Det är lite otydligt om ni redan sålt fastigheten eller bara räknat på det. Jag skriver här som om ni redan sålt, har ni inte sålt än så finns det ytterligare alternativ.
Hur man deklarerar en fastighetsförsäljning framgår bra hos skatteverket
skatteverkets beskrivning. Det är ingen skillnad mellan dödsbo och levande när det gäller sånt. Det går att göra vissa avdrag, men inte så jättemånga tyvärr. På beskrivning låter det som att det är mer skatt att betala än som blev kvar när banken tog pengarna för sina lån.
Utvikning: rent tekniskt får banken bara ta ut så mycket som de höll pantbrev för. Nu är det väl otroligt att de hade lån på 1 miljon med en fastighet som säkerhet men mindre i pantbrev. Konkursförvaltaren kommer kolla det.
Nu när situationen ändrat sig, ni sålt och vet att dödsboet inte har tillräckligt mycket pengar för att betala alla skulder (inklusive skatter) så skall ni sätta det i konkurs. Tingsrätten tillsätter då en konkursförvaltare som sköter resten.
Har ni tagit emot något från dödsboet som har ekonomiskt värde (kanske konst, bilar, inventarier, vad vet jag) så skall även värdet av dessa i första hand användas för att betala konkursförvaltaren och skatterna i konkursen (staten är girig). Det är dödsboets hela tillgångar (inte bara fastigheten) som skall användas för att betala skatterna. Inklusive sånt som konkursförvaltaren kan tycka skall återföras till konkursboet.
Det behöver inte bli besvärligt om ni sköter det rätt, men jag tror det går att hitta exempel när dödsbodelägare blivit rejält negativt överraskade.