• 1
  • 2
2023-11-10, 18:41
Medlem
Jag undrar därför att för tio år sedan bad jag att få slippa ett sådant på en bar i Borås.

Då frågade bartendern om jag ville ha is i whiskyn också, det aset. Nu är Borås visserligen ökänt för sina arroganta och snarstuckna medborgare, men det var rätt dåligt gjort av honom.

Baren, Bishop's Arms, är numera nedlagd (de flesta barer läggs ned i den stan med tiden).

Jag föredrar en tumbler, det är lättare att dricka ur den, och doften känner jag ändå. Jag ägnar mig heller inte åt whiskyprovning, jag vet vad jag gillar och varför.

Men det kanske är tulpanglas som gäller i alla fall, om man ska vara ”seriös”, vilket jag förväntas vara om jag alls ska dricka whisky? Det är ju ändå Sverige vi talar om.
Citera
2023-11-10, 18:55
Medlem
Eponumoss avatar
Helvete vad du verkar velig. Bartendern var förstås dum i huvudet.

Regeln är förstås enkel; tumbler/rock till vardags om inte det är viktigt att smaken ska komma fram eller om du vill fåna och kråma dig.
Citera
2023-11-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Jag föredrar en tumbler, det är lättare att dricka ur den, och doften känner jag ändå.
Du gör helt rätt. Ett tulpanglas skulle bara förstärka det i övrigt fåniga i ditt sätt att bete dig, så ta för fan inte den risken. Visa att du i alla fall försöker vara en riktig karl!
Citera
2023-11-10, 19:12
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Jag undrar därför att för tio år sedan bad jag att få slippa ett sådant på en bar i Borås.

Då frågade bartendern om jag ville ha is i whiskyn också, det aset. Nu är Borås visserligen ökänt för sina arroganta och snarstuckna medborgare, men det var rätt dåligt gjort av honom.

Baren, Bishop's Arms, är numera nedlagd (de flesta barer läggs ned i den stan med tiden).

Jag föredrar en tumbler, det är lättare att dricka ur den, och doften känner jag ändå. Jag ägnar mig heller inte åt whiskyprovning, jag vet vad jag gillar och varför.

Men det kanske är tulpanglas som gäller i alla fall, om man ska vara ”seriös”, vilket jag förväntas vara om jag alls ska dricka whisky? Det är ju ändå Sverige vi talar om.

Om någon är så skitnödig om vad för slags glas man dricker sprit i skulle jag hålla mig långt borta. Är inte Borås förresten känt för det totalt motsatta? Whitetrash och vita personer i dreadlocks som går barfota och slackline:ar på fritiden?
Citera
2023-11-10, 19:14
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag dricker alltid ur tumblers. Efter decennier av krökande har jag koll på vad jag gillar och tulpanglasen slår ju för bövelen i nästippen!
Citera
2023-11-10, 19:15
Medlem
Tulpanglas är väl för conjak bara.
Citera
2023-11-10, 19:40
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Var och en använder väl det glas de själva föredrar. Det officiella whiskyglaset är dock Glencairn.
Citera
2023-11-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Var och en använder väl det glas de själva föredrar. Det officiella whiskyglaset är dock Glencairn.
Jo man kan ju dricka i en plastmugg med. Men normalt förknippar man väl ett whiskyglaset med ett kort rakt glas.
Citera
2023-11-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Där kom det! Tulpanglas ska det alltså egentligen vara, officiellt till och med. Enligt vilken internationell organisation? WHO (WHisky Organization)?
Citera
2023-11-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag dricker alltid ur tumblers. Efter decennier av krökande har jag koll på vad jag gillar och tulpanglasen slår ju för bövelen i nästippen!
Du är en man i min smak. Eller kvinna, vad vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det skulle man kunna tro. Och det hade jag köpt. Ja, jag har faktiskt köpt sådana.
Citera
2023-11-10, 20:01
Medlem
C.B.G.s avatar
Jag har alltid föredragit konjakskupa framför tulpanglas. Min upplevelse är att doften koncentreras bättre.

Gör det du själv trivs bäst med och strunta i snobbiga bartenders.
Citera
2023-11-10, 20:03
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Där kom det! Tulpanglas ska det alltså egentligen vara, officiellt till och med. Enligt vilken internationell organisation? WHO (WHisky Organization)?
Varsågod! https://hiconsumption.com/vices/glen...glass-history/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in