Enligt Washington Post kom ordern från högsta militärledningen
”The officer took orders from more senior Ukrainian officials, who ultimately reported to Gen. Valery Zaluzhny, Ukraine’s highest-ranking military officer”
Okej, det ändrar dock inte just momentet ifall zelensky vet och kanske rent av godkände (de under har inte alltid koll på vad som sker över dem i stegen).
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Om det är som du säger så borde väl alla ni som tycker att det är positivt att Sverige blev attackerat ha sagt det i den stora tråden om sprängningen. Inte många av er som hyllade gärningen då inte. Varken här eller i mainstream. Möjligtvis någon ensam liten incel som gapade. Vända kappan efter vinden är bara förnamnet.
Mvh
Tror dock att få faktiskt ser det som att Sverige blev attackerat.
De borde ge dem medaljer. Några järnkors och ett riddarkors kanske bara för att för att reta kommunistjävlarna.
Tyskarna vill nog bestämma själva om de vill bojkotta rysk gas. Inte att några ”allierade” tar beslutet från dem. Tänk om det skulle sprängts någon ledning som gick till USA. Skulle ju inneburit krig mot dem som hade gjort det oberoende om de var på samma sida eller inte.
Vad jag har läst om uttalande från de som faktiskt har undersökt på plats så hade man då gjort den bedömningen att sprängladdningen var runt 100 kilo.
Vet du hur stora rören är i diameter samt godstjockleken?
Vad är stålkvaliteten i rören?
Hur stor var kratern på havsbotten?
Kan du svara på dessa frågor?
du behöver inte spränga loss skiten, utan skada det såpass att resten sköter sig själv. du kan lägga 4 kg c4 tex så finns det ingen rör som klarar den typen av kraft
Enligt Washington Post kom ordern från högsta militärledningen
”The officer took orders from more senior Ukrainian officials, who ultimately reported to Gen. Valery Zaluzhny, Ukraine’s highest-ranking military officer”
Så jävla härligt! Det måste ha gjort ryssjävlarna förvånade!
Det beror på om landet som USA attackerar är en demokrati eller inte. Om USA oprovocerat attackerar Kanada och Sverige står på USAs sida, så har jag förståelse ifall Kanada skulle attackera mål i Sverige som hjälper dem försvara sig.
Det är skillnad på invasion och invasion. Frihet och demokrati är de goda, auktoritära diktaturer är de onda. Eller håller du inte med om det?
Menar du med din jämförelse att Sverige eller Tyskland på något sätt ställts sig på Rysslands sida i Ukraina kriget? Och därför har Ukraina rätt att utföra attackerar på rysk/tysk infrastruktur i svensk ekonomisk zon?
Jo jag håller med om det, kruxet är bara att definiera demokrati. Är det exempelvis demokratiska att ljuga om orsakerna till varför man invaderar/bombar (lex Irak,Libyen Syrien,Nicaragua,Ukraina ,Tjetjenien, Afghanistan Malia etc) eller är det ok att hålla tusentals människor i läger utan åtal i decennier om man samtidigt har demokratiska val. Är det demokratiska med olika förutsättningar och lagar för medborgarna beroende på medfödda egenskaper(som i Indien eller israel)?
bonusfrågor, var ukraina demokratiskt 2014? 2022?
Man kan också göra det enkelt för sig och låta dom lokala makthavarna definiera demokrati, risken är då att man får extra mycket demokrati såsom villkorad rörelsefrihet, godtycklig övervakning , ett extremt icke transparent skattesystem etc....
Det är alltså helt okej att hata vänstern och torrt konstatera att Ryssland är ett efterblivet skitland samtidigt, knappast hjälpt av Putin. Man behöver inte vara såna jävla flockdjur.
Du menar den ryska ekonomiska attacken? De stängde av gasen. Priserna sköt i höjden. Ledningen sprängdes. Gasen ersattes. Ryssarna kan inte längre använda gasvapnet för att attackera Europa längre. Vad är problemet??
Du vill att vi ska vara i ryssarnas händer och beroende av deras ruttna kommunistgas. Det säger det mesta om vad du är för person...
Jag anser att vi befinner oss i krig med Ryssland och att Ryssland ska lämna alla territorier i Europa som de ockuperar inklusive Kaliningrad. Därefter ska de betala för allt de ställt till med och utlämna alla krigsförbrytare. Om de vill ha en upptrappning så gärna för mig. Jag skulle inte direkt gråta om deras jävla skräpstäder bombades till grus och aska!
Jag håller med dig om att den Ryska gasen aldrig ens borde tillåtits men nu blev det så och därmed blev Europa drabbade av attacken mot Nord Stream, dvs Ukraina attackerade inte bara Ryssen.Sen finns det tusentals andra mål för att skada Ryssen.
Detta som Ukraina gjort är helt fel enligt mig
Tyskarna vill nog bestämma själva om de vill bojkotta rysk gas. Inte att några ”allierade” tar beslutet från dem. Tänk om det skulle sprängts någon ledning som gick till USA. Skulle ju inneburit krig mot dem som hade gjort det oberoende om de var på samma sida eller inte.
Fast tyskarna verkar väl inte ledsna? Nästa år ger de Ukraina nästan hundra miljarder i stöd (En kraftig ökning) , samtidigt som de levererar vapensystem och upprustar Wehrmacht med helt vansinniga summor inför ett framtida krig med Ryssland.
Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet? Gasen är ersatt. Priserna de lägsta på många år.
Om det är som du säger så borde väl alla ni som tycker att det är positivt att Sverige blev attackerat ha sagt det i den stora tråden om sprängningen. Inte många av er som hyllade gärningen då inte. Varken här eller i mainstream. Möjligtvis någon ensam liten incel som gapade. Vända kappan efter vinden är bara förnamnet.
Mvh
Har gjort Samma iakttagelse. Dom som ville gå full retard och att Sverige skulle gå i öppet krig mot ryssen, när NS2 sprängdes, sitter nu ursäktar attacken mot NS2 som i allra högsta grad var en attack mot sverige/Tyskland .
Jag håller med dig om att den Ryska gasen aldrig ens borde tillåtits men nu blev det så och därmed blev Europa drabbade av attacken mot Nord Stream, dvs Ukraina attackerade inte bara Ryssen.Sen finns det tusentals andra mål för att skada Ryssen.
Detta som Ukraina gjort är helt fel enligt mig
Håller absolut inte med. Det blev en dyr vinter, vilket framtvingade stora investeringar för att ersätta gasen. Det är bättre att dra bort plåstret snabbt än att hålla på och krångla. Det är därför jag menar att Ukraina gjorde rätt. Gazprom är huvudägare till ledningen och att några privatägda energibolag i väst var delägare är inget att bry sig om. De hade inte behövt göra affärer med Ryssland. Man ska helt enkelt aldrig göra affärer med gangsters och kommunister.
All heder åt Ukraina som sprängde den ruttna jävla ledningen som ryssarna använde för att utpressa Europa!
Senast redigerad av fernebo 2023-11-12 kl. 18:49.