniska skov, jag dansar i sakralen och skapar glädje omkring mig med vart enda andetag. Jag är från en annan dimension

Okej, got it! Men du menar alltså att du kan göra allt det utan att på något sätt förstöra livet samtidigt? Tex spendera alla pengarna eller liknande? När du landar från manin är allt precis som det var innan manin?

Citat:
”Inse”? Har någon hävdat att denne vet allt?

Jag tror att du har missuppfattat något fundamentalt om vad vetenskap är.

Den kan jag svara på! Läkare. Läkare har hävdat att de vet allt.
Attityden som läkare inom psykiatrin har kan vara helt sjuk..
Jag har träffat 1 läkare hittills (av ca 25) som varit genuint ödmjuk, men även hon har påstått vid några tillfällen att hon vet bättre hur jag fungerar, än jag vet själv - trots att det finns bevis på att hon har helt fel.

Citat:
I grova drag så är vetenskap:
1. Slutsatser ska gå att bevisa
2. Om något motbevisas så ska man ändra sig
3. Går det inte att bevisa eller motbevisa så vet man ännu inte

Då kan vi slå fast att det inte finns någon vetenskap inom psykiatrin.
Alltihop är bara gissningar och antaganden.
Citera
2023-11-13, 00:20
Medlem
Citat:
Har diagnosen bipolär typ 1. Det leder till en hel del komplikationer med att klara sig här i det moderna samhället. Jag föredrar att inte medicinera mig själv då medicinerna ger svåra bieffekter, dels fysiologiska sådana, tremörer, viktuppgång och akatisi. Men även depression + självmordstankar, denna sistnämnda bieffekt är den största anledningen till varför jag ej tar medicin. denna bieffekt har förekommit i alla dessa neuroleptikan jag fått genom åren och även i litium.

Det är extremt svårt för mig att övertyga läkare och vårdarbetare att mediciner ej är en bra lösning, för de har en nästintill religiös dyrkan av sina vetenskapliga metoder. Min åsikt är att bipolär inte är en sjukdom, att vara bipolär är helt enkelt naturligt, annars skulle det aldrig vara ärftligt i DNA. Varför skulle människan ärva sådana drag i flera millenium om det vore ett ogynnsamt drag? Det skulle varit utplånat enligt evolutionens lagar för länge sen om det vore en missbildning, vilket det inte är.

läkarnas "lösning" på det hela är minst lika farligt som det påstås vara när man är medicin-fri.

Jag är i en situation nu där jag måste ljuga för min läkare att jag tar mediciner, för annars kommer de kalla in polisen för att hämta mig till mental sjukhuset och tvångsvårda mig.

är det verkligen sunda grejer läkarna håller på med? Är det friskt att börja ge mig massa mediciner som leder till ett flertal bieffekter, för att sedan ge mig ett par till mediciner som ska motverka dessa bieffekter, som i sig själv leder till....you guessed it...ännu mer bieffekter

jag välkommnar era åsikter, att diskutera : Är läkarna sunda i huvudet eller är det dom som lider av vetenskaps-nevros?
Är bipolär verkligen en sjukdom? Skulle inte finnas i DNA:t om det vore en deffekt, från ett rent evolutionärt perspektiv.

Chatgpt 4 har fått beröm för att den är ganska bra på medicinsk rådgivning. Följande råd ger den vid bipolär sjukdom, utöver medicin (jag har flyttat ned råden om självhjälp sist i listan för att jag är skeptisk till sådant):

* Sömnreglering: Personer med bipolär sjukdom kan vara särskilt känsliga för störningar i sömnmönster. Att upprätthålla en regelbunden sömnrytm är därför viktigt.

* Livsstilsförändringar: Regelbunden fysisk aktivitet, god sömnhygien, och en balanserad kost kan bidra till att stabilisera humörsvängningar och främja allmän hälsa.

* Socialt stöd: Att delta i stödgrupper eller att ha ett nära nätverk av vänner och familj som förstår sjukdomen kan ge värdefullt emotionellt stöd.

* Psykoterapi: Olika former av terapi, såsom kognitiv beteendeterapi (KBT), familjefokuserad terapi, och interpersonell och social rytmterapi, har visat sig vara hjälpsamma. De hjälper till att hantera symptom, utveckla coping-strategier, och stödja i att upprätthålla en stabil livsstil.

* Utbildning och självmedvetenhet: Att förstå sjukdomen och dess effekter kan hjälpa individer och deras nära att hantera bipolär sjukdom mer effektivt.

* Stresshantering: Att lära sig tekniker för att hantera stress, som mindfulness och avslappningstekniker, kan hjälpa till att minska frekvensen och intensiteten av humörsvängningar.

* Undvika triggers: Att känna igen och undvika situationer eller aktiviteter som kan utlösa episoder är en viktig del av hanteringen.

Behandlingsplanen bör dock individualiseras, och regelbundet följas upp och justeras efter behov.
Senast redigerad av guru1966 2023-11-13 kl. 00:23.
Citera
2023-11-13, 00:51
Bannlyst
lita inte på läkarna
Citera
2023-11-13, 20:00
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Den kan jag svara på! Läkare. Läkare har hävdat att de vet allt.
Attityden som läkare inom psykiatrin har kan vara helt sjuk..
Jag har träffat 1 läkare hittills (av ca 25) som varit genuint ödmjuk, men även hon har påstått vid några tillfällen att hon vet bättre hur jag fungerar, än jag vet själv - trots att det finns bevis på att hon har helt fel.
Jag blir inte ett dugg förvånad om du stött på läkare som är sådana.

Jag praktiserade på ett sjukhus en gång som ung. På lunchrasten satte mig vid läkarnas bord där det fanns plats. Trodde att det var okej, som att man kunde sitta med lärarna på skolan eller när man praktiserade på andra arbetsplatser. Fyfan, sjuksköterskorna (som inte vågade sitta där) sa efteråt till mig på skarpen att det var läkarnas bord(!) och det gjorde jag inte om igen😂 så jag tvivlar inte en sekund på att heirarkin är stark på sjukhus och att det även lär leta sig in utanför matsalen

Citat:
Då kan vi slå fast att det inte finns någon vetenskap inom psykiatrin.
Alltihop är bara gissningar och antaganden.
I grova drag sa jag, inom vissa områden behöver man göra statistiska generaliseringar för att dra en slutsats som har högst sannolikhet att vara korrekt - för att det är det bästa man har att gå på. Det vore rent statistiskt dumt att utgå ifrån något annat

Men då är det av högsta vikt att man också förstår att det finns undantag, och även att man inser att man ännu inte känner till alla variabler

Men ja, jag håller med dig om att läkare ibland är för insnöade på medicinering. Jag har en egnen historia om det. Och det där är inte ens hälften, det är mycket värre än vad jag skrev där. Anmälningar, flera dödsfall bara i min närhet, och många läkare reagerar starkt och börjar fråga efter hans namn och skriva ner de får veta (spruta-mjölk-ur-näsan-följt-av-vad-i-helvete-sa-du-att-han-gjorde?!-reaktioner, så alla läkare är nog inte helt bekväma med andra läkares arbete) , innan de får veta att han redan granskas

Men din ilska mot vetenskap tycker jag känns felriktad. Slutsatserna är inte alltid rätt, men det är det bästa vi har. Jag respekterar vetenskap jävligt mycket. Så mycket att jag inser att vi ännu inte vet allt, och jag är beredd att ändra mig om jag blir motbevisad. Bevis ska respekteras (och då även ifrågasättas till världens ände). Men logik har aldrig fel i vårt universum. Och statistik? Det är statistik, varken mer eller mindre. Då kommer det oftast att finns outliers och variabler man inte känner till. Men det stämmer oftast

Ofta funkar medicin (för de parametrar man tittar på)! Men inte alltid, inte under alla förutsättningar och inte i alla mängder. Men oftast, om det görs rätt.

Steve Jobs fruktdiet gjorde inte susen mot hans cancer. Rent statistiskt så hade han haft större chans att överleva om han tog läkarnas mediciner. Ingen garanti, men större chans.

Och så borde det också behandlas innan man vet mer;
”testa detta först! Oftast funkar det bra. Annars kan vi testa den näst mest effektiva metoden, o.s.v.”
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-13 kl. 20:58.
Citera
2023-11-13, 20:31
Medlem
attack-titans avatar
Du är inte den ende som resonerar såhär TS... och det här om att evolutionen skulle selekterat bort bipolär & schizo är faktiskt en intressant teori i sig, helt rimlig..... be läkarna att dra åt helvete, och medicinvurmare på flashback likaså.... du känner dig själv bäst, inte någon horbock till läkare på psykiatrin.... knulla deras mamma
Citera
2024-08-12, 09:40
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Du är inte den ende som resonerar såhär TS... och det här om att evolutionen skulle selekterat bort bipolär & schizo är faktiskt en intressant teori i sig, helt rimlig..... be läkarna att dra åt helvete, och medicinvurmare på flashback likaså.... du känner dig själv bäst, inte någon horbock till läkare på psykiatrin.... knulla deras mamma

ska till läggas att jag slog läkaren på käften och det kom med i tidningen
Men asså vill helst inte göra om sånt, men jag tände till för han skulle tvångsinjicera mig med mediciner och jag bara NEJ DET GÖR DU FAN INTE *BAM*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in