• 1
  • 2
2023-11-10, 10:57
Medlem
Oerongodiss avatar
"När en grupp pojkar busknackade på dörren jagade husets ägare efter. När han fångat in en av dem kopplade han strypgrepp på pojken. Mannen åtalas nu för ofredande." Sydsvenskan igår.

Vilka var busknackarna och vilka är deras föräldrar som valde att driva detta ärende efter att deras söner hade trakasserat andra människor i deras hem??

Låst artikel om åtalet: https://www.sydsvenskan.se/2023-11-0...laagare-atalas

Av någon anledning väljer Sydsvenskan det avhumaniserande begreppet "villaägare" för att beskriva mannen som har råkat ut för trakasserier och till på köpet blivit åtalad.

Detta är inte första gången folk blir åtalade (och till och med dömda) efter att de har blivit trakasserade och grovt provocerade i sina hem. Det handlar ju inte om något oproportionerlig våld från den boendes sida. Man kan ifrågasätta vad dessa prioriteringar hos polis och åklagare gör med den allmänna rättsuppfattningen med tanke på det ökande antalet ouppklarade mord, rån etc.

Tidigare exempel från Höllviken. Länk till annan låst artikel i Sydsvenskan https://www.sydsvenskan.se/2020-05-2...ringningsrunda
Senast redigerad av Oerongodis 2023-11-10 kl. 11:33.
Citera
2023-11-10, 11:03
Medlem
Hmm. Låter lite som Hamas och Gaza.
"Vi bombar, men när ni ger igen så gnäller vi hos världssamfundet."

Jag har för mig att föräldrar är ansvariga för sina barns handlingar.
När samhället aktiverar dessa lagar och när den första föräldern döms till skadestånd för sitt barns busringning så tror jag att den utsatte har bättre sätt att vedergälla än att ta strypgrepp.
Fram tills dess: Bra gjort, du utsatte! Den ungen lär inte göra det igen! Du gjorde det som föräldrarna borde gjort, alltså uppfostrade ungen.
Citera
2023-11-10, 11:12
Medlem
Oerongodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den ungen lär inte göra det igen! Du gjorde det som föräldrarna borde gjort, alltså uppfostrade ungen.

Vi kan hoppas att ungen lärde sig att inte göra något liknande igen men jag är rädd för att det bara är en förhoppning. Killen ifråga har lärt sig att vilken skit han än hittar på så kommer föräldrarna att backa upp honom och se till att den som har värjt sig mot deras son kommer att bli straffad.

Även om killen som råkade ut för strypgreppet faktiskt (mot förmodan) skulle lära sig hänsyn och uppförande utifrån det han har varit med om så lär inte någon enda annan tonåring göra det.

Sedan är jag uppriktigt bekymrad för vad åtal som detta gör med rättsuppfattningen i samhället i stort.
Senast redigerad av Oerongodis 2023-11-10 kl. 11:28.
Citera
2023-11-10, 11:15
Medlem
Jag vill gärna höra den åtalades historia.

Rimligtvis är det systematiska trakasserier som har slutat i ett strypgrepp. Men det är ju svårt att bevisa i efterhand.

Att anmäla tonåringar till polisen är ju en omöjlighet i detta landet dessutom. Dom har ett frikort tills dom är straffmyndiga.
Citera
2023-11-10, 11:16
Medlem
droppas avatar
Kan skylla sitt agerandet på homer simpsons i rätten. Skadad av tv våldet
Citera
2023-11-10, 11:28
Bannlyst
Varför förväntas vuxna människor kunna gladeligen anpassa sig till trakassering från andras ouppfostrade barn? Det låter som en sinnessjuk förväntning!

Anledningen till varför någon blir arg på andras ouppfostrade barn är för att man själv har höga förväntningar på sig från sin egna uppfostran. Finns det vuxna som fullständigt skiter i ansvar och uppfostran av deras egna barn vill man egentligen att de dränker sig för att bespara andra människor som inte vill få varken sig eller sina barn skadade eller trakasserade.

Förbjud barn från städer, tvinga de som vill bli föräldrar att som vuxna i ett äktenskap vara självförsörjande ute på landet innan de skaffar barn för att visa mognad och att vara genomtänkt.

De som vill ge bort sina barn 10 timmar om dagen till främlingar i staden för 'dagis/förskola' kanske inte behöver skaffa barn.

Jag hade dock inte tagit strypgrepp på någon, i värsta fall kunde man ju hållit i personens krage.
Senast redigerad av bovelen 2023-11-10 kl. 11:34.
Citera
2023-11-10, 11:31
Medlem
Blir till att ordna en fall lucka vid dörren och gräva ner ungjävlarna bakom garaget nästa gång. Men sånt tänker dom inte på när dom gör terroristerna till offer.
Citera
2023-11-10, 11:41
Medlem
Oerongodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Jag vill gärna höra den åtalades historia.
Rimligtvis är det systematiska trakasserier som har slutat i ett strypgrepp. Men det är ju svårt att bevisa i efterhand.

Ja, det kan ha varit långvariga trakasserier mot mannen som nu står åtalad, eller eventuellt mot någon annan som den åtalade bryr sig om. Det finns ju faktiskt folk som bryr sig om andra. Busknackningar är ju inget nytt men det har ju blivit mer systematiskt i och med TikTok och Ding-dong-ditch där förövarna filmar sina övergrepp och hetsar varandra. Ofta börjar det som pojkstreck men i vissa fall eskalerar det rejält till trakasserier, hot och vandalism. Jag har bekanta som har råkat ut för skadegörelse för tiotusentals kronor i samband med busknackningar, exempelvis söndersparkade dörrar och krossade fönster

Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Jag hade dock inte tagit strypgrepp på någon, i värsta fall kunde man ju hållit i personens krage.

Ja, strypgrepp kanske låter lite radikalt. Men hur vet vi att det verkligen var ett strypgrepp? Det lär ju inte vara första gången någon ljuger eller överdriver i en anmälan. Hur trovärdiga vittnen är några tonåringar som just har trakasserat människor i deras hem? Den trakasserade mannen kanske höll just i kragen eller i axeln eller ett grepp om nacken.
Senast redigerad av Oerongodis 2023-11-10 kl. 11:57.
Citera
2023-11-10, 12:11
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oerongodis
"När en grupp pojkar busknackade på dörren jagade husets ägare efter. När han fångat in en av dem kopplade han strypgrepp på pojken. Mannen åtalas nu för ofredande." Sydsvenskan igår.

Vilka var busknackarna och vilka är deras föräldrar som valde att driva detta ärende efter att deras söner hade trakasserat andra människor i deras hem??

Låst artikel om åtalet: https://www.sydsvenskan.se/2023-11-0...laagare-atalas

Av någon anledning väljer Sydsvenskan det avhumaniserande begreppet "villaägare" för att beskriva mannen som har råkat ut för trakasserier och till på köpet blivit åtalad.

Detta är inte första gången folk blir åtalade (och till och med dömda) efter att de har blivit trakasserade och grovt provocerade i sina hem. Det handlar ju inte om något oproportionerlig våld från den boendes sida. Man kan ifrågasätta vad dessa prioriteringar hos polis och åklagare gör med den allmänna rättsuppfattningen med tanke på det ökande antalet ouppklarade mord, rån etc.

Tidigare exempel från Höllviken. Länk till annan låst artikel i Sydsvenskan https://www.sydsvenskan.se/2020-05-2...ringningsrunda
Lite svårt att kommentera specifikt utan att få lite mer citat från Svd.
Hur har föräldrarna drivit detta vidare? Det är väl polis/åklagaren som gör det?
Men ja gubben bör dömas för sin oproportionerliga handling.
Vad är det för fel på folk, här ett till:
(FB) Kvinna hotade äggkastande barn, fick 1 års fängelse
Edit: Bara för att man blir trakasserad eller kränkt har man ingen rätt att ta till våld, så enkelt är det. Det finns andra sätt att hantera detta utan våld.
Citera
2023-11-10, 12:39
Medlem
Oerongodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Lite svårt att kommentera specifikt utan att få lite mer citat från Svd.
Hur har föräldrarna drivit detta vidare? Det är väl polis/åklagaren som gör det?

"Drivit vidare"? Inte min formulering. Föräldrarna valde att driva ärendet genom att anmäla och/eller samarbeta med polis och åklagare. De kunde ha nöjt sig med att läxa upp sin son men istället valde föräldrarna att belasta rättsvårdande myndigheter med sådant här destruktivt strunt samt att fördärva tillvaron för en redan trakasserad och pressad människa.

Vad är detta för människor?

Det borde finnas ett allmänintresse i att kunna hålla sig undan från dessa föräldrar/rättshaverister. Tänk att behöva ha dem som kollegor eller grannar
Senast redigerad av Oerongodis 2023-11-10 kl. 13:00.
Citera
2023-11-10, 14:51
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oerongodis
"Drivit vidare"? Inte min formulering. Föräldrarna valde att driva ärendet genom att anmäla och/eller samarbeta med polis och åklagare. De kunde ha nöjt sig med att läxa upp sin son men istället valde föräldrarna att belasta rättsvårdande myndigheter med sådant här destruktivt strunt samt att fördärva tillvaron för en redan trakasserad och pressad människa.

Vad är detta för människor?

Det borde finnas ett allmänintresse i att kunna hålla sig undan från dessa föräldrar/rättshaverister. Tänk att behöva ha dem som kollegor eller grannar
Nja man är nog inte rättshaverist bara för att man anmäler brott. Och uppenbart gjorde de rätt eftersom rättsväsendet såg allvarligt på att ta stryptag på 12-13 åringar.
Finns det inget annat intressant att citera från svd?

PS Om du är intresserad på namnen på föräldrarna så går det att få ut FUP, det borde vara Malmö tingsrätt du ska kontakta.
Senast redigerad av crocodilelilo 2023-11-10 kl. 14:54.
Citera
2024-12-22, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nja man är nog inte rättshaverist bara för att man anmäler brott. Och uppenbart gjorde de rätt eftersom rättsväsendet såg allvarligt på att ta stryptag på 12-13 åringar.
Finns det inget annat intressant att citera från svd?

PS Om du är intresserad på namnen på föräldrarna så går det att få ut FUP, det borde vara Malmö tingsrätt du ska kontakta.
Det var min vän jag var med killarna som gjorde detta men åkte hem precis innan de gjorde det vi var såklart inte oskyldiga vi hade bus knackat flertal gånger på hans hus men detta var för att vi tyckte det var spännande mannens dotter gick i vår klass jag har bus knackat på hans hus själv en av gångerna tryckte han upp mig mot en vägg och sa att han skulle slå ner mig ifall jag gjorde det igen efter det gjorde jag inte det, men att ta strypgrepp på en 12-13 åring är över gränsen från min synvinkel vi har bilder på min kompis dagen efter han var helt röd om halsen. Han grät hela natten för att han var så uppskakad. Vi var inte oskyldiga men det han gjorde var över gränsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in