2023-11-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ditt problem är att du letar fel i Väst istället för att ta avstånd från Ryssland. Dina argument blir inte övertygande genom att du hittar enstaka exempel på problem i väst. Systemet av yttrandefrihet och demokrati är överlägset diktatur och förtryck. Är det inte en ryggmärgsreflex att försvara detta system så är man också en främling i det. Är du en främling i väst? I Sverige? Du låter som en ryss eller serb, och då hör du hemma som gödsel i ett dike i Ukraina och inte på ett diskussionsforum i väst.

Ja, anledningen till invasionen av Irak byggde sannolikt på lögn. Det är dåligt. Men USA avsatte en diktator och införde demokrati. Du missar igen denna avgörande faktor. När en diktator avsätts och demokrati införs har något fint inträffat. Landet har blivit befriat. Jag ger blanka fan om det är massförstörelsevapen, olja eller rent nöje som ges som anledning.

Anknytningen till ämnet i tråden, är att det är irrelevant ifall Ukraina sprängde ns. Ns byggdes av förrädare och var en fientlig installation som förtjänades att sprängas.

Det var inte bara ryska bolaget Gazprom som byggde Northstream. Även de europeiska företagen Engie, OMV, Shell, Unilever, Wintershall var med som partners i projektet. Så europeiska företag drabbades också av sprängningen. Bortfallet av rysk gas och olja har gett upphov till kraftigt ökade energikostnder vilket är påfrestande för många människors ekonomi. Ryssarna exporter till Asien istället. Och även till t.ex EU landet Ungern.
Citera
2023-11-13, 14:30
Medlem
Flusens avatar
Biden sa det själv på intervju,

Går Ryssland in i ukraina så kommer inte Nord Stream finnas kvar länge till,
Mer spekulation än det behövs inte för min del,

Case closed.
Citera
2023-11-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
Självklart kan det vara så. Ukraina gör som alla som ramlar i sjön. tar tag i det närmsta om det finns någon. Få med EU och därmed Nato. Kriget där är en knivig! fråga . Blir man anfallen skall man försvara sig med det man har, och det man kan få.

Inget de bör vara stolta över, pengarna i sjön, enbart sveriges bidrag över 20 miljarder kronor, till ingen ting.
Sabotage på köpet, vilket ledde till högre elkostnader för hela europa.
Vilka nötter! i såfall förtjänar de inget mer stöd enl. Min uppfattning.
Citera
2023-11-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Biden sa det själv på intervju,

Går Ryssland in i ukraina så kommer inte Nord Stream finnas kvar länge till,
Mer spekulation än det behövs inte för min del,

Case closed.

Stämmer, ser inte fram emot ett natomedlemskap.
Usa pumpar mer olja & gas än aldrig tidigare, inte konstigt att de ville få bort Nord Stream.
Citera
2023-11-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Du tror på fullaste allvar på denna lögn? Klart han var medveten om det. Säkert USA som själv gett klartecken för att stoppa importen av gas USA’s mål har från första början varit att få EU’s industri på knäna för att sedan handplocka bolag från EU till USA. Därför det inte tog lång tid för spränga röret.

Pinsammaste var väl dom påstående att Putin själv tagit tre ande tag och med en kniv i munnen simmat ut och stjärt upp rören med enbart en kniv och hans ryska fysik

Nä man blir rätt så trött på att hela tiden bli matad med västerländsk propaganda. Min fråga här är: När får resten av världen ta del av utredningen som Norden utförde?

Haha ja jag skrattade när någon i tråden länkade om Putins dykning.
Jag spekulerar bara och vad jag tror är inte så relevant utan mer nyfiken på hur andra tänker.
Låter märkligt att en attack av den storleken skulle undgå Zelensky på alla sätt, tror mest på att man namngett officern för att skapa en syndabock.
Citera
2023-11-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vadå vi ska ju ändå inte använda oss av rysk gas så det kvittar ju och någon syndabock behövs inte. Det som gjorts är ju snarare att göra folk en tjänst, så slipper vi fundera över något som ändå inte skulle användas liksom.

Då är ju frågan varför inte Zelensky stoltserar med att ha sprängt Nord stream då han inte har något att oroa sig för.
Kanske fungerar på skolgården men i den stora världen finns lagar och regler som nu Ukraina brutit mot, därför tar Zelensky istället avstånd och målar ut en syndabock som det ser ut.
Citera
2023-11-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Ta för vana att allt som du läser i massmedierna i själva verket är exakt tvärtom mot vad som påstås:

CIA instruerade Ukraina HUR de skulle bomba NortStream.

Är alldeles för gammal för att inte veta det, tack!
Frågan jag ställer mig är varför man namnger en officer som ansvarig och inte håller Ukraina ansvariga, a’la Zelensky.
Citera
2023-11-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Behövs ingen expert för att veta att 100 kg låter som en riktigt jämn överdriven siffra, kan lika gärna vara 150 eller 200, varför 100

Jag gissar på att man gjorde en uppskattning.
150 kilo hade gjort en större krater. Svårare än så var det inte.
Citera
2023-11-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast tyskarna verkar väl inte ledsna? Nästa år ger de Ukraina nästan hundra miljarder i stöd (En kraftig ökning) , samtidigt som de levererar vapensystem och upprustar Wehrmacht med helt vansinniga summor inför ett framtida krig med Ryssland.

Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet? Gasen är ersatt. Priserna de lägsta på många år.

Ja, bland annat får vi svenskar 20% högre baspris på elen. För att kompensera tyskarna.
Tyckte du vinterns elpris 2022 var rimlig?
Ja, vad är problemet....
Citera
2023-11-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Är alldeles för gammal för att inte veta det, tack!
Frågan jag ställer mig är varför man namnger en officer som ansvarig och inte håller Ukraina ansvariga, a’la Zelensky.

För att komma så många led bort från USA som möjligt så klart.

Givetvis har inte Ukraina utfört detta på eget bevåg utan det är faktioner inom amerikas ledarskikt sk neocons.

Givetvis påtryckta av de affärsintressen som ville att europa skulle köpa LNG-gas av dem.
Citera
2023-11-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
För att komma så många led bort från USA som möjligt så klart.

Givetvis har inte Ukraina utfört detta på eget bevåg utan det är faktioner inom amerikas ledarskikt sk neocons.

Givetvis påtryckta av de affärsintressen som ville att europa skulle köpa LNG-gas av dem.

Ser man till det stora geopolitiska schackbrädet så är det absolut en möjlighet.
USA har trots allt kämpat för ett slut för Nord Stream många år innan sprängningen.
I det spelet ser det som Ukraina eventuellt kommer få stå med lång näsa i slutändan.
Citera
2023-11-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Haha ja jag skrattade när någon i tråden länkade om Putins dykning.
Jag spekulerar bara och vad jag tror är inte så relevant utan mer nyfiken på hur andra tänker.
Låter märkligt att en attack av den storleken skulle undgå Zelensky på alla sätt, tror mest på att man namngett officern för att skapa en syndabock.

Om de kan slösa resurser utan hans vetskap så kan de sno miljoner av dollar utan hans vetskap, detta är egentligen en större skandal än vad man egentligen vill förstå. Det förminskas extremt i våra tidningar/nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in