Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-10, 13:07
  #1
Medlem
Vet inte vilken jag skall välja, hur stor är skillnad i prestanda mellan dom?

Asus har 16GB DDR5 RAM (Osäker på hastighet) HP har 16GB DDR4 4266MHZ.
Ute efter en 2-1 till jobbet med budget på 13 000. Gillar att ASUS är lite lättare, kan göra om TrackPad till NUMPAD och att den har HDMI (även om mina skärmar har stöd för USB C DP)

Mest EXCEL och skall påbörja lite Pyhton / SQL programmering. Men inget av det mest krävande. Värdesätter byggkvalitet som båda verkar ha, men har inte använt varken ASUS eller HP innan så behöver input av någon mer kunnig.

Tror det mest mynnar ut i om i7 1355U är mycket bättre än i5 1235U och hur stor inverkan DDR4 mot DDR5 har.
Citera
2023-11-10, 13:36
  #2
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artois
Vet inte vilken jag skall välja, hur stor är skillnad i prestanda mellan dom?

Asus har 16GB DDR5 RAM (Osäker på hastighet) HP har 16GB DDR4 4266MHZ.
Ute efter en 2-1 till jobbet med budget på 13 000. Gillar att ASUS är lite lättare, kan göra om TrackPad till NUMPAD och att den har HDMI (även om mina skärmar har stöd för USB C DP)

Mest EXCEL och skall påbörja lite Pyhton / SQL programmering. Men inget av det mest krävande. Värdesätter byggkvalitet som båda verkar ha, men har inte använt varken ASUS eller HP innan så behöver input av någon mer kunnig.

Tror det mest mynnar ut i om i7 1355U är mycket bättre än i5 1235U och hur stor inverkan DDR4 mot DDR5 har.

På frågan om DDR 5 vs. DDr4 så fann jag denna artikel: https://www.techradar.com/features/d...the-difference (Där är DDR5 överlägset DDR4 på nästan alla punkter)

Min förra laptop var för övrigt en ASUS som jag köpte 2013.. och har använt den dagligen och jag bytte den först nyligen då jag önskade en laptop som levererades med/klarade Windows 11..
Så hållbarheten och kvaliteten i min Asus var suverän! Att batteritiden endast vad 4 till 5 timmar var något jag visste om redan när jag köpte datorn.. (Jag prioriterade att ha en pekskärm före lite extra batteritid)..
Men vilken batteritid du får ser du när du väljer dator.. OBS! Om du kör datorn på batteri ofta.. Låt då batteri-nivån sänkas till strax under 50% innan du laddar den, och låt med aldrig sjunka under 20% (då batterisparfunktionen griper in) så håller den full kapacitet längre!

Här har du en jämförelse mellan dessa 2 processorer.. Kort sagt beror valet på vad du använder datorn till och vad du ser som största fördelar..
https://nanoreview.net/en/cpu-compar...-core-i5-1235u
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-11-10 kl. 13:46.
Citera
2023-11-10, 14:42
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artois
Vet inte vilken jag skall välja, hur stor är skillnad i prestanda mellan dom?

Asus har 16GB DDR5 RAM (Osäker på hastighet) HP har 16GB DDR4 4266MHZ.
Ute efter en 2-1 till jobbet med budget på 13 000. Gillar att ASUS är lite lättare, kan göra om TrackPad till NUMPAD och att den har HDMI (även om mina skärmar har stöd för USB C DP)

Mest EXCEL och skall påbörja lite Pyhton / SQL programmering. Men inget av det mest krävande. Värdesätter byggkvalitet som båda verkar ha, men har inte använt varken ASUS eller HP innan så behöver input av någon mer kunnig.

Tror det mest mynnar ut i om i7 1355U är mycket bättre än i5 1235U och hur stor inverkan DDR4 mot DDR5 har.

Länkar till datorerna hade ju hjälpt men, detta är skillnaden på processorernas kapacitet: https://nanoreview.net/en/cpu-compar...-core-i5-1235u

Gen.14 kommer nu och om några månader så om du kan vänta så kommer skillnaden bli större än den är nu.

Skillnaden i RAM-hastighet kommer du knappt märka av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback