2024-05-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Nästan alla låtar var generisk dynga. Tycker Israels lår var bra. Men absolut, politiken spelade in. Jurygrupperna var uppenbart vänsterwoke (surprise) och gav knappt Israel en poäng.

Självklart kommer juryn i ett bögjippo som Eurovision vara vänsterlutad, vad fan tror du egentligen? Tror du att det står nationella, patrioter och andra högerkantare på kö för att få vara en del av Eurovisions jury? Att du tycker att Israels bidrag var bra skvallrar om din otroligt dåliga smak, bidraget skulle lika gärna kunna varit AI-genererat.
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Från i princip alla vettiga västländer (Sverige, England, Schweiz, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Australien, Holland m.fl så fick Israel "the popular vote". Fattar du? (sprider - det gör du troligen inte)

Kan du visa siffror på det?
För jag har än inte hittat några där de bryts ner land för land.
För är väl begåvad nog att jag inte menar juryröster.
Så vad är länken?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Är du full?
Israel om tvåa efter Kroatien vad det gäller "popular vote"

Sen får man tittar på vilka länder som röstade på Israel. Lite mer betydelsefullt att få en 12a av ett större land med större befolkning, och där kammade Israel full pott. Alla stora länder + övriga världen gav sina 12or till dem. Betyder att överlägset mest antal människor röstade på Israel medans Kroatien fick sina 12or av u-länder.
2024-05-12, 02:43
Medlem
Citat:
Varför fick Kroatien mer röster av "popular vote" om nu Israel var så jävla bra?
Tack vare att många obskyra östländer tyckte hans frilla var fräck. Sen var låten okej och kammade hem många tior från västvärlden. Där har du svaret så slipper du undra
2024-05-12, 02:43
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Från i princip alla vettiga västländer (Sverige, England, Schweiz, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Australien, Holland m.fl så fick Israel "the popular vote". Fattar du? (sprider - det gör du troligen inte)

Nu hade ju Israel iofs inget tydligt motbidrag är folks röster som är emot den israeliska terrorstaten kunde samlas, så ganska uselt resultat måste jag säga.
2024-05-12, 02:44
Medlem
buzzkillers avatar
Citat:
Kan du visa siffror på det?
För jag har än inte hittat några där de bryts ner land för land.
För är väl begåvad nog att jag inte menar juryröster.
Så vad är länken?
Läs och lär dig något: https://eurovisionworld.com/eurovision/2024

När du ändå håller på, ta en titt på semifinal 2 också där Israel krossade Schweiz och Nederländerna.
2024-05-12, 02:44
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Han syftar på Västeuropa, de gav i stort sett Israel unisont 12or. Småländerna i Östeuropa var mer "mixed bag" dock

"Popular vote" = de röster som man redovisade sist.
Har du siffror på det?
Israel fick för övrigt 52 p av juryrösterna.
2024-05-12, 02:45
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
"Popular vote" = de röster som man redovisade sist.
Har du siffror på det?
Israel fick för övrigt 52 p av juryrösterna.
Får erkänna att jag refererar till en annan användare här, minns inte vem. Ska se om jag hittar källa
2024-05-12, 02:46
Medlem
I det här fallet var det juryn som bestämde slutresultatet.
Varje jurygrupp i respektive 37 länder består av 5 personer.
Och ser en till dagens resultat är ju typ alla tittarröster helt meningslösa.

Sen att ett land som Sverige inte ger en enda poäng till Israel är bara fegt.

Tyskland fick fler juryröster och Grekland som absolut inte hade nåt att göra i eurovision.
2024-05-12, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Självklart kommer juryn i ett bögjippo som Eurovision vara vänsterlutad, vad fan tror du egentligen? Tror du att det står nationella, patrioter och andra högerkantare på kö för att få vara en del av Eurovisions jury? Att du tycker att Israels bidrag var bra skvallrar om din otroligt dåliga smak, bidraget skulle lika gärna kunna varit AI-genererat.
Bra var det inte, men det var okej. Liksom ett par andra.
Personligen gillade jag Frankrike och Armenien. Och om jag är musikaliskt blind så är du garanterat politiskt blind. Tror du allt höger om eurovision är nationella patrioter?
2024-05-12, 02:47
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Sen får man tittar på vilka länder som röstade på Israel. Lite mer betydelsefullt att få en 12a av ett större land med större befolkning, och där kammade Israel full pott. Alla stora länder + övriga världen gav sina 12or till dem. Betyder att överlägset mest antal människor röstade på Israel medans Kroatien fick sina 12or av u-länder.

Israel fick alltså färre röster än Kroatien av the popular vote.
Anser du att det popular vote borde gälla?
2024-05-12, 02:48
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nej. Men det är uppseendeväckande, framförallt när man ser en trend hos juryn*. Jag tillhör dem som inte tror att Israel fått endast stödröster i folkröstningen, utan att många genuint gillar låten. Så om Israel får idel tolvor att befolkningen, borde juryn statistiskt sett åtminstone ge en massa sexor om man tänker sig att sanningen ligger nånstans i mitten. Men juryn har totalt bombat Israel med nollor och låga nummer.

Israels bidrag var ett kvalitativt dåligt musikstycke. Vad siffrorna snarare indikerar är att massröstandet på Israel var centralt organiserat och extremt politiserat. Med andra ord, en stor andel av Israels röster var politiska stöd-/proteströster och centralt organiserade bot-/massröster från den judiska diasporan och deras medlöpare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in