2023-11-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disknu
Du tror att USA skickar kärnvapenmissiler mot Moskva som straff för att Moskva skickat motsvarande mot Sverige så att USA får New York grusad
Nja, det här kommer ju inte att ske i en isolerad situation utan vara en del av en större konflikt.

Inslaget som TS bygger på talar ju om attacker på Stockholm och Tallin. Skulle det ske aktualiseras naturligtvis paragraf fem.
Citera
2023-11-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Nej jag har själv bott i hus byggda på 1940/50-talet som hade skyddsrum
I miljonprogrammet har jag också bott men utan skyddsrum.
Inte alla hus byggdes på det viset, men efter 1970 verkade man ha gått ifrån detta.
Historien förtäljer att Erlander var på väg att skaffa svenska kärnvapen på 1960-talet men efter överläggningar med USA, avstod vi från det i utbyte mot löfte om att få skydd under USAs kärnvapenparaply som det kallades på den tiden.
Tror du att det kommer att smälla mellan USA och Ryssland snart?
Strunta i den där knäppe ryske bloggaren så länge. Det finns ju amerikanska politiker som vill gå i direkt krig men det är inget som Bidenadm vill.
Nej nu orkar jag inte hålla på med det här tjafset längre. Ta en sup och njut av livet istället
Jag njuter till fulla muggar men jag är medveten om den Ryska aggressionen riktad mot väst, inklusive Sverige.

Och avtalet mellan Sverige och USA fanns verkligen på den tiden. Jag har postat info om det tidigare i den här tråden. Även info om det Svenska kärnvapenprogrammet.
Citera
2023-11-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag njuter till fulla muggar men jag är medveten om den Ryska aggressionen riktad mot väst, inklusive Sverige.

Och avtalet mellan Sverige och USA fanns verkligen på den tiden. Jag har postat info om det tidigare i den här tråden. Även info om det Svenska kärnvapenprogrammet.

Myntet har två sidor, Ryssland tolkar det som att de är hotade av Väst i bemärkelsen USA.
Knappast av Sverige.
Fortsätt att ta tillvara på livet! I Sverige är nog risken större att bli skjuten av en gangster.
Citera
2023-11-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Myntet har två sidor, Ryssland tolkar det som att de är hotade av Väst i bemärkelsen USA.
Knappast av Sverige.
Fortsätt att ta tillvara på livet! I Sverige är nog risken större att bli skjuten av en gangster.
Ja det är ju bara samma gamla geopolitiska kamp som pågått sedan slutet av WW2.
Citera
2023-11-13, 17:42
Bannlyst
Citat:
Nja, det här kommer ju inte att ske i en isolerad situation utan vara en del av en större konflikt.

Inslaget som TS bygger på talar ju om attacker på Stockholm och Tallin. Skulle det ske aktualiseras naturligtvis paragraf fem.
Utan att veta såklart är jag ytterst tveksam om paragraf 5 skulle trigga kärnvapenanfall från USA, mycket mycket tveksam
Citera
2023-11-13, 17:47
Medlem
Citat:
Utan att veta såklart är jag ytterst tveksam om paragraf 5 skulle trigga kärnvapenanfall från USA, mycket mycket tveksam
Angrips Europa med kärnvapen kommer givetvis NATO att svara med samma mynt.

NATO har ju fler kärnvapenmakter än USA, dessutom.
Citera
2023-11-13, 17:49
Bannlyst
Citat:
Angrips Europa med kärnvapen kommer givetvis NATO att svara med samma mynt.

NATO har ju fler kärnvapenmakter än USA, dessutom.
Du skriver givetvis, har du en referens till vart man kan läsa att så är det?

Jag tror inte alls på det.
Citera
2023-11-13, 17:52
Medlem
Citat:
Du skriver givetvis, har du en referens till vart man kan läsa att så är det?

Jag tror inte alls på det.
Du tror inte att NATO reagerar om NATO-länder blir angripna med kärnvapen?
Citera
2023-11-13, 17:57
Bannlyst
Men för att återgå till det sk ryska hotet. Mig veterligen så får inte Ryssland anfalla med kärnvapen annat än som försvar på ett anfall mot Ryssland.

Däremot får USA enligt sin doktrin vara den som anfaller först precis som dom gjorde i WW2, en sk preemtive strike.

dvs inget kärnvapen krig kommer att startas av Ryssland
Citera
2023-11-13, 17:58
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
"...risken för ett kärnvapenkrig i Östersjön mellan Nato och Ryssland."

JAG SA DETTA FÖRSTA DAGEN POLITIKER NÄMDE NATO.

VI KOMMER FÅ MASSA NATO ÖVNINGAR I ÖSTERSJÖN, FÅ FULLT FOKUS FRÅN RYSSLAND SAMT EV. EN NY KUBA-KRIS.

NATO har övat regelbundet i Östersjön sedan 1949 och kommer att fortsätta att göra det, oavsett om Sverige är med i NATO eller inte. Och Moskva började hota Sverige med kärnvapen långt innan sossarna ögonblickligen vände runt 180 grader i alliansfrihetsfrågan.

Så NATO.s övande i Östersjön och Moskvas kärnvapenhot mot Sverige har ingenting med Sveriges NATO-ansökan att göra.
Citera
2023-11-13, 17:58
Bannlyst
Citat:
Du tror inte att NATO reagerar om NATO-länder blir angripna med kärnvapen?
Beror på vilka länder, men USA kommer inte att riskera ett kärnvapenkrig med ryssland för sverige

Men, om du läser mitt inlägg, Ryssland får inte anfalla men USA får.
Citera
2023-11-13, 18:00
Medlem
Citat:
Beror på vilka länder, men USA kommer inte att riskera ett kärnvapenkrig med ryssland för sverige

Men, om du läser mitt inlägg, Ryssland får inte anfalla men USA får.

Användning av kärnvapen är en så pass stor eskalering att det naturligtvis kommer att få NATO att reagera.

Allt annat är befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in