Citat:
Ursprungligen postat av
Oea
Jag tror det här är rätt kategori för det här ämnet.
Läst igenom det och vill lägga till här i början innan texten att jag är man.
När jag var 7 år så började mina föräldrar träffa nya vänner, dom hade en son som var 4 år äldre än mig.
Inte länge efter, kanske när jag var 9(?) så började han fråga om sexuella ämnen som om jag hade runkat någon gång. Jag var som sagt väldigt ung och förstod inte så mycket av som hände.
Detta höll på några år, tror sista gången som jag blev "våldtagen" (som min fru uttrycker det) var jag kanske runt 13-14 år. Han fick mig alltså under dessa år att suga av honom, ta den i röven, bli avsugen, försöka ta honom i röven (inte lika ofta). Jag insåg aldrig att detta var fel utan fick intrycket av att detta var normalt och hur det skulle vara. Jag trodde det var okej helt enkelt och gick med på det.
Jag minns att han lärde mig om porr som man kunde hitta via preteens, young osv så är ganska säker på att han går igång på den sortens porr. Kanske man borde kontakta dumpen och se om dom kan fiska? Han berätta även en gång för mig när han var 18+ att han hade tagit en 15 årings oskuld.
Nu i efterhand inser jag att jag blev utnyttjad i min ungdom och börjar må dåligt av det.
Vad bör jag göra? Bör jag anmäla det sådär 20 år senare eller bara låta det vara?
Starkt av dig att berätta! Det låter som ganska utstuderade övergrepp, som till att börja med får mig att tänka att förövaren själv antagligen varit utsatt, eller haft andra erfarenheter som öppnat för den gränslöshet du beskriver.
När man är så liten som du var när detta började är man inte särskilt sexuellt medveten eller mogen. Därför är det inte så lätt att förstå vad som händer och vad det innebär. Särskilt när förövaren är äldre och mer förslagen och säkert agerade som om detta var helt normalt och kanske intalade dig att alla håller på med detta. De sexuella känslor som väcks kan kännas sköna, vilket gör det ännu svårare för ett barn att förstå att det som händer inte är bra. Förövaren såg snabbt till att hans beteende blev normaliserat, och i det kanske du varken vågade eller ville säga ifrån.
Det är viktigt att du förstår det lilla barn du var och kan se att du är utan skuld i detta. Barn ska aldrig få någons sexualitet påprackad. Du skulle ha fått upptäcka din egen sexualitet ifred och fått utforska den i din egen takt, när du var mogen för det.
Jag kan inte råda dig i frågan om huruvida du ska anmäla eller inte, jag vet inte om det är möjligt och hur en process skulle se ut för dig. Jag tror dock att du skulle kunna ha mycket nytta av att få prata om det du varit med om och hur det har påverkat dig. Det finns många verksamheter som vänder sig specifikt till den som utsatts för sexuella övergrepp, bland annat brukar många kommuner ha samtalsgrupper och det finns också sajter på internet där man kan chatta både med experter och andra utsatta. Jag tänker att det skulle kunna vara en öppning för dig och en hjälp att komma fram till om du tex. vill anmäla förövaren och hur du isåfall bäst går vidare. Du kan såklart även söka samtalsstöd via psykiatrin, men jag gissar att den vägen är mer svårframkomlig (pg. av långa kötider) än att söka till kommunal eller ideell verksamhet.
Bra att du vågar lyfta på locket och att du verkar ha perspektiv på dina upplevelser. Du är inte ensam och det finns mycket stöd för dig att få!